Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpackaraft flatvannstest


Mase

Anbefalte innlegg

Klarte ikke å dy meg, måtte ta en liten prøvetur selv om jeg egentlig ikke har tid. Prøvde den på sjøen, det var nesten vindstille, bare en liten ”gråe” på vannet. Oppumping av båt og liggeunderlag tok ca 5 min. Spente en sekk fylt med vannkanner, 16 liter, fast på baugen. Med lett padling, uten kraft i takene, dreide båten ca. 15 grader for hvert tak. Regner det som sannsynlig at retningsstabiliteten øker med tyngre sekk. Marsjfart mot vinden var 4 km/t, med vinden 4,6 – 4,7 km/t, målt med GPS. Klarte å presse farten opp i 5,5 km/t, men det virker som om skrogfarten (heter det det? ”hullspeed”) ligger på ca 4,5 km/t. Dette syns jeg er bra, tror ikke det er mer fart å hent ved å lage et skeg. Det føltes selvfølgelig ut som om farta var som ”lus på tjærekost” sammenlignet med havkajakk, der regner jeg med marsjfart på 6 – 8 km/t. Jeg har en Ally 17 fot flatvannskano og en 15 fots ”gammel type” elvekano. I 17 foteren er målt marsjfart 4,5 km/t når jeg padler alene. Jeg har ikke målt i 15-foteren, men farten der er garantert lavere. Jeg var i utgangspunktet mest skeptisk til Alpackaens egenskaper på flatvann, men syns at dette var oppløftende. Jeg regner med at den er mer vindutsatt enn en Ally kano med motvind og sidevind, med medvind tåler den sikkert minst like mye.

Sideveis dratak og bakover ”sculling” gikk som en lek, den er sikkert artig å padle stryk med.

Jeg har kjøpte en båt uten spray-cover, og det drypper en del fra åra, ble våt på lårene. Standardbekledning på kanotur de siste åra har vært vadebukse, og det har jeg tenkt å bruke i Alpackaen også, slik at jeg regner med at dette ikke blir et stort problem. Importøren sier at det er mulig å få sveisa/vulkanisert fast et spraycover i ettertid, får heller vurdere det etter hvert. Ville også spare noen gram på det, spraycoveret veier 300 g mens vadebuksa veier 880 g.

Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.