Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål om Bergans Kompakt 3 og Helsport Rondvassbu 3 Camp


Susanne

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er opptatt av Bergans Kompakt 3. Vet noen om man kan stenge luftingen? Hvor stor er innenteltet virkeligt? Jeg har sett på Bergans hjemmeside målet er 165 x 225 x 100. På tegningen der målet er 165 x 210? x 100.

Som alternativen jeg kan forstille meg Helsport Rondvassbu 3 Camp. Har noen erfaring med dette telt? Jeg liker at Rondvassbu er høyere enn Bergans Kompakt 3. Vekt er nesten like. Er materialet bedre? Hvor stabil er bunnen her? Negativ: det er dyrere. :o

Unnskyld for min dårlig norsk. Men jeg håper dere har forstå hva jeg vil vite?! :shock:

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsken din er helt utmerket, og er ingenting å unnskylde :shock:

Bergans Kompakt 3 veier 3.300 gr. komplett, mens Helsport-teltet veier 600 gr. mer komplett, altså 3.900 gram.

Jeg tror riktig innerteltslengde på Bergansteltet er 210 cm, - er i alle fall den lengden jeg har sett blitt oppgitt flest steder på internett.

Men, du kan også sende en epost til Bergans for å få det endelig verifisert. Min erfaring med kontakten med Bergans, er at de er både raske og "villige" til å oppgi informasjon om sine produkter.

Jeg har ingen erfaring med Bergans-teltene, men tror de har en relativt god kvalitet - i alle fall godt nok til tresesongs camping i skog og på fjellet. Prismessig er det i alle fall mye å spare på å investere i et Berganstelt framfor et fra Helsport.

På nettbutikken fjellsport.no koster Helsport Rondvassbu 3 Camp 3.598,- ( http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=2.140102. ), mens Bergans-teltet har en pris på 2.556 kr. ( http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=3.6003 ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rino,

takk for komplimenten din. Jeg lærer først siden kort tid norsk. :P Men snakk om flaks det finnes ordbøker. ;)

Du har rett. Rondvassbu er tyngre enn Bergans Kompakt. :lol: Nå jeg har skrevet til Bergans og håper for et svar. Prisene av telt er ganske like enn de her i Tyskland. Såpass jeg må ikke vente før jeg er i Norge på ferie. :?:

Har noen erfaring med Rondvassbu Camp 3-telt?

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Susanne,

jeg har ikke erfaring med noen av de teltene du vurderer, men jeg vil anbefale deg å se på Helsport Fjellheimen også. Det er et rommelig telt som dessuten er lettere enn de to andre og har god takhøyde.

Men det er kanskje dyrere?

Fjellheimen 3 Camp, vekt: ca. 2,6 kg

http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=7162&G=800&P=795

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gekko,

jeg har sett allerede før på Fjellheimen 3 Camp. Takhøyde er like enn Rondvassbu 3 Camp. Vektet er virkeligt veldigt spennende, men slik som du sier, er den dyrere enn Rondvassbu 3 Camp. Og ennå dyrere enn Bergans Kompakt 3. :) Jeg er nå mye forstyrret om valget :?:

Takk for svaret!

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan stenge luftinga på bergans teltet ved hjelp av en glidelås..

Har et sånt telt selv, er ikke plass til tre personer i den, litt trangt innerst i teltet. Ellers står det meget stødig i sterk vind, lå i liten storm på hardangervidda i påsken uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei t-nielsen,

takk for gode tipp om teltet. Vi er bare to personer i teltet. Jeg tror plassen er da nok. Det er synd at takhøyde er litt låg. Jeg er ikke sikkert at jeg kan trives med.

Når du har dette telt kan du si hvor langt innentelt er? Dessverre jeg har ikke ennå fått et spørsmål fra Bergans. :shock:

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har selv Helsport Rondvassbu 3 camp, og er veldig fornøyd. Har ikke fått brukt teltet altfor mye enda ettersom det ble anskaffet i vinter. Men etter det turene jeg har vært (på vinteren) kan jeg oppsummere:

- God plass, både i høyden og bredden.

- Enkelt å sette opp, selv om man er alene.

- God kvalitet

- Kanskje litt få bardunfester om man skal bruke det i hardt vær.

Har ingen erfaring med bergans teltet, så kan ikke sammenligne, men selv er jeg godt fornøyd med teltet mitt.

mvh.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

Det er fint å høre du er fornøyd med teltet ditt. Til nå alle som jeg har spurt og som har Helsport telt var veldig fornøyd med dette. Også mye mennesker her i Tyskland!

