Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge drømme primusen.


Anbefalte innlegg

Har tenkt på dette en stund etter å være lei av bråket i teltet om kvelden.

Bygge sammen det jeg liker fra forskjellige primuser og få noe jeg liker.. :evil:

Idee:

1. 111 silent burner multifuel(Bokstav???)

2. Kappe av røret ut mot den gamle tanken.

3. Lodde inn en kobling/JIC/fittigns mot en slange

4. Slange ut til pumpe for SIGGflaske.

5. Montere det hele i et stormkjøkken.

Det er sikkert noen som har prøvd dette før meg.

Jeg ser for meg noen problemer:

Rattet må treffe stemmen gjennom et hull i stormkjøkkenet.= Brenneren kan ikke rotere i festet.

Slangen må tåle varmen(TESS kan sikkert si noe om det)

Kobling mot pumpa og flaska må passe overens med noe ferdiglagd.(MSR primus optimus osv.)

En annen mulighet er å kjøpe nova-pluss slange og pumpe og så håpe på at stussen mot primusen er en standart metrisk eller tomme dim så det bare er å dra på en fitting der. Jeg har aldri tatt fra hverandre en sånn, men den stussen må jo være ganske lang så selve slangen kommer utenfor forvarmeskåla??

Jeg vil ha:

111 stillebrenner fordi da kan en prate sammen i teltet uten å brøle i en god temperatur.

111 brenner fordi den kan jeg skru sammen i blinde

slange og flaske fordi da er det lett å unngå søl i sekken

Stormkjøkken for le.

Noen som har erfaringer eller andre gode forslag på løsninger?

En primua for stormkjøkken som er stillegående har ikke jeg funnet i noen butikk enda.

Hilsen Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kap brukte en ganske høy brenner, med samme ytelse som 111T. (Jeg tror det var samme som Optimus brukte i Loke) image006.jpg Vidre hadde jo Optimus 11 Explorer mange av egenskapene, men C brenner.

Siden Optimus har spesialgjenger (13mm og 24 gjenger pr tomme?) så må du enten lodde eller dreie noe.

Nesten alle slangebrennere kan tilpasses Trangia med litt fingerferdighet. se på:

http://www.fjallklubben.org/stockholm/kok.html

http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Eng/Main.htm

http://www.aye.dk/multifuel/

http://www.asahi-net.or.jp/~WE2A-SOD/stove-data/op-11.htm

Prøv å finn en du føler deg komfortabel med, og tilpass den.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn er det en KAP jeg er ute etter, hadde jeg fått tak på en.

Jeg kan uansett bruke den som en mal.

Har ikke noen 111 brenner eller stormkjøkken her på hybelen nå, men jeg får måle heime i helga.

Jeg tenkte slange fordi da kan jeg få en som passer rett på en pumpe for flaske.

Skal sjekke om det er en standrad dim på nova pluss slangen da den kommer ut med en stuss/Stem og ikke en "liksom JIC" som Omnifuel greia. Bare å lodde inn en fitting i brenneren og rett på med slangen. Det kommer bilder om jeg får det til... Og den lokale pusheren ikke blir aaalt for grov i prisen på slange.

Hvis ikke blir det 1/4" tubing fra jobb... Det er ikke rørene det skal stå på her nei. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Pumpa er grei nok den- i alle fall den jeg har.

Men det er en ekstra ventil på den for å få på gass flaske og den trenger jeg jo ikke.

Koblingen mot selve primusen er det som er vanskelig. Det er en JIC type kobling der på slangen(for de som driver med sånt).

Det er en mutter som strammer røret mot et motstykke. Skal jeg kunne koble den på noe må jeg ha det eksakt riktige motstykket skal det bli tett. jeg tror ikke den koblingen som sitter der er noe standard greier. Det er vanskelig å måle seg fram til også. Da er det lettere å dra på en egen kobling jeg har begge ender til. fks: Swagelock, A-Lock, Gyrolock, EO-2 eller noe sånt

(Ja jeg jobber med høytrykk rør).

Da tror jeg at på nova + er den biten som komer ut fra slangen så lang at jeg kan kappe den og feste på koblingen.

Må jeg skøyte inn en rør bete er det lett å få til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på spare part tegninga til nova + og der så det ut som om slangestussen hadde forskjellig diameter innover mot dysa.

Jeg har ikke en eneste nova + brenner jeg greier å få tak på.

