Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor fugl


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse

Kongeørnen pleier å være lys/hvite flekker under vingene.

Fjellvåken er ganske lik men litt mindre og vår vanligste rovfugl :wink:

Denne på bildet ditt ser mindre ut og ser heller ut som en hauk/falk

Jeg tipper alikavel Fjellvåk hvis dette er en stor fugl B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ung kongeørn. Kongeørn har ikke så mye hvitt under vingene og er mørk i brystet. Voksen Kørn er helt mørk her i Europa. Jeg tror det er en gammel hanne, Fjellvåk i ferdig byttet fjærdrakt. Trekkfugl og sjelden å se på vinteren. Den er stor, men mye mindre enn kongeørn. På bilde sitter den nok å speider etter bytte, hvis den ikke allerede har noe i klørne B) Du kan lete etter den i høyden, da den hekker i bergvegger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsen, størrelsen (og konturen) minnet meg svært mye om havørna jeg ofte ser på Sunnmøre.

Men det var før jeg så bildene.

Men dette sære skriket var det som henledet meg til å tenke på våk i første omgang.

Først skremte jeg opp to våker, ingen tvil, de fløy som raketter og skrek "våkeskriket"

(om jeg våger å gjette). Jeg har blitt angrepet flere ganger av våk før, men disse

nøyde seg med å peise rundt..

På vei ned kom denne fuglen, alene (!) som hadde et helt annet tempo - ørneaktig - grasiøst -

men som lirte av seg et lignende skrik da den oppdaget at jeg ikke var død allikevel

(jeg lå stille i ura et kvarters tid mens jeg tok bildene)

Fascinerende å se hvordan den stod dønn stille i lufta rett over meg...

post-1088-133474466816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Havørn, da hadde jeg heller sagt Fiskeørn, men jeg tror fortsatt det er en godt voksen Fjellvåk B)

Jeg mente *ikke* at det var en havørn. Bare antydet størrelse..

Jeg er enig i (etter å ha studet andre bilder på nett) at det er sannsynligvis en fjellvåk.

Takk for innspill.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.