Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbrille eller brebrille for brillebruker


Anbefalte innlegg

Brebrille eller solbrille for brillebruker

Jeg var i helga 4. til 6. mai på en fjelltur på ski og vi var på nesten 2000 meter over havet. Det var til dels intens solskinn og bra vær.

Jeg benyttet solbiller med forhenger, og det fungerte som vanlig relativt bra. Men om kvelden var jeg litt sår i øynene, noe jeg ikke er vanligvis. Jeg møtte noen som benyttet skikkelige brebriller.

Jeg er helt avhengig av briller, og har erfarng med at alpinbriller sammen med vanlige briller bare blir dugging og vanskeligheter.

Er såre øyne begynnelsen på snøblindhet?

Gir mine forhengere for dårlig beskyttelse under så intens sol?

Finnes det bedre beskyttelse for brillebruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

adidas har en insert til endel av solbrillene sine. Denne kan du se hvilke en kan bruke de på da det står rx ready på nettsidene. Da kan du velge en sportsbrille som du kan skifte glassene på slik at du kan bruke samme brille med solbrilleglass og klare glass eller oransje glass alt etter forhold og tid på døgnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brebrille eller solbrille for brillebruker

Er såre øyne begynnelsen på snøblindhet?

Ja, dette kan tyde på solblindhet. Du trenger en brille som dekker godt av på alle sider. En vanlig brillemodell med solbrille foran slipper inn for my lys fra sidene. Siden du bruker solbrille er pupillene dine utvidet og får du ekstra mye lys i øyene.

Du kan også vurdere å kjøpe en god solbrille med styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å ta sjanser på å få en tur ødelagt undvendig på grunn av for eksempel dårlige solbriller.

Jeg har nesten bestemt meg for å forsøke kontaktlinser og "Cebe Spot" solbriller som DNT forhandler.

Har noen noen erfaringer med disse solbrillene?

De gi vel god beskyttelse mot snøblindhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å ta sjanser på å få en tur ødelagt undvendig på grunn av for eksempel dårlige solbriller.

Jeg har nesten bestemt meg for å forsøke kontaktlinser og "Cebe Spot" solbriller som DNT forhandler.

Har noen noen erfaringer med disse solbrillene?

De gi vel god beskyttelse mot snøblindhet?

Jeg tror neppe du blir snøblind om du bruker disse brillene, men prøv dem før du kjøper. De er tettsittende og jeg opplevde at de dugget med en gang jeg tok dem på. Jeg endte med å kjøpe et par Cebe Athlon i stedet, de er ikke så tettsittende og har følgelig bedre lufting. Snøblind har jeg likevel aldri vært i nærheten av å bli. Athlon har utskiftbare glass og til mine fulgte bl.a. glass av samme type som Spot-brillene, men jeg synes disse blir for mørke for norske fjell og har alltid brukt standardglassene.

Jeg var egentlig i samme situasjon som deg, brukte vanlige briller med solforheng. Det fungerte greit, men etter lange dager i solen ble det av og til hodepine og røde øyne. Tok i bruk linser og bedre solbriller og ble kvitt det problemet. Døgnlinser er kjekt på tur - da slipper du prakket med å ta linsene inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er brebriller med glass med styrke. Det er viktig med brebrille som har deksel sideveis og ikke en vanlig solbrille. Jeg har fått slike briller og er storfornøyd. Utgangspunktet var ei innfatning fra cebe, som optikerne satte farga glass (dvs de er av plast) inn i. De kosta 4500, prisen vil avhenge av styrke og valg av innfatning. Jeg brukte optikus MON i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

er lysømfintlig, bruker kontaktlinser og Cebe 400c, kjøpt på Oslo sportslager, ca. 1500,-. sitter veldig godt på hode selv om du tryner, er noe tette på sidene og kan derfor dugge, har løst det problemet ved å bore 3 stk. 1 mm. hull på hver side. de fås også i en noe løsere innfatning for ca. 1000,-. angrer på at jeg ikke kjøpte de isteden. de er veldig gode og mega tøffe.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
hei

er lysømfintlig, bruker kontaktlinser og Cebe 400c, kjøpt på Oslo sportslager, ca. 1500,-. sitter veldig godt på hode selv om du tryner, er noe tette på sidene og kan derfor dugge, har løst det problemet ved å bore 3 stk. 1 mm. hull på hver side.

lykke til

Det var et godt tips med å bore hull. Jeg har også litt dugg i solbrillen og skal vurdere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.