Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS: Garmin 60csx vs. Garmin 76csx


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har fått noen kroner til bursdagen min, og jeg vurderer å kjøpe meg en GSP. Jeg har sett litt rundt og har funnet to som jeg liker: Garmin 60csx og 76csx.

Men hva er egentlig forskjellen på disse to? Er det noen som har erfaringer med disse...? Jeg har sett at det står mye om 60csx her på forumet, men 76csx er lite nevnt...

Jeg lurte også på hvordan disse fungerer som GSP i bil.... er det mulig å få disse til å gi varsel om fotobokser?

Jeg har hørt at det skal komme noe nytt innen GPS bransjen.... GALILEO.... Hva er det som er nytt? Og har dette noen innvirkning på det systemet som brukes nå? Vil systemene være kompatible?(dvs. kan jeg kjøpe en GSP nå og bruke GALILEO systemet om noen år?)

PS: GPSen skal hovedsakelig brukes på turer i skog, mark og på viddene om vinteren, men også noe på sommerstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

76CSx er 60CSx i en annen forpakning kan man si. 76CSx leveres med 128MB minnekort, 60CSx med 64.

60CSx kan gi fra seg et "pip" når den nærmer seg et merket område (POI), f.eks fotoboks. 60CSx har ikke talestyring. Til bruk i bil fungerer 60CSx OK. En gps dedikert kun til bil fungerer bedre, da disse har touchskjerm og talestyring. GPS dedikert til bil er ofte ikke like robust som 60CSx. 60CSx er vanntett f.eks.

GALILEO er EU sitt framtidige satelittnavigasjonssystem. Tar noen år før det er i bruk av sivile. GPS er amerikansk og fungerer utmerket :)

Mtp dine "krav" til bruk, høres 60CSx ut som et utmerket valg. Jeg importerer 60CSx, us modell med norsk meny og selger for 3395,-

Ta gjerne kontakt er du int. :wink:

mvh

Alexander

[email protected]

Hei!

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har fått noen kroner til bursdagen min, og jeg vurderer å kjøpe meg en GSP. Jeg har sett litt rundt og har funnet to som jeg liker: Garmin 60csx og 76csx.

Men hva er egentlig forskjellen på disse to? Er det noen som har erfaringer med disse...? Jeg har sett at det står mye om 60csx her på forumet, men 76csx er lite nevnt...

Jeg lurte også på hvordan disse fungerer som GSP i bil.... er det mulig å få disse til å gi varsel om fotobokser?

Jeg har hørt at det skal komme noe nytt innen GPS bransjen.... GALILEO.... Hva er det som er nytt? Og har dette noen innvirkning på det systemet som brukes nå? Vil systemene være kompatible?(dvs. kan jeg kjøpe en GSP nå og bruke GALILEO systemet om noen år?)

PS: GPSen skal hovedsakelig brukes på turer i skog, mark og på viddene om vinteren, men også noe på sommerstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil GPSene i dag fungere sammen med systemet til GALILEO?

Nei, men fremtidige apparater vil nok støtte begge (og kanskje GLANOSS hvis russerne får det på banen igjen). Men det ligger noen år fram i tid. Forøvrig støtter 60CSx EGNOS (og WAAS, det amerikanske motstykket).

BTW: 60CSx og 76CSx har identisk skjerm og elektronikk. Forskjellen er at 76CSx inneholder mer luft og vil flyte og er dermed mer egnet på sjøen enn 60CSx som er mindre og dermed mer egnet til turbruk på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
60CSx er vanntett f.eks.

Spørs hva du mener med vanntett. 60CSx tilredsstiller IPX7-standarden som betyr at den skal tåle 1m i 30min. I går falt min i sjøen og ble liggende på 3m en stund før jeg fikk fisket den opp etter litt mislykket fridykking (det var ikke så lett å se noe under vann, uten briller, inne i havnebassenget på Skansen i Trondheim, nei....). Da var den død :) Når jeg åpnet den, var det tydelig kommet en del saltvann inni og det hadde korrodert en del. Detter er jo dessverre ingen reklamasjonssak heller..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min hengende fra beltet i går da jeg tryna skikkelig og landa på stein med 60Csx'en mellom meg og steinen, den falt av og landa i vann men var like fin og hel etterpå bortsett fra en liten skrape i dekselet :D Så vanntett nok for vanlig turbruk har jeg ihvertfall inntrykk av at den er, og imponerende støtsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.