Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å velge riktig verktøy for matlaging på fjellet


Chola

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Trangia stormkjøkken. Men tiden er inne for noe som koker maten raskt.

Mine krav:

Lav vekt

Mindre forbruk av brensel

God effektivitet

Lett å vedlikeholde

Noe man kan stole

Lett å bruke

Bruks områder:

Turer med nine prisesser (Tåler ikke venting når de er sultne"

Allene turer

Det vil ikke bli mange turer om vinteren....(noen få)

Er det noen som her gode anbefalinger

Mvh

Chola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coleman 442, er 680gram, bruker 4takts miljøbensin, og krever ikke forvarming.

Pump, fyr på, pump mer kok mat.

bensin og parafin har dobbelt så mye koking pr. kilo enn sprit har.

Bensin og parafin er billig.

Ellers finnes det mye gøy. Personlig liker jeg ikke primus med slange.

Optimus 8R og Svea 123 kan være gode alternativer til Coleman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

jeg har kjørt gass på trangiaen i noen år nå, og i all hovedsak være fornøyd med det. Men uten "forvarmer" på brenneren mister gassen effekt etter rundt 40 minutter (omdanning av væske til gass kjøler ned boksen veldig!!!!) Å steke pannekaker går derfor til max to msk etter min erfaring med mindre du har med to bokser og kan bytte når den første blir for kald.

For å slippe dette problemet har jeg nå kjøpt trangia multifuelbrenner med novatekn. Og den virker utrolig grei! Ikke noe søl er nødvendig og den er enkel og rask å montere/demontere. Men ganske kostbar (1299 på xxl). I minde øyne, absolutt verdt pengene.

Jeg er veldig begeistret for stormkjøkken som stabil og god vindbeskyttelse og har derfor valgt å fortsette å bruke det selv om jeg går vekk fra rødspritbrenneren. Kjeler må man jo ha uansett, så vekten blir egentlig bare vindbeskyttelsen i tillegg ifht andre mindre brennere. Har du prinsesser vil jeg altså anbefale å gå for multifuel og ikke gass, og beholde trangiaen...men litt vekt er det jo...

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.