Er det noen som kan måle på sin?? :arrow:

Må måles ned til ca: =0,1 mm ?= skyvelære. Skal noen av mine klemringskoblinger passe på.

Da borer jeg inn et hull der hvor røret på brenneren satt.

Gjenger opp det til en passe pimensjon

Skrur i en kobling og rett på med slangen

Null problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil dere bygge noe nytt rundt 111 primusen??

Den er jo full av elendige pakninger i grafitt, som knapt tåler å bli brukt før de må byttes ut...

Det er jo greit at den er stille, men herregud.....

T.o.m forsvaret har jo skjønnt noe etterhvert, og faktisk bytta ut skiten.. Iallefall i min avdeling..

Og bare for å nevne det.... Jada... Jeg har lang erfaring i bruk av 111 primusen.. Har mange øvelsesdøgn bak meg med dritten....

Jeg bare lurer jeg.....

RK :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karsten, du er på rett veg.

Rolf-Kri, det er ikke noe galt med brennerne (111 og 111T) C-brennern har jeg litt blanda erfaring med.

Problemet er mere at Forsvaret ikke kan fyre en primus på et vettugt vis.

Problemet med grafittpakning skyldes hovedsakelig at man lar nøkkeln stå i mens man pumper som en Nisse.

I tillegg finnes endel nisser som har skifta grafittpakning, og klart å gjøre då mye rart som overhode mulig.

Knekte rensenåler er en gjenganger i HV, og skyldes stort sett folk med vinkler og stjerne (dEN VÅR HERRE IKKE GAV HJERNE GAV HAM.....)

ps har stjerne.

Så, skal man bruke HVs mishandlede 111, må man først sjekke at alle er i bra stand.

Og.... o-ringspumper kastes midtfjords.

Tilbake til karsten:

Har fundert på å bruke kobberrør, av typen "oljekamin" fra brennern og i gjennom trangiabunnen.

Montere ei eller anna slangekobling på utsiden, slik at slangen kan demonteres i begge ender.

En rørstuss og slangeklemmer burde da holde?

Det geniale med pumpa til Primus, er at: standard gassdeler finnes overalt

:arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare gass deler i den ene enden. I den andre er noe anna.

Har aldri fundert over hvor stort trykk det egentlig er...

Sitter det en burst disk i lokket på tanken på en vanelig 111?(Blekk som sprenger av trykket og ikke blir tett etterpå?).

En sigg flasek tror jeg skal tåle rundt 10 bar i alle fall. Brusblasker tåler veldig mye mer før de sprenger.(Sigg skal jo tåle brus)

Men du sier noe med å få tak på bare en gass kobling som går på omnifuel pumpa og så en vanelig gummi slange.

Legger en en rørbit ut av basen på stormkjøkkenet er jo ikke varmen noe problem tror jeg.

Hvorfor har har alle nye slangeprimuser metall kappe?

Burde jo egentlig ikke trenge det med mindre man er idiot eller bor i amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Pumpa er grei nok den- i alle fall den jeg har.

Men det er en ekstra ventil på den for å få på gass flaske og den trenger jeg jo ikke.

Koblingen mot selve primusen er det som er vanskelig. Det er en JIC type kobling der på slangen(for de som driver med sånt).

Det er en mutter som strammer røret mot et motstykke. Skal jeg kunne koble den på noe må jeg ha det eksakt riktige motstykket skal det bli tett. jeg tror ikke den koblingen som sitter der er noe standard greier. Det er vanskelig å måle seg fram til også. Da er det lettere å dra på en egen kobling jeg har begge ender til. fks: Swagelock, A-Lock, Gyrolock, EO-2 eller noe sånt

(Ja jeg jobber med høytrykk rør).

Da tror jeg at på nova + er den biten som komer ut fra slangen så lang at jeg kan kappe den og feste på koblingen.

Må jeg skøyte inn en rør bete er det lett å få til da.

111T funker til nød på gass også (Rigget som for bensin) så den koblinga kan jo brukes.

Når det gjelder arbeidstrykket så ligger det normalt mellom 1 og 2 bar, sikkerhetsventilen på 111 åpner/lukker rundt 2,5 Bar.

Forsvaret (FFI) har testet 111 også ved høyere trykk i laboratorie. Det går vistnok så det suser ved over 3 Bar.

Flaskeprimuser har vanligvis ingen overtrykksventil.

