Gå til innhold
  • Bli medlem

Belastning på felg


Jone

Anbefalte innlegg

Har ved lengre turer hatt problem med at eiker knekker på bakfelgen. Kjøpte ifjor en helt ny dobbelbunnet felg til 600kr, men etter 2 uker på tur med ca 15kg oppakning, begynte eikene å ryke helt inne ved navet. Det gjorde de jevnt og trutt omtrent hver 30. mil. Ganske irriterende i lengden.

Skal i sommer sykle norge på langs med den samme sykkelen, og lurer litt på hvilke tiltak jeg må gjøre for å minske dette problemet. Noen forslag? Har tykkelse på dekk og lufttrykk mye å si for belastningen ved humper/kanter? å sykle med henger er uaktuelt pga pris og at de som oftest veier omtrent 5 kg. Finnes det spiler som tåler mer enn andre?

Jone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette skjedde uten at du utsatte sykkel/felg for spesielle belastninger eller at du er svært tung, så har jeg mest tro på at strammingen av eikene ikke har vært optimal. Ujevn stramming er etter min erfaring ofte årsak til eikebrudd. Det er ikke alltid at det gir seg utslag i sleng på felgen sideveis eller i høyden. En tur innom et sykkelverksted med erfarne folk vil avklare det. Husk å sjekke eikestrammingen før/etter hver tur, spesielt når sykkel/hjul er nye !

Viktigere enn dekktrykket er at du aldri sitter på setet med full vekt når du sykler i slaghull, dumper og over kanter. Ved å stå og svikte vil du redusere belastningen vesentlig. Du må ellers sikre at dekktrykket er høyt nok til at kantene du passerer ikke slår igjennom til felgen, - det vil fort både ødelegge felg og gi punktering i tillegg.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Surt når eikene knekker - og de gjør det oftest på gearsiden, så en også må avmontere gearkransen.

Når det altid skjer på gearsiden er det fordi eikene her går nesten rett til felgen = ingen fjæring. På den anndre side av hjulet sitter eikene med paraplyform = fjæring i eikene.

Det kan som nevnt være ujevn tilspenning, men også for svake eiker i forhold til (vekt) belastning. Selve felgen din er sikkert OK sterk. Endelig kan det være hullene i navet ditt som er for skarpe i kantene??

En sykkelmekaniker, som er dyktig hjulbygger kan helt sikkert bygge et STERKT hjul til deg. Men det koster sikkert - spesiellt i Norge, hvor sykkel- og delepriser en nok så dyre.

Eiken bør være seig-sterke fx. dobbelt buttet (dvs. tykkere i endene) > 2 mm i endene og > 1,9 på midt. Det kunne være Schweitsiske DT dobbeltbuttet > enn nevnte dimensjoner?

Endelig kan en få en MEGET lang diskusjon, om man bør bruke høiflens nav eller ikke av hensyn til styrke. Dette er religion og mote.

På så lang tur bør en kanskje heller vurdere ny, sterkere hjul uansett med skivebrems slik at felgen ikke slites, men en slitedel: skiven?? Lær også å bytte bremseklosser uansett type!!

Snakk med ordentlig sykkelmekaniker!

Få syklen i topp stand til en NPL tur! Og ta med rep utstyr inkl. eikernøkkel.

God tur!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På så lang tur bør en kanskje heller vurdere ny, sterkere hjul uansett med skivebrems slik at felgen ikke slites, men en slitedel: skiven?? Lær også å bytte bremseklosser uansett type!!

er litt uenig i det du sier her, skivebrems eller v-brems spiller egentlig liten rolle så lenge man har gode v-bremser med gode bremseklosser. at felgen slites for være så, men jeg bytter uansett felgene før bremsa har slitt de ut. Skivebrems har jeg på den sykkelen jeg bruker om vinteren og da er det en stor fordel (denne må selvfølgelig være hydraulisk, oljebasert) når jeg sykler i skog og mark ellers foretrekker jeg v-brems, noe på grunn av vekta, noe på grunn av at de er mye enklere å reparere og justere under veis om noe skulle gå galt og også på grunn av at jeg syns de er kjappere en skivebrems = bedre kontroll. Har forresten et felgsett som jeg har sykklet godt over 800mil på som er fast på alle treningsturer hver sommer, sammen med maxsis dekk som byttes noe hyppigere, har hatt disse felgene i flere år og har aldri hatt problemer med at eikene har røket. så ville nok satset på et nytt felgsett om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd. Tror nok jeg drøyer å kjøpe ny felg før jeg evt. ser at det er helt nødvendig på turen, pga penger... Har hatt felgen inne til rep og bedt dem om å sjekke stramminga. Håper den holder et stykke! Tar med meg en del eiker og verktøy til å skifte i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.