Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun sovepose: Er det bra tro?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe en sovepose må være i denne temp kategorien(+7 til -10).

Jeg er veldig opptatt av vekt siden jeg ikke kan bære mye tunkt.

Pris ca. 1500,-

Har sett på Hagløfs sin GOGA PRO 4. Den koster ca. 2100...:-(

Hva vil dere anbefale folkens?

Mvh

Sanjayan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, dun tørker raskt nok. Bare heng opp, rist litt avogtil. Ikke nøl, kjøp dun! Det føles mye bedre å ligge i dunpose. Selv har jeg tre ajungilakposer i kunstfiber, men skulle heller ha byttet til dun. Har testet dunpose, og det er mye bedre å sove i. Jeg har alltid dunjakka mi inni soveposen, på den måten kan jeg ta med en tynnere pose og spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre kunstfiberposer og tre dunposer og kan bekrefte at det er bedre å sove i dunpose. Dessuten er vekten vesentlig lavere. Men man må være mer oppmerksom på fuktighet i teltet og passe på å tørke posen når man har anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Hvis jeg var deg ville jeg spinket og spart litt til, lagt i noe mer penger og kjøpt en Marmot Helium EQ fra utlandet... Få noen du kjenner (eller dueg selv?) til å plukke den opp mens de er utenlands... Denne er laget i fantastisk kvalitet, går ned til -9 komfort (-27 ekstrem) og veier 990 gram.... Nedpakket tar den..... Liten plass... Kanskje litt mer enn en håndball :shock: Den har også et spesielt ytterstoff som gjør at duggproblemer ikke oppstår så veldig fort, og dråper etc. legger seg ikke og trenger ikke gjennom posen...

Denne er dog dyr, men du kan få den ned i 3000 utenlands... Fikk min levert til ei venninne i tyskland for 3200.- (inkl. frakt) fra en webbutikk. Er nok ikke aktuelt å kjøpe den i Norge, da prisen kryper opp mot 4800.-

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg 3-sesongers dunpose m/vannavstøtende stoff selv, og er spent på hvordan den oppfører seg i norsk klima..

Er greit nok at dun ikke isolerer når det blir vått, men det er ikke mye futt i våt syntetpose heller! (camelbak og tett kratt = våt sovepose, hvis du lurte!) Utenom den gangen slangen spratt av camelbaken min, har jeg aldri opplevd at soveposen har VÅT, litt rått blir jo alt utendørs alikevel.. kanskje på grensen til skikkelig klamt..Så jeg tror at problemstillingen m våt dun er bittelitt oppskrytt..

Vi får se :? Er ihvertfall X ganger så varm som den gamle syntposen min, selv om de veier ca det samme og den er mye(!) mindre i trekket sitt..

venter spent på frihelg nå:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt bergans sovepose trekk til min dun pose,inkl liggeunderrlag bare litt over 2.kg

+2kg mat

1.kg primus totalt

2.kg sekk

Da blir det fine lette helge turer i sommer :D

For ekstrem lett sommer bruk i fjellet har noen erfaring med:

Bergans 1050g Tight & Light T-ext -12 T-Max +19 700,-

Bergans Rondane summer 880g T-ext -4 T-Max +25 900,-

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.