Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgstolen med variant


Okv

Anbefalte innlegg

I går var vi på Høgstolen.

Perfekt vær, med en flott kuldegufs i fra nord som ga tørr snø i høyden.
Jeg hadde tenkt litt på muligheten for å kjøre en artipeer også, om det går er veldig avhengig av forholdene.
Og nå viser det seg at det ikke ser håpløst ut, nesten nok snø, men sannsynligvis ganske hardt, og det er egentlig ikke noen trivelig nedkjøring.

Opp over kanten mot breplatået ser jeg da andre siden av breen, den har jeg aldri kjørt før, og her er det absolutt mulighet for en stor linje, og trivelig er det også ut til å være.
Linjen studeres nedenfra og på kartet, slik at det er mulig å treffe rett.

Over kanten (900 moh) er det tørrsnø, et lite, tynt lag oppå noe hardere underlag.

Fra toppen er det totalt 1300 hm nedkjøring, hvorav 800 hm er overfor kanten.
Føret er greit nok, veldig sikre forhold egentlig, men jeg trives ikke med høy fart når det er slik, det har lett for å huke og dra i vei.

Starter fra toppen, mot nord, for å finne plassen der man kan tippe ned henget mot breen.
Kjører dette, konstaterer at det er fint og krevende føre der det er brattere.
Dundrer på over flata, holde høyden mot ryggen mot venstre, og så begynner den store morroa.
Her gjelder det å navigere rett, for fra toppen så ser man ikke sida før man tipper nedi, en ser bare rett ned i dalen 600 høydemeter lenger ned.
Jeg stoler på kart og observasjoner nedenfra, og kjører en travers rett over henget oppunder toppen, helt til jeg ser kanten og området nedover der det flater litt ut.
Og det stemmer, slik er det, jeg treffer rett.
Så er det å kjøre nedover, tar det rolig, og sjøl med såpass faste forhold så driver snøbitene rundt øra nedover.
Dette er skikjøring på høyt plan.

Stopper midtveis og tar noen bilder, blant annet mot der vi kom opp, som også er en vanlig og fin vei ned.
Dette er et spesielt sted å være, en føler seg ganske priviligert her, med slike spektakulære omgivelser, det perfekte været, og eventyret med å finne en god linje.
Det fine med å kjøre slike ting, i motsetning til renner, er at det er så mange valgmuligheter underveis, avhengig av preferanser og forhold og ferdigheter så kan man gjøre så mye forskjellig, for det er åpne flater og terrengformasjoner og hamrer, det går an å variere.
Det går også helt fint an å stoppe her, det kommer ingen farlige dyr, for jerven som hadde laget spor over breflata er ikke her nedi, og det kommer ingen dansker ovenfra og kjører deg ned.

Linjen Høgstolen NE er fra 33 til 38 grader bratt, gjennomsnitt 37 grader over 500 hm.


På vei forbi Gudbrandjuvet konstaterer vi at det er nå ødelagt.
De holder på å bygge en slags 'severdighet' av det hele, med gangbro over juvet med glassvegger, slik at turistene kan se på juvet uten å bli våte om det skulle regne.
Dessverre, folkens, Gudbrandsjuvet er ikke Grand Canyon.

Det er derimot en morsom ting å studere og vurdere for muligheten for å sette utfor i noe slags farkost, dette gjør man typisk etter en dag på ski på Trollstigen, da bor man gjerne på campingen her.
Og dette kunne man trygt gjøre med den strukturen som allerede var oppmontert, i form av gjerder og gangsti.


-------------
Om..

Høgstolen er et fjell øverst oppe i Valldalen på Sunnmøre.
Fjellet er et veldig bra skifjell om våren, før veien over Trollstigen har åpnet.
Toppen er 1739 moh, og man starter på om lag 450 moh.
Spesielt den siste biten oppå breplatået er veldig fint, med vidt utsyn og fine, snille omgivelser.
Nedkjøringen langs høyrekanten (øst) av breen er ikke krevende, og byr ofte på gode forhold.

For å komme opp passerer man den rasutsatte nordvendte sida inni dalen etter Nedstestølen, snøen er som regel råtten utpå våren her, og avhengig av temperatur og forhold generelt så bør man ikke somle forbi her.
-------------

post-1275-133474465816_thumb.jpg

post-1275-13347446583_thumb.jpg

post-1275-133474465843_thumb.jpg

post-1275-133474465848_thumb.jpg

post-1275-133474465862_thumb.jpg

post-1275-133474465866_thumb.jpg

post-1275-133474465896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du si litt om snøgrensa og snømengdene på Nedstestølen/Berilldalen?

Forholdene i helga var veeeldig bra ja, så kaldt som det var fikk ikke sola gjort så mye med underlaget :evil:

Nå ligger det forresten godt med nysnø langt ned i fjellene, mai har vært en kald og fin måned sålangt. Det blir STILONGS på 17.mai i år :D

Edit: Nysnøen har nok for det meste kommet i ytre strøk også denne gang, lite å se på webkameraene i indre strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Svein, det bli i hvertfal ikke bunad på 17. mai, det kan jeg love deg.

Snøgrensa er vel midt på treet, men det er ikke veldig mye snø i lvere strøk under 1000 - 1200 m.

Muligens en del mer enn i fjor, spesielt oppi høyden.

Forsåvidt første turen min på Høgstolen der vi kunne gå på ski hele veien fra bilen uten å ta av skia bortover den flate seterveien.

Men nå smelter det fort i lavlandet, og snøen nedi skogen forsvinner raskt.

Med brøkkjebil kunne man kjørt til setra, vært på tur, ventet til sommeren når snøen hadde smeltet, og kjørt hjem.

Den snøen som kommer nå vil dessverre bare ødelegge føret og mulighetene.

Den gjør at brattere sider ikke kan kjøres fordi de blir for løse og trasige når varmen kommer på.

Nå er det Stryn som gjelder, og Trollstigen når veien straks åpner.

Bare så synd med alle bobilene og turistbussene på veien, som Haien neppe liker når det blir for mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.