Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårtur til Hestbrepiggane og ett forsøk på Geite 1.mai helga


PTG

Anbefalte innlegg

Dag1: Etter tidligere å ha vært på en strabasiøs tur til Holåtindene i null sikt, var det klart at neste tur til området måtte bli i solskinn og lekende vind. Med meldt høytrykk over "hele" Østlandet de neste dagene, stod derfor en tur til Hestbrepiggane høyt i kurs. Toppene ligger som perler på en snor når først anmarsjen inn er unnagjort, og de er ypperlige på ski; stort sett lange slake stigninger og flere breer som kan krysses raskt og sikkert.
For oss var det 7 topper som var aktuelle (pf30m), i tillegg 3 bonustopper hvis tid og lyst. Planen utlagt på kart anga ca 31 km og 2200 hm. Hestbrepiggane er lite besøkt og vi ventet å se lite folk i fjellet, men allerede ved telting ved Netosætre var det to karer som kom forbi etter å ha vært på flere av "piggane". De kunne melde om harde og isete forhold på noen av toppene og at de hadde snudd før Vestre og Vestraste. Pokker'n, bilen full av saker, t.o.m. klatreutstyr etter litt vorspiel på Tronoberget i Lom, men kun ett par stegjern og øks på deling. Imidlertid dro karene frem sitt beste og mest detaljerte kart, en lefsete printutskrift av toposkissa over Breheimen fra etojm.com (sic !?, helt i Fredrik Arentz ånd, som 100 år tidligere hadde romstert i området), hvor de anga visse alternative muligheter. I tillegg tryllet vi frem boka "Fjelltopper over 2000 meter i Norge" fra bilen, hvorpå nitidige studier av bilder ga oss en ny revidert plan, såsant breene ikke overrasket oss med noen flere sprekker enn det vi kunne ane.
Planen holdt nesten mål, det eneste som kom i tillegg var en liten omvei, da snøfonna langs ryggen ut mot Nørdre Sør var for hard med det utstyr som vi hadde.
Turen for øvrig kan lett oppsummeres slik : snattrende ryper, vår under 1000 meter, skareføre, periodevis skyfri himmel, lange fine transport etapper hvor tankene får suse fritt, lekende vind, noen vindkast, breene var snøfylte og trygge, vår variant ga en koselig skitur uten de store himlende stup og kvasse egger, solkrem, mer solkrem, enda mere solkremmmm, meditativ lyd fra raspende feller og lange deilige raster med fantastisk utsikt, avslutning med telesvinger i myk snø. En tur til Hestbrepiggane kan anbefales, men husk finvær, det fortjener området !

For teknofreakene : turlengde ca 39 km, hm ca 2300 meter, tid med lange pauser ca 14 timer.

Dag2: Ett lite forsøk på Geite fra Leirdalen, av respekt for fjellets Pan, snudde vi 60 meter under toppen for bare å nyte deilig utforkjøring.

post-2204-13347446534_thumb.jpg

post-2204-133474465344_thumb.jpg

post-2204-133474465346_thumb.jpg

post-2204-133474465349_thumb.jpg

post-2204-133474465352_thumb.jpg

post-2204-133474465355_thumb.jpg

post-2204-133474465357_thumb.jpg

post-2204-133474465361_thumb.jpg

post-2204-133474465364_thumb.jpg

post-2204-133474465368_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dette ble eneste fjellskitur denne sesongen for min del, gjorde det godt å kunne plukke 7 topper. Veldig fint område for skigåing og skikjøring! Det virker jo imidlertid som det ikke er så lurt å legge turen hit langt ut i mai, da våren allerede hadde markert seg mange steder. Ryggen øst for Heksete, som vi hadde planlagt å kjøre ned langs, var for eksempel delvis bar og vi valgte derfor å ta en grusrenne ned på Heksetebreen. Så vel imidlertid ut som om det hadde vært et bedre veivalg å ta mer direkte ned fra Heksete for å komme inn på breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hvordan det er å gå opp ifra Lom og opp imot Moldhøe og i retning mot Hestbreapiggane? Det ser foresten ut som en kjempefin tur, med snøforholdene omtrent som på dovre forrige helg. Under 1200 moh på dovre fantest det ikke snø god nok til å gå på ski forrige helg.

Mvh Alexander :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du må nok slenge skia på ryggsekken opp til 12-1300 moh. Da vi kjørte forbi Lom så det bart ut veldig høyt opp. Ville nok også satset på kaldnatt, så snøen bærer bedre. God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig BL, det var slapt av meg :) , hadde litt liten tid, men det er ikke mobil bilder.

