Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt: Bergans Fjellbu eller andre "ekstremtelt"?


Kenneth

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Hei

Har ikke peiling på Bergans-teltet, men vil anbefale MSR/Moss-telt.

Har selv et Moss Titan GT, tilsvarende dette:

http://www.msrcorp.com/tents/superfusion.asp

Teltet funker bra, såvel sommer som vinter. Har selv brukt det under relativt ekstreme forhold, og kan skrive under på at det bør fungere fint på norske vinterfjell.

Tipper at MSR-teltet er mindre, men mer solid enn Bergans-teltet.

Dessuten la jeg merke til at Bergans teltet ikke hadde innertelt...noe jeg ville vært skeptisk til, inntil jeg eventuelt hadde sett på/prøvd teltet.

Forøvrig er en avgjørende faktor(for meg iallefall) hvor fort man kan klare å sette opp teltet - når først stormen kommer. Som kjent kan den komme farlig fort. MSR-teltet vil du, om du kjenner teltet, få opp nesten uansett vindstyrke.

Tror du får teltet for ca 7000,- hos Vertikal.no. Tror jeg ville spandert den ekstra tusenlappen i forhold til Bergans, som jeg så kostet 6000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis størrelsen og vekt er viktig, så bør du ta en titt på Isfjell 3 camp fra helsport, ca samme vekt og ser veldig bra ut! Har kjøpt det, men ikke prøvd det under ekstreme forhold... En natt i minus 15, men ikke noe vind! Virker veldig solid!

Prisen ligger i samme område, litt under 6 lapper!

Lykke til!

Ps viktig å se, prøve liggge teltet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sjekket andre steder enn her - også hos en del av forhandlerne, men det virker vel nesten som Bergans-teltene ikke har fått store tilliten i markedet. Har ikke hørt om NOEN som har prøvd det enda. Jeg sendte også en mail til Bergans om de eventuelt kunne referere til noen tester eller uavhengige evalueringer, men fikk aldri noe svar :wink:

Jeg har kjøpt meg et Hilleberg Keron 3 GT til knallpris på http://backcountry-equipment.com!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at det er liten respons på dette Bergans-teltet "der ute"; kun èn duk, osv.

I utgangspunktet er jeg veldig nysgjerrig på teltet, men også skeptisk. Vel, sånn er det jo med alt som er nytt.

Sier vel kanskje litt når det ikke finnes noe "lektyre" på teltet m.h.t. tester - egne Bergans-tester, såvel som uavhengige. Det siste er egentlig litt rart; burde være nok av "testere" som var/er noe pirret av dette litt særegne teltet ...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har brukt North Face VE-25 i mange år nå og synes at 4 personer høres mye ut. Da er man små eller glad i hverandre. Vi er som regel to og har det da meget romslig, men med 3 og pikk pakk er det ikke mer enn sånn bare passe. Er heller ikke overvettes glad i at innerteltet slås opp først / tas ned sist.

Det kondenserer mye på ytterteltet, og selv i tørrver er det vanskelig å unngå at det kommer en del fuktighet på innterteltet.

Hvorfor gå over atlanteren etter telt bare på grunn av hissige amerikanske markedsførere? Når det lages bra telt med utgangspunkt i skandinavia?

Nei VE-25 holder sikkert mange år til, men når det tar kvelden så vender vi hjem for å kjøpe telt (hvis det fortsatt finnes noen hjemlig baserte produsenter om 5-10 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikkpakk inni teltet? Annet enn brenner, fôr og støvler? Det legges igjen på utsiden. Vi fire som har brukt det har vært gjennomsnittlige- en kjempediger, en liten og to midt i mellom. :?:

Kondens har jeg hatt større problemer med i mitt Svalbard.

Sist hadde vi med North Face og Svalbard 3 p på tur i høyden (da med 2p pr telt). Jeg lånte bort mitt Svalbard, gjett hvem som var mest fornøyd. :?: Men Svalbarden var min, så jeg skal utenlands ved neste teltkjøp. Kanskje vi skal bytte? He,he....

