Gå til innhold
  • Bli medlem

Klokker "For utendørsentusiaster"


Hyperting

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg klokke.. muligens noe ala Suunto Metron ?? Men jeg har jo da egentlig ikke spesielt greie på dette..

Vil ha en klokke med de vanlige funksjonene, tidtager osv.. pluss hvertfall høydemåler..

Noen tips/råd?

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Casio har flere tøffe klokker i Protrek serien, med innebygd høydemåler, kompass, barometer + en hel del andre funksjoner.

I tillegg er flere av disse drevet av et oppladbart batteri som lades av en solcelle. Da trenger du ikke tenke på batteriskifte.

Hvis du må ha pulsmåling i tillegg, er det kun Polar og Suunto som gjelder.

Forøvrig har Tissot modellen T-touch, som utseende messig passer både til dress og aktivt friluftsliv. Disse koster imidlertid fra ca kr 4800,- og oppover, og er ganske dyre.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en AXN 700 fra Polar, og er veldig fornøyd med den. Første jeg hadde sprakk glasset på, men fikk en ny på garantien. Min erfaring med Polar Norge er at de yter eksepsjonelt bra service.

Klokka har ganske mange funksjoner, men når du først kommer inn i det... Veldig stilig! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casio har flere tøffe klokker i Protrek serien, med innebygd høydemåler, kompass, barometer + en hel del andre funksjoner.

I tillegg er flere av disse drevet av et oppladbart batteri som lades av en solcelle. Da trenger du ikke tenke på batteriskifte.

Jeg kan også anbefale Casio i Protrek-serien. Har selv en nyanskaffet (fra februar) i denne modellen: http://www.casio-europe.com/no/watch/sports/prg-70-1ver/'>http://www.casio-europe.com/no/watch/sports/prg-70-1ver/

Andre modeller: http://www.casio-europe.com/no/watch/sports/

Er så langt veldig fornøyd! En artig funksjon jeg tilfeldigvis fant ut her for en stund tilbake (har ikke lest så mye av bruksanvisningen…), er at i mørket, når du skal se på klokken, går lyset autmatisk på idet du vipper armen for å se tiden.

Hadde tidligere en Casio klokke i samme serie. Denne holdt i 10 år, helt til jeg ripet glasset kraftig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Suunto Advizor. Den har overlevd i litt over ett år uten noen slags problemer. Den har pulsmåler og brukes også til trening.

(En litt artig funksjon er muligheten til å sette en såkalt høydealarm. I praksis er alarmen min permanent satt på 2000m. Det er like artig hver gang den går av når man sliter seg oppover en fjellside :lol: og gir signal om at man omsider har kommet opp i en anstendig høyde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 4stk polarklokker liggende som aldri blir brukt s610i, 625x, axn 700 samt en RS400, er ikke fornøyd med noen av de, på trening og fjellturer sverger jeg til s610i + min garmin etrex gps, prøvde en garmin Forerunner 305 av en kamerat på noen treningsturer i fjellet å dette er saker, ambefaler den på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde en garmin Forerunner 305 av en kamerat på noen treningsturer i fjellet å dette er saker, ambefaler den på det sterkeste.

Er nysgjerrig på denne Forerunner 305, fleire med erfaring med denne? Pulsklokke med gps høyrest unekteleg litt spennande ut. Ulempa med den er batterikapasiteten, den må oppladast etter ca 10 timar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal på en fjelltur som varer lengre enn 4-5 timer! For så lite varer batteriene, og du må HJEM og lade den på en spesiallader!

Jeg kjøpte Forerunner 305 i juni 2007, fordi jeg ønsket en multisportsklokke jeg kunne bruke på lange distanser, samt fjellturer. Jeg likte at det fulgte med en pulsklokke, så jeg kjøpte kjokken til tross for batteritiden bare var på 10 timer. Men da jeg fant ut at batteriene kun varte i under 5 timer, så tok jeg kontakt med Garmin for å prøve å heve kjøpet. Dette gikk ikke, da de mente at klokka KAN - under OPTIMALE forhold vare opptil 10 timer. Gjett om jeg var forbanna...

Så ja, klokka har mange spennende funsksjoner - og er kjekk på korte padleetapper, og på dagsturer - men det er absolutt ikke en bra klokke hvis du skal drive med multisport eller ha den med deg på fjellet. En annen negativ ting er at "glasset" på klokka er i plastikk, og klokka får skraper av ingenting.