Under noen bilder i litt bedre oppløsning, så er det litt mer å titte på.

Til neste rapport skal vi gjøre litt bedre arbeid :)

post-2204-13347446548_thumb.jpg

post-2204-133474465491_thumb.jpg

post-2204-133474465501_thumb.jpg

post-2204-133474465512_thumb.jpg

post-2204-133474465526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig PTG, Hestbrepiggane fortjener fint vær.

Gikk tilnærmet samme rute i mars ifjor, 20 kalde i en evigvarende kuling. Dog, sol som dere hadde.

Jeg gikk Holåtindene dagen forut, i strålende vær.

Regner med du startet fra Sota. Har du data og oversikt over lengden på den turen?

Selv syntes jeg dèn turen var vel så lang.

Kongelig begge disse turene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En real vårskitur det der PTG! :) Blir fort km og høydeforskjell når alle Hestbrepiggene skal beseires, men er været godt er det bare å bruke hele dagen å nyte tilværelsen.

For teknofreakene : turlengde ca 39 km, hm ca 2300 meter, tid med lange pauser ca 14 timer.

Som teknofreak :) måtte jeg bla tilbake i egne notater, og ser at vår fottur over Hestbrepiggene (minus 2132 og Høgset) den 31.07.1999 med start og slutt på Høydalsæter endte på 35 km (målt på kartet) og 2180 høydemeter. Vi brukte 16 timer dengang.

En tur til Hestbrepiggane kan anbefales, men husk finvær, det fortjener området !

Ja så absolutt! Eller hva sier du eaa... :)

Jeg gikk Holåtindene dagen forut, i strålende vær.

Regner med du startet fra Sota. Har du data og oversikt over lengden på den turen?

Selv syntes jeg dèn turen var vel så lang.

Ble litt nysgjerrig på dette selv, og ser at Holåtindan fra Sota ga oss 38 km og 2020 høydemeter (også kartmålt). Den turen gikk vi også på ski, og det gjør at jeg husker Holåtindan som lettere/kortere enn Hestbrepiggane.

Takk for de ekstra store bildene PTG! Det gjorde seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med rapport fra Hestbrepiggene!

Det er en voksen tur å ta alle disse i et jafs, så en vårskitur i godt vær er nok den beste løsningen.

Returen blir temmelig mer behagelig da...

Foruten eget følge på en av turene, har jeg ikke sett snurten av folk inni der, hverken vår eller høst.

En tur til Hestbrepiggane kan anbefales, men husk finvær, det fortjener området !

Hehe, joa - enig det ja! :P

Må vel si at jeg har sett dem fra deres verste side så mang en gang,

men sjokoladetrikset funka da til slutt! :)

Dag2: Ett lite forsøk på Geite fra Leirdalen, av respekt for fjellets Pan, snudde vi 60 meter under toppen for bare å nyte deilig utforkjøring.

Hvorfor snudde dere så nær egentlig?

Været var det ihvertfall ikke..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hvordan det er å gå opp ifra Lom og opp imot Moldhøe og i retning mot Hestbreapiggane? Det ser foresten ut som en kjempefin tur, med snøforholdene omtrent som på dovre forrige helg. Under 1200 moh på dovre fantest det ikke snø god nok til å gå på ski forrige helg.

Mvh Alexander :)

Du finner litt info. her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=902

Ellers er det bare å gjøre et søk på "Lomseggi", "Lomseggen", "Moldhøe," eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Holåtindene dagen forut, i strålende vær.

Regner med du startet fra Sota. Har du data og oversikt over lengden på den turen?

Selv syntes jeg dèn turen var vel så lang.

Kongelig begge disse turene :)

Våres tur startet noen kilometer før Tundradalssætri, opp til Hæstdalshøgdi, deretter Holåtindene. Vi fikk periodevis ganske tett snøvær samt gjennomslagsføre ned til Sota, kom i mål rundt halv to på natta. Den turen virket klart hardere, men faktisk lengde var ca 35 km og 2000 hm. :D

Hvorfor snudde dere så nær egentlig?

Været var det ihvertfall ikke..!

Det var hardt føre, vi sparket trinn hele veien, men mot toppen ble det hardere og retningen på en eventuell utglidning mer usikkert, ned snøflata eller ut over stupet ? Uten stegjern og øks tok vi (les jeg) ikke sjansen. Toppen ligger der seinere. Du kan si at jeg går gjerne bratt, men har bestemt meg for en "risikoprofil" som jeg prøver å følge uansett hvor nær man måtte være "målet". Dessuten pønsker vi på at Geite bør inngå i en ryggtravers opp til Saksa :), det blir litt mer stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.