Gå til innhold
  • Bli medlem

Josten på langs, April 2007


g-arnt

Anbefalte innlegg

Jeg trodde aldri jeg skulle få oppleve et vindu med 3 dager sol og silkeføre på Josten.
Men slik ble det altså..

Klassisk rute. Inn til Vetledalseter fredag, opp Erdalsbreen og Småttene på lørdag, med kveldbesøk til Brenibba. Over Josten søndag, camp v/Grensevarden, og ned via Suphellenipa og Flatbrehytta på mandag.

En meget interessant tur. Alt av innstilling og utstyr må klaffe, ellers blir det fort en sur tur. Det eneste jeg led under var i perioder ømme hæler fra T4. 5 min. i friuft gjorde susen.

Her er noen inntrykk fra turen.

post-1088-133474462834_thumb.jpg

post-1088-133474462865_thumb.jpg

post-1088-133474462874_thumb.jpg

post-1088-133474462883_thumb.jpg

post-1088-133474462893_thumb.jpg

post-1088-133474462903_thumb.jpg

post-1088-133474462912_thumb.jpg

post-1088-133474462921_thumb.jpg

post-1088-133474462928_thumb.jpg

post-1088-133474462936_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par kommentarer for de spesielt interesserte:

a) Vi gikk til fots til Storesætra, og derfra på ski til Vetledalseter.

8) Greie forhold opp Erdalsbreen, ned Lodalsbrekka og opp Småttene.

Noen ekle sva, fulle med rasklar snø under Lodalskåpa.

c) Det var småkaldt på lørdag kveld, så vi valgte å sette camp

tidlig. Derfor Brenibba vs. Lodalskåpa.

d) Vi gikk til fots fra Flatbrehytta, pga utrolig råtten snø fra

Suphellebreen og ned. Nesten umulig å kjøre på ski.

e) Dette var en privat tur med booket fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nydelig helg, og du har dokumentert den på beste måte med bildene dine. Jeg var på Gjerdeaksla++ fra Olden på søndag, og vi så flere turlag som små, svarte prikker på Jostedalsbreen. Kanskje ditt følge var en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nydelig helg, og du har dokumentert den på beste måte med bildene dine. Jeg var på Gjerdeaksla++ fra Olden på søndag, og vi så flere turlag som små, svarte prikker på Jostedalsbreen. Kanskje ditt følge var en av dem?

He he ..

Satt og plundret fælt med annotering av Gjerdeaksla på panorama i går. Fikk det til .. til slutt.

Det er så mange rygger på dette massivet. Nå får jeg sikkert en kjærkommen dobbelsjekk av deg..

Det blir mange bra panoramabilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige og stemningsfulle bilder! :lol: Du kan å fange de gode øyeblikkene og storslått natur til minnekortet. Må ha vært en flott tur over Josten!

Bildet av teltleiren ved Brenibba vekker minner fra vår nattskitur til Brenibba og Lodalskåpa i mai 2005. Mens vi hadde gått på ski hele natten og etter hvert sto på Lodalskåpa i 8-9 tiden på morgenen, var det fortsatt ikke noe særlig liv å se fra teltleirene nede på breen. Syvsovere! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av teltleiren ved Brenibba vekker minner fra vår nattskitur til Brenibba og Lodalskåpa i mai 2005. Mens vi hadde gått på ski hele natten og etter hvert sto på Lodalskåpa i 8-9 tiden på morgenen, var det fortsatt ikke noe særlig liv å se fra teltleirene nede på breen. Syvsovere! :lol:

Ikke så rart. Skulle tro det var samme kvelden, jfr. bildene ...

Våre camps var rigget ned før 8, men hovedmålet for gruppen var å gjennomføre JPL. Ikke alle ble med på Brenibba (og de andre småtoppene). Skulle gjerne vært på Kåpa, men det var veldig uproblematisk å holde meg til gruppen. Denne gangen, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på om jeg trenger å dobbeltsjekke panoramabildene dine Arnt, men jeg skal helt sikkert se på dem.

Jeg blir mer og mer overbevist om at det ikke finnes varkere natur i Norge enn i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer overbevist om at det ikke finnes varkere natur i Norge enn i Nordfjord.

Jeg har nå sett en god del av Lofoten, Jotunheimen, Sunnmørsalpene, og mange bilder fra Nordland og Lyngsalpene. Ja, Hordaland og.. Min konklusjon, og den er ikke fra denne turen, er at jeg er HELT enig med deg.

Jeg vil kanskje ikke si bare Nordfjord, sånn helt nøyaktig, men Sogn og Fjordane er bare helt fantastisk.

Men summen av vestlandet er enda mer fantastisk, og derav navnet på hjemmesiden min. Tindene finner jeg i M&R (ja, i Hurrungane og..), breene i S&F og Hordaland. Fjordene finner jeg i alle fylkene, og Jotunheimen er ikke lenger unna enn Trollheimen.

Å flytte til vestlandet er det beste valget jeg noengang har gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine venner var de som hadde innlosjert oss på Vetledalsseter før dere kom den kvelden.

Vi kom oss over, og ned til Fjærland vi også. Kom oss til Ståleskard første dagen, neste dag ble det først en tur på Lodalskåpa før vi kom oss til Høgste på kvelden. Dag tre ble litt lengre enn vi tenkte da vi tok resten i et jafs og var nede i Fjærland 01.30.. Tungt å gå ned i fra Flatbrehytta da!

For en fantastisk tur dette er. Og med det været som var i helgen kunne en ikke fått det bedre. Helt rått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre at turen deres gikk bra!

...resten i et jafs og var nede i Fjærland 01.30.. Tungt å gå ned i fra Flatbrehytta da!

Men dere kunne følge en fin opptråkket løype :D

Vi brøytet ned her.

Dere hadde med en akebrettlignende pulk??

Kan du si noe om hvordan det funket? Jeg så bare tauverk, og ikke stive stag.

Stemmer det? Hvordan er det da å traverse diagonalt, f.eks opp Erdalsbreen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig greit å følge spor ned i fra Flatbrehytta, selv om jeg noen ganger ikke kunne skjønne at ruta gikk der den gikk..

Greit også å ha spor å gå i opp den siste kneika før Erdalsbreen. Vi var jo litt taktiske og lot dere gå først :D

En av oss hadde med pulk, den mye omtalte Paris pulken. Den fungerte over all forventning. Han brukte bare taudrag, noe som gikk overraskende bra. Opp Erdalsbreen gikk uten noen problemer. Det som kanskje var mest utfordrende var nedkjøringene ned Lodalsbrekka og Supphellebreen, men da lot han bare pulken gli foran seg.

Oppe på breflaten var det veldig greit å legge fellesutstyr i pulken, da den gled veldig greit.

Ned fra Flatbrehytta festet han bare pulken på sekken. Med en egenvekt på bare 2,2kg gikk det veldig greit

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder, og artikkel! Minnene strømmer tilbake!

De siste dagene har jeg egentlig skjønt hvor heldige vi var med været.. Er ikke alltid Jostedalsbreen gir deg så flott vær i flere dager.

Merker jeg lengter tilbake.

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

Jeg vil sterkt fraråde randonne. Turen har svært lange, flate partier.

Beste type ski er vanlige norske fjellski med stålkanter. Man kan selvsagt

også gjennomføre den med telemarkski. Det "går an" med det meste,

også randonne, men det blir "feil" ski til denne turen..

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.