Og den tar ikke lett opp signaler overalt. Er du på en løpetur i skogen, kan jeg love deg at den detter ut flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en polar S710 med et hav av funksjoner inkl høydemåler. Høydemåleren baserer seg såvidt jeg har fortsått på lufttrykk og jeg opplever stadig av den avviker ganske mye i høydevisningene ved ustabilt vær. Rekorden er 80 m avvik på en bombesikker høydeforskjell på 900m utfra kartet. I stabilt vær treffer den imidlertid 2000m-toppene med under 10m margin. Er man avhengig av nøyaktig høydemåling er vel en GPS-basert sak bedre, men som andre nevner her blir det muligens litt banning med tanke på batterikapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne klokka (i en annen farge) i noen år og er fornøyd. Hadde den med til Mount Margerita (5109) i Uganda. Glasset er nedsenket under metallringen og beskytter glasset bra mot riper. Måler høyde i 5 m intervaller, men det er mer enn nøyaktig nok for de fleste. Vinterstid må du passe på at den for nok lys til å lade batteriet, men det er ikke noe stort problem så lenge du ikke er veldig glad i å skjule at du har klokke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne klokka (i en annen farge) i noen år og er fornøyd. Hadde den med til Mount Margerita (5109) i Uganda. Glasset er nedsenket under metallringen og beskytter glasset bra mot riper. Måler høyde i 5 m intervaller, men det er mer enn nøyaktig nok for de fleste. Vinterstid må du passe på at den for nok lys til å lade batteriet, men det er ikke noe stort problem så lenge du ikke er veldig glad i å skjule at du har klokke på.

Da lurer jeg på enda en ting.. Blir den skikkelig SVÆR? Har ikke sett den i noe "dame-utgave".. ikke det at jeg bryr meg så mye.. men har tynne håndledd osv.. tynne, tynne liksom.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil også sterkt anbefale Tissot T-Touch. Har hatt modellen i stål i fire år nå, på den tiden har den vært igjennommye dritt som f.eks ett års hard militærtjeneste med bruk hver dag, inkludert over 80 øvelsesdøgn i alt slags vær fra knallsol til full storm, temperaturer fra +30 til -42, og igjennom gjørmeløype og isbading . Men er faktisk mest imponert over at den overlevde å være fyringsvaktklokke for laget mitt hele den tiden, da skal det godt gjøres at den ikke blir ødelagt. Er jo ikke alle som er like forsiktige når den går på rundgang mange ganger i løpet av ei natt inni et lite telt med mange trøtte menn som tråkker oppå hverandre..

Som det ble nevnt ser den ut som ei vanlig klokke, ei veldig pen ei til og med. Og er alltid like artig når du viser folk at viserne flytter seg på "magisk" vis når du er borti glasset ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Kan tipse om Tissot Touch, den ligner til forveksling en vanlig klokke, så man kan bruke den hver dag uten å se helt utfrika ut.

Den har høydemåler, barometer (som stemmer!), termometer, kompass og vanlige klokkefunksjoner.

At den har barometer som stemmer er kanskje ikke noe å skryte av.

Blir som og si at den kommer med kompass (som peker nord!) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med AXN 500 fra Polar. Samme som 700, bare uten titanium og et par funksjoner, om jeg ikke tar helt feil? Veldig robust sak. Reima løsna under ellevill jubel over Northugs første verdenscupseier i Falun; byttet den ikke før i år, men Polar yter som vanlig eksepsjonell service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en axn 700 som jeg kan anbefale sterkt. har vart med meg til afrika, elbrus, alaska og overalt ellers.

som noen skrev så kan høydemålern avike en god del pga att den baseres seg på luft trykk. må kalibreres hver dag man bruker den funktionen. men så har man kompass på den og kart med seg så det er ikke noen hindring.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suunt T6 er det beste jeg har sett av det som kan settes på et håndledd... Den har så og si alt, med tre forskjellige skjermer, som man kan ha de forskjellige funksjonene på til enhver tid, man kan også da skifte funksjoner innenom skjermene lett og rask.. Vell for å putte alt sammen i en settning: En MEGET avansert klokke, gjort brukervennlig.

Kan nevne noen av funksjonene: aktuell tid, 2. tid, dato, høydemåler, pulsmåler, Epocmåler, calorimåler, stoppeklokke, kan lagre 15 treningsøkter, kan kobles til pc, gps (distanse, høgde, gjennomsnittsfart,)... Og Mye mer...

Prisen er ganske stiv, men ikkje forholdsvis (mener jeg). er heller ikke sikker på om den selges i norge... Men hvertfall så betalte jeg ca. $500 med gps POD og hjertebånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Yes! watch, det er en glimrende klokke for utendørsentusiaster. Har ikke barometer og kompass og slikt men viser nøyaktig og enkelt når solen og månen står opp og går ned. Veldig deilig å ha full kontroll over når man kan forvente månelys om vinteren, eller når solnedgangen er klar for et bilde.

Klokkene er laget av en nordmann, selv om han holder til i California.

I Skandinavia er det kun en butikk som fører dem, Ossur Soleim i Oslo sentrum.

Fet klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.