Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda og Ryfylke-/setesdalsgheiene i juni!?!


tebein

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å gå Oslo-Stavanger i Juni/juli.

Tanken er å gå opp på H.vidda fra rjukan-området ca 14. Juni og ende opp i lysebotn rundt månedsskiftet. Noen som har erfaringer fra områdene når det gjelder snømengder på denne tiden?

Frykter at det er for mye snø til å gå i ok tempo til fots, og for lite/for råtten snø til å gå effektivt på ski.

Ethvert innspill er verdifullt for planleggingen!

-tebein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk turen fra Taumevann til Haukeliseter for noen år siden. Startet riktignok ikke før 1. juli, men hadde null problemer med snø underveis. I noen pass lå det litt snø igjen, men ikke mer enn at det gikk helt fint.

Hyttene til Stavanger Turistforening (de fleste fra Haukeli og sørover) er fine. De har dessuten, om du skulle ha behov for det, radioforbindelse med alarmsentralen på Sola. Det kan være fint, for mobildekning var det heller skralt med. Har ikke sett det på andre hytter, og har lurt litt på hvorfor ikke. Men det er en annen sak :D

Vassdraget fra Grøna Plassen ned til Taumevann er kjempefine, så ta med fiskestang! Tjernene på sydsiden av Taumevannshytta er også fine!

Snøforholdene på Hardangervidda på denne tiden har jeg ikke peiling på...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Hardangervidda for to år siden, i juli 2005..

Vandrede fra Haukiliseter til Kinsarvik.

Da vi var der, var der meget sne. Foråret havde været koldt, så der var på det tidspunkt stadig broer over de store vandløb, som ikke var kommet op.

Der kunne man gå en anden vej, eller tage skoene på nakken :)

Håber du forstod mit dansk, ellers må du sige til.. :cry:

post-2862-13347446785_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspillene.

Jeg ser at hardangervidda er islagt, og dropper den. jeg planlegger nå en løype oslo-blefjell-åmot-setesdal(bykle)-lysebotn. Håper det er mindre snø på den løypa. :)

men jeg er selvsagt forberedt på noen tunge dager i råtten snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.