Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til pakkpose/bag til speilreflekskamera


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Jeg vil karakterisere meg som en over-middels friluftsinteressert gutt, og med nyinnkjøpt speilrefleks (Canon EOS 400d m/ standar 18-55mm) trenger jeg en vanntett og beskyttende pakkpose/bag som tar minimalt med dødplass.

Bagen/posen må være såpass "liten" at det er mulig å pakke den ned i tursekken uten at den tar opp altfor mye plass.

Konkrete forslag mottas med takk!

MVH Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lowepro har veldig mye å velge i, TLZ-serien er fin med topload. Kan henge i belte/magebelte på ryggsekken, eller du kan bruke skulderreimen som følger med. TLZ-mini var den jeg brukte fram til jeg byttet til et objektiv som er lengre, kjøpte dermed også en TLZ-1. De tåler en del ruskevær, men glidelåset vil nok trekke vann hvis det blir for gale. I lokket er det plass til ekstra minnebrikke + evt filter, så har den en liten frontlomme i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med padling bruker jeg en vanlig enkel Lowepro-bag og legger den inn i en vanntett bag fra "Sea to Summit". Har heldigvis ikke hatt noen uhell så langt så løsningen er ikke testet "in action" men jeg har testet bagen i badekar og det er tett, selv når den blir liggende under vann. Ligger det løst er uansett oppdriften i bagene nok til at det holder seg flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en helt vanlig vanntett pose som man får kjøpt på villmarksbutikken. Rundt kamera bruker jeg å ha et håndkle som står for beskyttelse.. Gjort dette i tre år nå, og fortsatt ikke fått noe ødelagt av det.. Så anbefaler det.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter nå en Ortlieb bag i kajakken. Funker bra den. Fordelen er at den virkelig er vanntett, og kameraet flyter.

AquaZoom.gif

Kan være litt klumsete om du også skal pakke den ned i en sekk.. og det tar tid å åpne - lukke den

Jeg har også en Lowe Pro bag som jeg bruker på fjellturene, og kan som Svein nevner også anbefale denne. Den er "kanskje" værtett. Knall til å henge i beltet - veier lite og er passe polstret:

TLZ_1_3.jpg

Så har jeg kjøpt en Aquapac. Denne er ikke verdt prisen til nesten 1000,- For å få tatt bilder i gjennom plasten må man under vann har jeg funnet ut :roll:

Selges forøvrig på NAK http://www.nakshop.no/product.php?productid=18516&cat=283&page=2

NAK har en del fine vanntette produkter men fullt mulig at det finnes andre butikker som er rimeligere. Jeg har svært mye vanntett innpakningsutstyr, men det trengs her på Sør Helgeland og i kajakk.

For øvrig har jeg slitt med en annen stor dyr Ortliebsekk, der naglene faktisk ruster. Solgt til bruk i f.eks. havkajakk.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter nå en Ortlieb bag i kajakken. Funker bra den. Fordelen er at den virkelig er vanntett, og kameraet flyter.

AquaZoom.gif

Jeg bruker også denne. Samme erfaringer som Kjiver. Den er polstret bra innvendig så den henger ganske trygt utenfor sekken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Ortlieb, den er dønn vanntett og fin og henge i carabinkroker foran på sekken.

Da gjør det heller ikke noe om det høljregner, forøvrig benytter jeg Ortlieb sin 109 L pakksekk

til kanoturer. Da stapper jeg hele fotosekken oppi og har kamera rundt halsen.

Skulle det gå gæli er det bare kamera og det objektivet som sitter på som tar kvelden.

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også denne. Samme erfaringer som Kjiver. Den er polstret bra innvendig så den henger ganske trygt utenfor sekken også.

Jeg har tittet på bagen som er avbildet, men er litt usikker på om jeg vil få plass til min EOS 400d m/objektet i den? Noen som vet?

Ellers forslag til nettbutikker som selger dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med de HELT vanntette posene og kondens??
Kondens blir det kun om man tilfører fuktighet på forhånd. Altså om kameraet er vått så kommer ikke vannet ut igjen. Er kameraet tørt blir det ikke kondens.

Om man bruker kamera i kulde lønner det seg å ha det i beholderen til det har fått romtemperatur. Alternativt at man tar ut brikken i kulden, og pakker kamera i en plastpose når man setter det inn i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for kondens kan jo oppstå om man tar kameraet inn fra 20 kalde til 20 varme. I hvertfall er det en regel for meg når jeg er ute å filmer snowboard at jeg lar kameraet ligge i sekken sin i gangen, og ikke tar det inn i varmen forran peisen på hytta. Har ødelagt et filmkamera på dette før, og vil nødig ta noen sjangser i ettertid (da av kondens som har oppstått ved for brå temperaturendring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den til Ortlieb er sikkert bra. Men jeg fikk intrykket av at den var så stor til mitt 400d (så den bare på bildet, så vet egentlig ikke). Jeg kjøpte en Ortlieb 5l pose til 250kr eller noe sånt. Den kan du lage innmaten til selv og du får den akkurat som du selv ønsker. ikke like smooth å bære men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.