Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsdyrskinn?


Odd-Arne

Anbefalte innlegg

Hmh! Ser interessante ut de som er tøkra og satt inn med olje. To sånne, litt klipping og sying, så har man et fullsize underlag? Tar en del plass og veier ikke rent lite, men om turen er av den langsomme sorten med pulk så skal det vel være innenfor fornuftige rammer vel?

Er bitt av "tradisjonsbasillen", og har lyst på håndlagde treski, tursekk i lær etc. etc. Hvorfor er det ingen som har med moderne viten laget en sekk etter klassiske metoder? Se for dere f.eks Bergans Alpinist II, men i lær og skinn? Kunne vært stilig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hmh! Ser interessante ut de som er tøkra og satt inn med olje. To sånne, litt klipping og sying, så har man et fullsize underlag? Tar en del plass og veier ikke rent lite, men om turen er av den langsomme sorten med pulk så skal det vel være innenfor fornuftige rammer vel?

Er bitt av "tradisjonsbasillen", og har lyst på håndlagde treski, tursekk i lær etc. etc. Hvorfor er det ingen som har med moderne viten laget en sekk etter klassiske metoder? Se for dere f.eks Bergans Alpinist II, men i lær og skinn? Kunne vært stilig

Grunnen til det er at det er kanskje fett å ha, men den pratiske biten er det litt verre med. En sekk veier en god del i seg selv og så skal du legge på skinn eller lær, den kommer til å bli blytung. Er marked for noe sånt minimalt så det er ikke løntsomt å kjøre igang med noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ville ikke satse på skinn innsatt med linolje. Linolje lukter ikke godt :D !

Jeg har tenkt å kjøpe fra Roar pelsindustri, de hadde funnet en fin måte å garve+impregnere skinnene på.

Så hadde jeg tenkt å skjære det i passe str :)

Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ville ikke satse på skinn innsatt med linolje. Linolje lukter ikke godt :) !

Jeg har tenkt å kjøpe fra Roar pelsindustri, de hadde funnet en fin måte å garve+impregnere skinnene på.

Så hadde jeg tenkt å skjære det i passe str :P

Hilsen Heidi

Jeg har flere skinn fra roar og er veldig fornøyd. Røyter lite og trekker ikke fuktighet. Våte skinn lukter ikke godt.

Eneste ulempen er at impregneringen blir litt glatt rett på snøen. Litt granbar fikser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber for tiden har vi ca 200skinn til bruk ved turistbesøk. De beste, og mest slitesterke, vi har kommer frem til er tørka ubehandlet skinn slaktet i oktober, november eller desember. De skinna som er i daglig bruk(ca. 30stk) er nå 8år gamle. Et par av de er litt utslitt, men de fleste er i veldig god stand. Tipper at de veier i underkant av en kilo pr.stk.(ren tipping) Myke og lette å rulle sammen.

Det aller viktigste med reinskinn er at man bruker de riktig, og at de henges opp luftig så tidlig som mulig etter bruk. For å bruke et skinn riktig mener jeg at man må bruke de som reinsdyra, nemlig med håra mot kulda. På den måten trekker ikke skinnet fuktighet.

Råskinn får man kjøpt for 50kr. Da er det bare å skrape skinnet og spikre det opp strukket på en vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjørt litt med hund i Pasvik, og da har vi alltid dratt med oss noen skinn til egen bruk (hundene bare begynner å ete på det), og det har vært ugarvede skinn fra høstslakt. De lukter litt, men for meg ikke på langt nær nok til at jeg synes det er noe å bry seg om. Da syns jeg virkelig bikkjene lukter verre, uten at det heller er noe å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke hva dere gjør, men jeg har sett mange som gjør feil, og jeg festet meg ved kommentaren om at "impregneringa er glatt rett mot snøen". Vær så snill å legg skinnet med håret ned! Skinnet er ikke skapt for å ligge med innsida ut, ellers ville reinen gjort det. Hvis du absolutt vil ligge i "bærrævva" på et mykt, hårete skinn, så legg et ekstra skinn oppå det som ligger med rettsia ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva dere gjør, men jeg har sett mange som gjør feil, og jeg festet meg ved kommentaren om at "impregneringa er glatt rett mot snøen". Vær så snill å legg skinnet med håret ned! Skinnet er ikke skapt for å ligge med innsida ut, ellers ville reinen gjort det. Hvis du absolutt vil ligge i "bærrævva" på et mykt, hårete skinn, så legg et ekstra skinn oppå det som ligger med rettsia ned.

Hvorfor skal man ligge med hårene ned??

Kan du komme med ett ordentlig argument for det??

Kjenner mange samer, og ikke en av dem bruker skinnet med hårene ned!!

Og grunnen er sikkert at de er mere behagelig å ligge på. Du slipper ett lag med reinhud mellom deg og de isolerende hårene, ergo blir det varmere..

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at samene du kjenner gjør det. Men de samene, turfolk og rein jeg har møtt bruker hårsiden ned, fordi det isolerer bedre da, og fordi selve huden ikke blir like fuktig. :)

Kan godt tenke meg du har møtt rein som bruker det med hårsiden ut mot kulden.. De har jo ikke noe valg..

Men vis meg den samen, eller det fornuftige turfolket som bruker det med hårene ned... De kan du helt sikkert telle på en finger!

Leste du ikke innlegget til en annen bruker her på forumet (som er same)?? Han lo fælt av folk som gjorde det du anbefaler andre å gjøre... :)

Og jeg har brukt reinskinn i -40 grader celsius og bruker de med huden mot bakken, og hårene mot kroppen...

