Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av telt


Cowgirl6

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg skulle benytte meg av dere erfarne her inne.. :D

Skal ha meg et telt, som er god kvalitet. Men kan ikke være så dyrt. Så et kompromiss mellom de to. Vil ikke ha 1 manns-telt. Må være hakket over. Max17-1800 kr. Noen tips?

Har sett på disse, noen som har erfaringer med kvaliteten?

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____48258.aspx

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____48315.aspx

Takk på forånd 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Nordmarka 3 anbefales til max to voksne personer. Det er for lite for tre personer. Den lave takhøyden trekker ned helhets inntrykket. Kvalitetene er bra og vi har sovet flere netter både sommer som vinter i Nordmarka 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Nordmarke virker jo som et allright telt. Jeg ville nok ha prøvd på en "camp" utgave med større fortelt. Dette er utrolig behagelig, men teltet blir jo større, og da selvfølgelig noe tyngre. Hvis dette ikke er nødvendig, og du sjeldent er fler enn deg selv, ville jeg tatt 2-mannsutgaven.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Nordmarka 3, men brukte den kun under tregrensa. Fungerte godt i både solskinn, blåst og regn. Hvordan teltet er på snaufjellet aner jeg ingenting om, men skulle tro at det duger vår, sommer og høst.

Nordmarka 3 er et Helsport-telt laget spesielt for XXL-kjeden. Mener å huske at teltduken ikke har rip stop, noe som gjør at en rift fort kan bli en lengre revne. Men, spesifikkasjonene når det gjelder vannsøyletrykk er gode (4.000/5.000 mm), og stengene er også helt ok.

Jeg syntes Nordmarka 3 var for stort kun for meg alene. Om det kun er du, og muligens én til, som skal bruke det, er tomannsutgaven mer enn stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans kompakt 2.billig lett og raskt å slå opp,perfekt til helge ukes turer.alene eller 2.stk minus er mangler stormklaffer nede,men dette er vel for å komme under 3.kg.

:wink: 2,7kg rip-stop meget bra i vind og ca pris 2000,-

Må være mulig å presse priser 20% her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva er egentlig kravet for et vintertelt i forhold til et "sommertelt"? Mer takhøyde for å kunne bruke primus i innertelt er en fordel. Da kan man også sitte mer oppreist. Men hvilke andre egenskaper trenger man?

Hvilke teltkandidater er typiske valg da? Det er vel både nordiske og andre (US?) kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig kravet for et vintertelt i forhold til et "sommertelt"? Mer takhøyde for å kunne bruke primus i innertelt er en fordel. Da kan man også sitte mer oppreist. Men hvilke andre egenskaper trenger man?

Hvilke teltkandidater er typiske valg da? Det er vel både nordiske og andre (US?) kandidater?

Mer vindstabilitet og ekstra bardunfester da været kan være værre om vintern, og at konsekvensene for ødelagt telt blir større. Bedre utlufting ved bruk av primus og for å hindre kondens slik at utstyr blir vått.

Større plass fordi en har med seg mer ustyr og soveposene blir større. greit med litt plass hvis en blir sittende værfast.

Mange mener stormmatter er ett krav, men dette er det delte meninger om. det gjør teltet tyngre og luftingen blir dårligere. Er det snø kan en uansett grave ned teltet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig kravet for et vintertelt i forhold til et "sommertelt"? Mer takhøyde for å kunne bruke primus i innertelt er en fordel. Da kan man også sitte mer oppreist. Men hvilke andre egenskaper trenger man?

Hvilke teltkandidater er typiske valg da? Det er vel både nordiske og andre (US?) kandidater?

Krav om sterkere stenger/konstruksjon/duk og flere bardunfester gjør seg vel gjeldende når man skal finne et vintertelt. Litt bedre innvendig takhøyde til primusbruk er vel heller ikke dumt. Og så er det alle de som mener at et vintertelt MÅ ha stormmatter. I skandinavia er det et must, og i resten av verden er det ikke så farlig :? Ser i allefall sånn ut på produsentene... Jeg har ingen ordentlig erfaring med vintercamping, så jeg skal ikke bombastisk si noe som helst om matter eller ei.

Hilleberg og Helsport er vel to gode nordiske produsenter, mens Marmot, North Face og MSR er eksempler på utenlandske.

www.hilleberg.se

www.helsport.no

www.msrcorp.com

www.marmot.com

www.thenorthface.com

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.