Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnskogen


jozwiak

Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng på fire gutter som ser oss om etter et skogsområde og dra på vandring i. Vi har satt av tid til sommeren for å dra på en ukes tur til fots, og da lurte jeg på om dere kunne hjelpe oss og finne ut om finnskogene er riktig sted og dra.

Det første vi lurer på er om det er mulig og legge en slik rute gjennom skogen som varer i en ukes tid? Også ser vi etter en turløype der det ikke er en masse mennesker og andre folk. Vi har ikke noe imot å møte folk, men ønsker å føle at vi er "litt" ute av allfarvei. :idea: Vi ønsker også å fiske på turen vår og lurer på om det er noen bra fiskevann tilgjengelige.

Lurte på om det var noen her som hadde noen erfaringer å dele?

PS: Har også hørt at det kan være mye hjorteflue i området, noen som vet hvordan situasjonen er nå på året?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Hva med en tur langs deler av Finnskogleden? Dette er en merket tursti som snor seg langs grensen mellom Norge og Sverige fra Magnor i sør til Trysil i nord.

Finnskogen har egen turistforeninge og dere kan lese mer her http://www.finnskogen-turistforening.no De har åtte hytter og 1200 km merket sti.

Jeg vil anbefale en tur i de dype skoger i Grue. Her er det masse fiskevann og trivelige hytter og torp. På denne tiden av året er det ikke hjortelusflue - den kommer først utpå høsten. Jeg opplever ikke hjortelusflua som plagsom, det er mehank'n (=mygg) som er plagsom. En god myggolje anbefales!

Det er utgitt et nytt kart siste året for området og det kommer ett til før sommeren (nord og sør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har hytte på finnskogen. Kan bekrefte at det er ganske øde der 8)

Jeg vil også anbefale dere å følge finnskogleden. Kjempe fin tur og dere vil møte på flere fine fiskevann!

Hjortelusflua er nok ikke plagsom før seinere på sommern/høst, men nok av mygg og knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil være den første her på skogen til å ønske dere velkommen!

Her er det nydelig natur, dype skoger og koselige torp. Har Finnskogleden som er fin å gå langs. Og så har DNT akkurat merket opp mange mil med læyper. Er det noe dere lurer på, ta kontakt. Og legger dere løypa innom noe som heter Storberget skole, så er det bare gi beskjed litt før, så får dere servert hjemmebakt brød med godt til 8) Og Så må dere innom Hytjanstorpet og nyte den fin.fine utsikten og hilse på Jan som leverer melk og egg rett fra dyra. Ja, vi har det fint her i Grue. Anbefales! :D

Ps, fiske er jeg ikke så oppdatert på..

Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÅHÅ! Høres veldig bra ut!

Hvordan er det med myr og slikt om vi bestemmer oss for å legge løypa utenom oppmerka stier?

Kan vi komme oss gjennom skogen uten knehøye gummistøvler? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens!

Jeg er en av de fire gutta og lurer også på litt. Er det noen som har noe å fortelle om fisket i Finnskogen? Hva slags fisk er det å forvente der? Er det fisk alle vanna, evt noen gode fiskevann dere har å dele? Og noen stalltips på hva fisken biter best på?

Finnskogen ser ihvertfall ut som et kjempebra sted om vi klarer å styre unna den værste sivilisasjonen, tror dette kan bli bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnskogen ser ihvertfall ut som et kjempebra sted om vi klarer å styre unna den værste sivilisasjonen, tror dette kan bli bra!

Førs og fremst; det er ikke sivilisasjon på Finnskogen :lol:

Bare ulv og bjørn..

Hvis det er myrer, så blir det bare noe nederst mellom berga, ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førs og fremst; det er ikke sivilisasjon på Finnskogen :D

Bare ulv og bjørn..

Hvis det er myrer, så blir det bare noe nederst mellom berga, ikke mye.

Høres bra ut! Ulv, bjørn, elg og egentlig alt med fire bein og pels er spennende for oss. :D Me sivilisasjon mener vi alt fra veier (som ser ut til å gå litt på kryss og tvers over deler av skauen og diverse hytter som ligger strødd rundt. Jo mindre mennesker og mer dyr, jo bedre er det :) Vi har sett litt på kart i dag, og får prøve å knekke ut en rute om ikke lenge.

Hvem vet, kanskje det blir turreferat og bilder på fjellforum om halvannen måned eller så.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førs og fremst; det er ikke sivilisasjon på Finnskogen :wink:

Bare ulv og bjørn..

En ting til.... jeg lurer på sjansene for å faktisk se noen dyr om vi legger på vandring gjennom skogen en ukes tid? Og hvilke dyr kan vi vente å se? HÅHÅ!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til.... jeg lurer på sjansene for å faktisk se noen dyr om vi legger på vandring gjennom skogen en ukes tid? Og hvilke dyr kan vi vente å se? HÅHÅ!! :P

Tja..er dere heldige, så er det vel mulig å få sett bjørn, ulv, gaupe, elg rev, rådyr og storfugl i allefall. Men da skal dere være VELDIG heldige :) Har hatt bjørn rundt gården her noen ganger, men aldri sett den. Siste var for en uke siden, den hadde dratt utover komposten. Ulvespor overalt om vinteren, men nabo`n har bare sett`n en eller to ganger. Elg har vi ofte på tunet. :wink:

Hvilken dato har dere satt på turen?

Cowgirl6 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato har dere satt på turen?

Vi drar rundt den 17. juni! Er kanskje best for alle om vi ikke ser en bjørn, da blir vi mest sannsynlig spist levende!! :wink:

Men elg har vi lyst til å se! WOHO! Dør nok da også, men da blir vi ihvertfall ikke spist :)

Kanskje du kan hjelpe oss med en liten løype?

Vi ser for oss en løype på en drøy uke, der vi helst skal ha et vann om dagen hvor vi kan sette opp telt og fiske. Men vi lurer på om det er noe problem å legge løypa utenfor den finnskogleden, eller om skogen er for tett da?

kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde tenkt til å ligge utendørs i ei hengekøye i finnskogen, der jeg bruker en lett presenning til tak, men jeg vet ikke åssen myggnetting jeg skal bruke. Fant denne her på xxl.no, men vet ikke om den er noe tess. Føler at man må ligge inne i posen for at du ikke skal trykke trynet inn i nettingen. Noen som har noen tips? Tenker på å bare kjøpe en billig lett presenning på Clas Ohlson. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Dratt ennå? si ifra hvor og når løypa dere går da?

Vi drar imorgen!!! HÅHÅ!! Tenkte på dra fra Hof Finnskog, og legge ut på en runde. Begynner nok å gå nedover den store elven der, også får vi se. Skal ta masse bilder! Tror det blir bra! Gleder oss alle sammen! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar i morgen ja! Sekken er ferdigpakka og fiskeveska fylt opp, mangler bare en liten tur til byen for å kjøpe myggspray og noe sterkt til lerka. Ruta vi har tenkt oss er noe sånt som dette, men vi aner ingenting om hvordan terrenget er der så gjerne hyl ut om det ikke er noe god ide, f eks om de veiene på kryss og tvers er spesielt traffikerte, vanna er fisketomme eller om dere har en annen perlerute å anbefale. (Litt dårlig tid i forveien, men er vel sånn det skal være).

77438.jpeg

Det ble lite bilde, trykk her for større: http://bildr.no/view/77438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.