Har det alltid varmt og godt jeg, av en eller annen merkelig grunn...

Hvis du prøver det samme kommer du til å bli overrasket over hvor behagelig og varmt det er..

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg lest den andre tråden også, og selv om jeg ser at Bento mener det samme som meg, så nytter det visst ikke. Dessuten har jeg selvfølgelig problemer med å dokumentere det ene eller det andre (får visst teste dette etter hvert). Men jeg vil uansett prøve meg på Fuglehundens uttalelse om at det er hårene som isolerer; Jeg mener at med hårene ned vil skinnet fordele vekta di noe bedre over hårene, og en større mengde luft isolerer deg fra det kalde underlaget. Idèen er jo å skape et lag med luft mellom underlaget og deg selv?

Jeg vil også nevne at fottøy og klær laget av skinn har hårene ut, men dette kan jo selvfølgelig være fordi det ville være noe knotete å kle på seg ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også fått meg et reinskinn. Høstslakta og tørket, og dermed nydelig mykt og varmt. Men baksiden er noe stiv. Vil dette bli mykere med tid og bruk? Hvordan oppbevare skinnet best? Kan man rulle det sammen og pakke det vekk (varmt eller kaldt?) etter at det er tørket etter bruk, eller bør det henge luftigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått meg tørket reinskinn.

Må si den linoljen det skulle settes inn med luktet som min gamle tresnekke..

Koselig lukt, men håper den går vekk når oljen trekker inn.

Hvor ofte bør jeg sette inn skinnet med olje, og ikke minst noen som har et tips til luktfri olje?

PS: noen som kunne tenke seg å ligge foran peisen på et deilig skinn, uten klær sammen med sin kjære, med hårene ned :D:?::!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Helge Ingstads bok "Nunamiut" tar han for seg dette med pels inn/ut opp/ned. Det blir forklart hvorfor sko har pelsen ut, liggeunderlag har hårene opp og klær varierer etter til hvilket bruk de er for. Finner det ikke igjen nå, men skal sitere hvis jeg kommer over det en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at med hårene ned vil skinnet fordele vekta di noe bedre over hårene, og en større mengde luft isolerer deg fra det kalde underlaget. Idèen er jo å skape et lag med luft mellom underlaget og deg selv?

Vekta blir da likt fordelt uavhengig om skinnet ligger med busta opp eller ned? Da skinnet har forsvinnende liten stivhet får du ikke lurt mer luft under det om du legger det med hårsida ned. Fordelen med reinskinn framfor mange andre andre skinn er at hårene er hule, og det er lufta inni disse som isolerer, sammen med lufta mellom hårene.

For min del ligger jeg alltid på skinnet med busta opp. Det blir liksom ikke det samme å kose seg på innsida av en våt hud med råtnende fettrester. I tillegg tror jeg at huden er en mer effektiv varmebærer (kaldere å ligge på) enn overflaten av hårene, men det har jeg ikke noe vitenskapelig grunnlag for å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
J Vær så snill å legg skinnet med håret ned! Skinnet er ikke skapt for å ligge med innsida ut, ellers ville reinen gjort det. Hvis du absolutt vil ligge i "bærrævva" på et mykt, hårete skinn, så legg et ekstra skinn oppå det som ligger med rettsia ned.

Litt fra erfaring og litt tradisjon. Er same og har vokst opp med bruk av reinskinn, og jeg kan ikke annet ann å småhumre av det å legge skinnet med hårene ned. For meg finnes det nesten bare argumenter for å ha det med hårene opp. For det første, og kanskje det viktigste når det gjelder å ta med reinskinn på tur, er jo komforten(er det slik det staves?). Det er jo sinnsykt digg og mykt å ligge på et reinskinn. Blir liksom en ekstra bonus å legge seg på det etter en lang dag(med tanke på turen med litt ekstra vekt). For det andre, nå kan det jo ikke være sånn at flere hundre år med samer har tatt feil. Vi snakker om to utfall, opp eller ned. Ikke hva som er best når det gjelder noe, f.eks. høyde: 175cm,178cm,183cm,187cm, eller en annen høyde. La oss stole på erfarne fjellfolk denne gangen.

Jeg vil også nevne noen punkt på det å behandle et reinskinn godt. Tørk det etter bruk. Min erfaring er hvis bunnen, eller skinnsiden blir våt, så slipper hårene mye lettere. På tur med mye vær bruker jeg å la hårene være mot været for å skåne skinnsiden. Det blir en god del børsting, men det er verdt det hvis skinnet er godt. Unngå store varme forskjeller(for våte skinn). Min erfaring er at skinn som tas ut eller inn fra veldig forskjellige tempraturer røyter mer.

Og tilslutt vil jeg jo nevne at reinskinn er en forbruksvare. Ved riktig bruk varer det 3->10 år ved riktig bruk.

Litt smør på flesk der :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva dere gjør, men jeg har sett mange som gjør feil, og jeg festet meg ved kommentaren om at "impregneringa er glatt rett mot snøen". Vær så snill å legg skinnet med håret ned! Skinnet er ikke skapt for å ligge med innsida ut, ellers ville reinen gjort det. Hvis du absolutt vil ligge i "bærrævva" på et mykt, hårete skinn, så legg et ekstra skinn oppå det som ligger med rettsia ned.

Fant dette tipset så interessant, at jeg sist helg overførte det til min Exped downmat. Jeg rett og slett vrengte det, og sov med dunen ut.. Neste helg skal jeg forsøke med vrengt sovepose !

Kompisen som har Bamse Extreme underlag, var dog noe mer forvirret fordi han ikke intuitivt kunne se hva som er opp -ned på det.

Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.