Gå til innhold
  • Bli medlem

Å overnatte under åpen himmel


tomclancy

Anbefalte innlegg

Tarp er kjekt å ha. Fin å bruke på tur i marka utenom innsektsesong når man dropper telt. Men også kjekk i kombo med lite telt hvis det regner. Greit med tørr uteplass. Et spørsmål er så klart hvor stor den skal være. Den jeg bruker pr i dag er 3x3m. Gir god plass alene og regnskydd til 2 da i kombo med telt. Men til 2 pers kunne den godt vært større, men da mer vekt så klart. 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 12. mai 2016 at 19.56, Espen Ørud skrev:

Myggmiddel som funker: 

https://www.google.no/search?q=bushman+mosquito+repellent&espv=2&rlz=1C1MSIM_enNO603NO603&biw=1600&bih=1099&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiy-pODjdXMAhUHCCwKHXSMDpcQsAQIQA&dpr=1

Må bestilles fra utlandet da det inneholder biiiiiiittlitt mer DEET enn det som er tillatt i Norge. Ca 400% mer...

Holdes vekk fra: Malte overflater, lakkerte overflater, gummierte overflater og alt annet du vil beholde fargen på. Men er rå mot myggen da! Brukt et par år under laksefiske i Finnmark nå og det funker. Bør ikke smøres på huden dersom du ikke er ferdig med å forplante deg :blink:

Fin å marinere buffer, capser osv med...

 

Jeg bare lurer på.......hvor skal man i det hele tatt smøre dette på :shock: Holder det myggen borte kun når det brukes på buffer, capser osv? Og hvor får man tak i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, borgern said:

Nå synes ikke jeg myggen er så ille. Synes vanlige myggmidler holder de aller fleste på god avstand. Bruker selv som regel US622 myggmiddel. Selges noen steder i Norge men jeg kjøper det som regel i Sverige. Men å holde knott og klegg unna er langt verre.

 

5 hours ago, opas said:

Jeg bare lurer på.......hvor skal man i det hele tatt smøre dette på :shock: Holder det myggen borte kun når det brukes på buffer, capser osv? Og hvor får man tak i dette?

Bushman fungere rmot knott også. Det samme gjør X100 Begge disse lar seg for så vidt smøres på huden, men det anbefales som sagt ikke før du er helt sikker på at du ikke skal reprodusere noe mer :cry:. Men det holder faktisk å smøre det på buffer og capser osv. Du slipper myggen helt opp i ansiktet da. Og så hender det jeg gnir litt på henda. De er rimelig utsatt om det er mye mygg for jeg fisker som regel med flue og vil ikke bruker hansker eller annet.... 

Å få tak i er et lite kapittel for seg, men det er å bestille fra Australia som gjelder her. Det har hendt at noen butikker nordpå har hatt under disk, men i og med at det er ca 400% og oppover i forhold til hva norsk myndigheter godkjenner av DEET-innhold så er det ikke akkurat noe de flagger. Jeg har bestillt direkte fra Australia. Jeg synes for øvrig Autan er av de som fungerer brukbart mot både mygg og knott og ikke minst finnes det på dusjeflaske slik at man kan ta en spray i fjeset i ny og ne når man har vasset en stund gjennom kratt og busker og skal stoppe opp. 

X-100 har vel 98,11% DEET så det er kraftige greier. Smaker metall... ;-) 

15-500x500.jpg

Her et lite knippe av utvalget for sommeren 2014 ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.5.2016 at 10.12, borgern skrev:

... Den jeg bruker pr i dag er 3x3m ...