Ennå ikke jeg har bestemme meg for et telt. Men kanskje jeg skulle bestemme meg for et Helsport-telt. :D Jeg har hørt en masse bra ting av disse teltene.

Hilsen Susanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også ut etter 3 mans telt med lav vekt og kvalitet. Brukt mer enn 3 uker, men er like forvirret som for 3 uker siden.

En av mine kandidatene HELSPORT HARDANGER 3 CAMP veier ca. 3 kilo. koster ca. 2999,-

Prisene er vel litt lave i Tyskland vil jeg tro.....

Nvh

Chola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Chola,

fint å høre at noen annen søkes et 3 manns telt. Hardanger 3 Camp-Teltet kan man ikke kjøpe i Tyskland. Det er vanskelig å finne slett noe om dette teltet i Internett. Vekten er spennende, men innentelts takhøyde er for lav. Bare 90 cm. Jeg vil har det mer komfortabel, for eksempel 110 cm. :D Så du har det i Fjellheimen- eller Rondvassbu-telt.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er opptatt av: Jeg fått svar fra Bergans. Innenteltet på Bergans Kompakt 3 er 225 cm langt. :)

Hilsen Susanne.

Merk at de innerste 25 cm på teltet er litt avsmalet, tror det er konstruert så man helst skal ligge med hodet ut mot ytterteltet. Er forøvrig superstort yttertelt så man har kjempegod plass til bagasje.

lykke til med teltvalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei,

jeg vet ikke om det allerede er for sent.

Jeg har brukt Bergans kompakt nå i 6 år. Et flott telt som var 2001, da jeg kjøpte det, et av de letteste i sin klasse.

Vær

Både vindstabilitetetn og vanntettheten er utmerket. Spesielt teltbunnen er helt konge. Vi sto i en 3cm dyp vanndam (da teltet var nytt) og hadde ikke en dråpe vann i inneteltet. Vi hadde også flere heftige stormer uten noe som helst problem.

Størrelse/komfort

- Teltet er veldig lavt. For 2 personer er det ok, men kan lett bli slitsomt hvis man må holde ut flere dager på rad gjerne i dårlig vær. For tre personer er det for trangt, selv om det selvfølgelig er mulig sett rent på målene.

Vi satt med fem stykker i teltet og lagde middag. Det er altså mulig. Det var veldig "sosialt" men på ingen måte bekvemt.

- Teltet er veldig lavt ved fotenden, dvs at høyere personer (185+) lett presser inneteltet mot ytterteltet spesielt med store vintersoveposer (225cm for innerteltet er vel litt fordelaktig målt).

- Belyftingen er middels. Lukene kan bare lukkes utenfra og presses for min smak litt mye sammen, når man strammer bardunene kraftig.

Problemer

- Vi hadde to stangbrudd i løpet de 6 årene. Stengene ble også deformert i sterk vind. Da er jeg litt skeptisk til kvaliteten selv om det under bruken i vind ikke påvirket stabiliteten. Men antagelig var det grunnen til de senere stangbruddene.

- Vi hadde en del problemer med glidelåsene ved inngangen når teltet var strammet kraftig. For min smak ligger litt for mye trekk på glidelåsen (konstruksjonsfeil?) slik at de av og til var vanskelig å lukke og gikk i stykker. Reklamasjonen funket uten problemer, raskt og uten kassalapp.

- Bergans blir ofte kritisert for rviestyrken av ytterteltet. Det kan jeg bekrefte. Heldigvis slapp vi problemer med teltflatene men stangkanalene som er av samme materiale rev videre opp ganske lett hvis det en gang var hull i dem.

Fjellheimen vs. Rondvassbu

- Vektforskjellen er nok et godt argument, hvis man må bære teltet.

- Stor belyftingskuke er sikkert en fordel for Rondvassbu. Vet noen om teltet har en skikkelig belyftingsluke ved fotenden? Vet noen generelt hvordan belyftingen i de to teltene er?

- Jeg er generelt litt skeptisk til inngangen, der det er en glidelås ved stangen som er lengst vekk fra innerteltet. Spesielt om vinteren virker det litt upraktisk hvis man må bøye seg langt ut av innerteltet (om vintereren over kuldegruven!) for å åpne inngangen.

- Til prisen: www.fjellsport.no

- Kompresjonstrekket kan ikke riktig trekkes sammen. Da skjønner jeg ikke helt prinsippet. Hvis man lager et kompresjonstrekk, hvorfor i all verden ikke konsekvent? Bortsett fra 10-20cm mer remmen koster det ikke en eneste krone mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.