Rune har jo rett m.h.p. rør kontra slange, men xgk leveres også med slange nå så det kan vel tydet på at sikkerheten er OK når det er rett konstruert.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt for beskjeden nå Rune, det er ikke gitt alle klarinettister å håntere loddlampe, fil, og annet småverktøy.

Litt mer praktisk anlagt enn hva vi (jeg og mine venner)ofte tenker på med klarinettister og

andre kunstnertyper, selv om mange kunstnere faktisk er nødt til å være praktiske også.

Kapskiss3.jpg

Brenneren = brenneren på Optimus 155

Arctic23.jpg

Holderen er genial,

og koblingen med rør ut av vindskyddet beskytter slangen mot overheting, samtidig

som det låser brenneren på plass.

Brann1.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var tegningene jah.

Kjøpte meg MigSveis sist sommer. GØY :roll::roll::)

8)

Det er ikke alle musikere som vet bak/frem på en hammer nei.

Den koblinga på metallrøret, er det en eller annen kjøpbar sak, eller må man være smed også?

Har du noen mål på holder, høyde på brenner etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene er som følger:

Stormkjøkken Trianglia:

Diameter hull i midten 7,0cm

Høyde base til bakken: 7 cm

Høyden sprit brenneren hadde over basen: 1,5 cm

Nederste kjele er 4 cm over basen

Mål 111 stillebrenner:

Brenner høyde: 9 cm totalt

Største diameter: 6,8 cm

Fra rett under den strøste diameteren 6,5 cm

Diameter rør ut: ikke standard dim. Rundt 9mm(Tommestokkmål)

Diameter vind skjerm 7,4 cm

Kjelen er 1.5 cm over brenneren.

Konklusjonen er: Dette burde bli perfekt.

Lager jeg til en perforert flat plate som passer rett under den dingsen øvert på brenneren

(Den med størst dim og noen få små tull nedoversom som ikke kan tas av.)

Fester fester den til brenneren med små skruer M3?og gjenging.

Skrue med vingemutter for å feste det til basen på stormkjøkkenet og for å hindre rotasjon.

Da kommer brenneren 9-6,5=2,5 cm over basen og har 5mm klarning til "bakken"

Da er det 4-2,5=1,5 cm opp til den nederste muligheten for kjele= Akkurat som på orginal 111.

Det burde bli riktig så bra. :roll:

Greia blir akkurat om på dsk sin tegning bare at festet til stormkjøkkenet kommer lengre oppe på brenneren.

Ettersom det bare er max 3 bar vi greier å få ut her blir det nok bare slangestuss ut og gasskobling mot omnifuel pumpa.

Alikevel:

Kan blir skummelt om slangen spretter av med en bensin stråle på 2 bar som spruter ut flammer. Noe å tenke på det....

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store ? er hvilken slangekvalitet tåler rimelig mye varme, bensin, parafin, butan og 3 bars trykk ved kanskje 100 grader i den ene enden, og - 30 grader i den andre.

Samtidig skal den være rimelig bøylig.

KAP valgte kobberrør ut av vindskjermen, og noe som lignet sykkelpumpeslange vidre.

Primus/Optimus ++ valgte noe jeg gjetter på at er metallomspunnet teflonslange.

Det blir fristende å herme KAP bruke en kobberledning, lodde på en stuss (bildekkventil) og bruke en ferdig slange fra sykkelpumpe.

Holder det?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dårlig paint tegning jeg veit det men det var det jeg greier uten kamera og photoshop. :lol:

Målene er nummerert på bildet. målet er den røde streken ved siden av tallet.

Målene er :

1:7cm

2:7cm

3:6,5 cm

4:1,5 cm

5:9cm

6:6,8cm

7:2,5 cm

Hvis du greier å tyde tegningen. Ingenting er i proposjoner.

Tanken var å lage en plate der hvor strek 2 går og feste brenneren til den.

SLANGER:

Det er ikke noe problem å finne en slange som tåler 100 grader. Det er omtrent ingenting.

Søk på brenstoff slange på http://www.industrinett.no der får du den med stål strømpe uttapå også.

De er greie å ringe til eller gå i en Tess butikk så får du det riktige med en gang. Jeg tror du kan betale kontant der også.

De kan presse på masse forskjellige koblinger for deg ferdig. Jeg har ikke funnet helt uttav det enda.

Husk at det er uten MVA når du ser prisen.

post-2797-133474466954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.