Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig Hjelmen (978 moh), 17.05.2007


El Gringo

Anbefalte innlegg

Noen fjellturer har en litt mer "impulsiv" start enn andre. I halv to-tiden 17. mai la jeg plutselig merke til at været her i Trøndelag for første gang på lenge slett ikke var så aller verst, og litt over en halvtime senere var jeg på vei mot Surnadalsøra (ikke å forveksle med Sunndalsøra noen mil lenger sør) etter en enkel middag. Det var altså duket for ettermiddagstur til fjellet Hjelmen et lite stykke nordvest for Surnadalsøra, en topp som på tross av sin beskjedne høyde kan by på en fenomenal utsikt. I vest og nordvest fikk jeg se et dramatisk fjordlandskap med mørkeblått vann under steile, svarte fjellsider, og i det fjerne det åpne havet. I sør og sørvest kunne jeg nyte synet av en endeløs rekke med skarpe, snødekte tinder. Jeg kom frem til at jeg nok kjente en langt "norskere" følelse der oppe på nasjonaldagen enn jeg ville følt nede i byen med skrikende unger og vasstrukne pølser.
Jeg gikk til fots opp til Hjelmen, noe som gikk greit da det var temmelig lite snø igjen fra vinteren der oppe. Det var imidlertid kommet en del nysnø som gjorde underlaget litt sleipt. I Trollheimen var det fremdeles svært så vinterlige forhold med jevnt snødekke stort sett over det hele.

post-436-133474466839_thumb.jpg

post-436-133474466844_thumb.jpg

post-436-133474466849_thumb.jpg

post-436-133474466853_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette fjord/øy-landskapet heter i følge krovoll.net Stabblandet. Bak der igjen ser det ikke ut for at det er mye som stikker opp før Amerika

Fra v: Jørenvågsalen (857m), Skarven (899m) på Tustna.

Innerbergsalen (908m), Storøra (905m), Litløra (637) på Stabblandet.

Flotte fjell!

(http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/tustnastabbene.html)

Jeg kom nedover E39 fra Trondheim 17de mai, og lurte et øyeblikk på om jeg

skulle besøke Hjelmen eller Saksa. Det endte med at jeg peiset videre.

Kan du si noe om hvor du startet turen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Kan du si noe om hvor du startet turen fra?

Så fint at du fikk en Hjelm tur den 17. ,, fine bilda ja!

Jeg driver å vever ut min Hjelm serie, her er et foreløpig kart:

http://www.krovoll.net/Hjelmkart.jpg

Dette viser den rødmerket stien fra Settemsdalen, hvordan gikk du i forhold til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-Arnt: Det hadde vært plass til én til der oppe, det var nemlig ingen andre å se. :roll:

Jeg satt vel på toppen i nærmere 2 timer og bare nøt utsikten og slappet av. Det var nesten ikke kaldt en gang.

Og de ser spennende ut, de der kystfjellene, Innerbergsalen, etc. Må få meg en tur dit en gang.

På kartet til Fjellfinn er det 3 små veier som går inn i dalen vest for Hjelmen (Settemsdalen?). Det må ha vært den midterste av de 3 jeg kjørte inn. Jeg kjørte til jeg så Hjelmen tydelig (var vel omtrent der vei nr. 2 og vei nr. 3 fra venstre møtes), og gikk derfra og opp i retning skardet mellom Hjelmen og Tindan, men nord for Almbekken. Ned igjen gikk jeg mer direkte, altså litt lenger nord. Jeg tok meg aldri bryet med å lete etter noen sti, men det er et under at jeg ikke kom over den når jeg nå ser hvor nær jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint på Hjelmen ja? Vi tar ofte turen rundt St. Hans og ser på solnedgangen.... Tenkte jeg skulle poste en beskjed til deg om at ruta såg snøfri ut, var en tur på Skrøvsetfjellet lørdag (nabo'n til Saksa) og da hadde vi fin utsikt til ruta opp mot Hjelmen. Hvordan du unngikk stien er en gåte:)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer noen dager med telt i vest-Trollheimen etter eksamen før jeg drar sørover for sommeren, det blir altså de første dagene i juni. Er det noen som har gode turforslag i området? Honnstadknykjen er jo et opplagt mål, men det er jo ikke lange turen.

Er det fortsatt fint å gå på ski til topper som Neådalssnota og Dronningkrona på den tiden, eller begynner skiføret å bli ødelagt?

Ellers lurer jeg på eggen mellom de to toppene på Sula...er den tilrådelig å gå dersom det fortsatt ligger igjen litt snø? Eller pleier kanskje snøen å være borte fra selve eggen så sent som i starten av juni? Har også vurdert Smisettnebba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til "Stabblandet" (bilde 3).....noen som vet om det stemmer at den høyeste av disse toppene er Sør-Norges høyeste fjelltopp som ligger på en øy?

Sjekk http://www.toppomania.info/toppliste.php?liste=oeytopper

og finner du ingen topper i sør-Norge blandt de 22 første, og forutsatt at

listen er riktig, så er Indrebergssalen den du spør om.

Det ble NESTEN Hjelmen denne gangen også. Reiste fra Ålesund lørdag morgen, og

var oppom Melen (769) og Sjurvarden (667) i Eide/Fræna for jeg fortsatte mot

Averøya og Mekknøken (751). Etter overnatting i Kr.Sund bar det til Freikollen (629m)

og deretter Saksa (902). Neste stopp var egentlig Hjelmen, men etter 3100 høydemeter

og ei sur bikkje (som jeg bar opp på samtlige topper), så tok vi retur.

Men bilde, det fikk jeg :)

post-1088-133474468223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en lat hund du har, trodde disse dyrene skulle dilte etter eieren uansett, jeg. :roll:

Ta dachs-quizen. En av disse påstandene er riv ruskende gal:

a) Dachsen kan benyttes til jakt på elg.

:wink: Dachsen følger villig dit eieren går.

c) Dachsen deles inn i tre hovedgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.