Det er pussig hvor forskjellige erfaringer en gjør seg med samme utstyr. Desto større grunn til å tenke igjennom hva en bruker penga på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mener det var rundt 700 kr for frakt. Hadde da bestilt noen andre ting også. Testet forøvrig teltet i helga til stor glede :?:

Måtte du betale noe toll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous

Jeg har hatt et Bergans Fjellbu siden 1986. Morsomt at de selger modellen ennå! Jeg sjekket på nettsidene, og konstruksjonen ser dønn lik ut som mitt. Har brukt det masse og likt det kjempegodt. Nå tror jeg min teltduk var i Gore-Tex og ikke Dermizax, og så vidt jeg husker veier mitt noe mindre (vet ikke om dette skyldes at Gore-Tex er lettere enn Dermizax).

Fordeler(+)/ulemper(-):

+ bra størrelse/vekt-forhold

+ lett å sette opp, pga. utvendige stang-kanaler og enkelt-duk

+ god takhøyde

+ bra ventilasjon (har brukt det masse på vinteren)

- dårlige stenger (mine er i glassfiber, men det leveres forhåpentlig med aluminiumsstenger nå)

- teltet har for store flater til å tåle mye vind / snø

- mitt telt er ikke like vanntett som det var en gang...(akkurat som gamle Gore-Tex-jakker)

(-) ikke så stort fortelt, men jeg er ikke så opptatt av det. Koker gjerne midt inni teltet, for det er så digert

Jeg kjøpte et Svalbard 3 for 7 år siden, for å kunne bruke det på de "tøffe" turene hvor Fjellbu'en ikke egnet seg lengre. Jeg ble skuffet. Teltet var tyngre, hadde mye dårligere plass innvendig, og jeg syntes heller ikke det sto så mye bedre i vind. Og stengene knakk like lett i sterk vind på Svalbard-teltet som de gjorde på Fjellbu'en.

Nå ønsker jeg meg et telt som ikke bare kaller seg for et ekstrem-telt, men som virkelig tåler litt skikkelig vær, men jeg er redd jeg må gå opp en vektklasse.

Jeg har vært veldig fornøyd med enkelt-duken og kunne godt tenke meg å kjøpe enkelt-duks-telt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stiller meg litt undrende til deg som har fått stengene knekt på Svalbard 3 teltet ditt.

Har samme teltet selv, men er noe nyere da. Har brukt det i all slags vær gjennom alle årets sesonger.

Har ikke hatt problemer med knekte stenger, men tror det er en nye type stenger på denne modellen nå.

Får ha sagt det, syns jeg ikke synd noen hvis stengene blir knekt hvis alle bardunene og stormattene ikke er skikkelig rigget.

Har hatt mange netter der jeg har vært sikker på at både teltet og jeg kommer til å blåse bort, men underlig nok står alt dagen etter. Er kanskje bare et tidsspørsmål da :)

Kondens er også et problem, men når man klarer å ventilere litt er det levelig. Greit med en god ssovepose da.

Teltet er topp det, synd at det ikke er med snøplugger. Litt lite plass, men så ligger man ikke på hotel heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som knakk stengene til Svalbard-teltet nevnt over... og barduneringen var upåklagelig, bare for å ha sagt det. :)

Men det var første året Svalbard-teltet var på markedet, og hadde da noen svakheter som siden er rettet på, som manglende stormmatte på døra. Og jeg har også hørt at stengene er endret siden da. Forhåpentligvis er de minste pinglestengene blitt litt mer solide, har knekt litt for mange av de i skjøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spør en friluftslivfolkehøgskole!

Hvis noen er ute etter folk med erfaring fra ekstrem telt så spør en folkehøgskole med friluftsliv. Få telt brukes så mye som deres!

Gikk selv på Nordfjord fhs hvor vi brukte Isfjell 3(4) og svalbard 5. Vi fikk et helt nytt Isfjell telt i vår, etter at det gamle var utslitt (etter diverse stormer!) På det nye teltet var det gjort et par forbedringer, som for eksempel de bittesmå klips'ene til å henge opp innerteltet med.

(en ting var litt kjipt derimot. Da vi var på svalbard og det blei skikkelig kaldt funka ikke strikken inni stengene så det var veldig plundrete å få dem til å sitte sammen, blir kaldt uten votter i lengden!)

Begge teltene er gode, men svalbard teltet er romsligere og står bedre i vind.

MEN man jo har jo det evinnelige kondensproblemet som kan bli ganske irriterende etter hvert!!!

Lurer derfor på å teste ut det dermisax teltet til Bergans... Har et gammelt gresshoppa bomullstelt, det er jo det sikreste mot kondensproblemer...men det er ikke noe særlig i regnvær da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.