Har den nok festepunkter, kan den jo settes opp sånn at du nesten har et telt - det er glidende overganger mellom "tarp" og "telt" også:

Personlig er jeg ganske liberal mhp hva jeg synes kan kalles "under åpen himmel" - så lenge man dropper minst én tett veggflate og/eller takflate rundt sovestedet, så er man etter min mening der :) Det er dog et poeng å ha krypinnet så åpent som vind, nedbør og insekter tillater - og av og til klaffer det slik at det bare er å legge seg ned i posen på et liggeunderlag og la naturen være tak og vegger. Andre ganger er det fornuftig å øke graden av skjerming, av og til så mye at man ikke lenger er "under åpen himmel" men "i telt" - og det er jo også helt flott :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
13 timer siden, Espen Ørud skrev:

 

Bushman fungere rmot knott også. Det samme gjør X100 Begge disse lar seg for så vidt smøres på huden, men det anbefales som sagt ikke før du er helt sikker på at du ikke skal reprodusere noe mer :cry:. Men det holder faktisk å smøre det på buffer og capser osv. Du slipper myggen helt opp i ansiktet da. Og så hender det jeg gnir litt på henda. De er rimelig utsatt om det er mye mygg for jeg fisker som regel med flue og vil ikke bruker hansker eller annet.... 

Å få tak i er et lite kapittel for seg, men det er å bestille fra Australia som gjelder her. Det har hendt at noen butikker nordpå har hatt under disk, men i og med at det er ca 400% og oppover i forhold til hva norsk myndigheter godkjenner av DEET-innhold så er det ikke akkurat noe de flagger. Jeg har bestillt direkte fra Australia. Jeg synes for øvrig Autan er av de som fungerer brukbart mot både mygg og knott og ikke minst finnes det på dusjeflaske slik at man kan ta en spray i fjeset i ny og ne når man har vasset en stund gjennom kratt og busker og skal stoppe opp. 

X-100 har vel 98,11% DEET så det er kraftige greier. Smaker metall... ;-) 

15-500x500.jpg

Her et lite knippe av utvalget for sommeren 2014 ;-) 

 

Hva er sjarmen med uteovernatting når premisset er å eksponere seg og omgivelsene for de giftbombene der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til uteovernatting brukes gjerne bare soveposemyggnett kombinert med caps. Det er mer til den daglige aktiviteten i busker, kratt, elver og bekker jeg er litt mer avhengig av å smøre med et eller annet... 

Det var mer som en kommentar til hva som fungerer av myggmiddel at det ble dratt frem...

Og så er det litt forskjell hvor mye mygg man møter ute om man tusler rundt i Nordmarka kontra Finnmarksvidda...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hoursarrow-10x10.png ago, Nimrad said:

Eller som for 99,99% av brukerne: Myggnett eller frisk, rask og myggfri uten myggnett.

Du er hjertelig velkommen tll å forsøke Finnmarksvidda i juni/juli uten myggnett eller noen form for myggmiddel...

(På en god dag så er det antakelig litt mer mygg der enn i Stavanger.... ;-) )

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Espen Ørud said:

Du er hjertelig velkommen tll å forsøke Finnmarksvidda i juni/juli uten myggnett eller noen form for myggmiddel...

(På en god dag så er det antakelig litt mer mygg der enn i Stavanger.... ;-) )

Hehe ;) Jeg ville aldri funnet på å gå ut på tur uten myggmiddel sommerstid. Bruker selv middel med ca 80% DEET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for øvrig blitt veldig glad i disse plaggene til varme dager: https://www.exofficio.com/products/mens/bugsaway?all=1000

Ulempen på myggutsatte plasser i Finnmark er at man er nær tvunget til å ha på litt tykt tøy eller jakker eller lignende fordi myggen stikker gjennom. Med disse klærne så opplever jeg at myggen engang ikke lander på ryggen og langt mindre forsøker å stikke gjennom. Det finnes et par merker til som leverer insektsgensere og skjorter, men jeg opplever at disse har bredest utvalg og at de også har fungert utmerket. 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg ikke har merket stor fordel med høyere DEET-innhold enn 20% egentlig. Får bare problemer med at det løser opp alt av plast man tar i etterpå. Og, ja, jeg har fartet rundt mye på Finnmarksvidda. På det værste har jeg vært nødt til å slå opp telt for å gå på do ;-). Dekker stort sett til det meste med langbuksa, jakke, fingervotter og caps (når jeg går) eller mygghatt (når jeg er i ro / fisker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.