Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanopadling i Nord-Finland


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om bøker eller nettsider som omtaler kanopadling i Nord-Finland? Jeg tenker spesielt på området rundt Inari-sjøen (Enare). Jeg har surfa litt på nettet, men ikke funnet så veldig mye selv, så litt hjelp her hadde vært bra.

Hvis noen har padla kano eller vært på tur i dette området, setter jeg stor pris på tips om fine områder, hvordan fisket er, steder det kan leies kano, o.l. Det jeg er ute etter er områder som er lettpadla (ikke så mye stryk), og hvor man kan padle litt rundt i en uke eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Jeg har nå funnet en utmerket nettside om turområdene i Finland, outdoors.fi. Her er det mye nyttig informasjon å hente. Området rundt Inarijärvi, som virker veldig aktuelt å besøke, er beskrevet på sidene under:

:arrow:Inari Hiking area

:arrow:Vätsäri Wilderness Area

Kartene jeg har vedlagt, som er fra disse sidene, inneholder mye nyttig info, om bl.a. hvor det er åpne hytter som kan brukes.

Jeg er fortsatt interessert i nyttig info/tips fra folk som har vært i dette området.

post-1574-133474466792_thumb.gif

post-1574-1334744668_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbragt ganske mye tid i de Nord-Finske skoger og områdene rundt Enare er en perle.

Jeg kan som padleelv sterkt anbefale Ivalojoki. Dette er en flott padleelv i gran og furuskog. Den er spesielt flott på høsten, dersom vannføringen er bra. En del stor-ørret (taimen) går opp i denne elva på sensommer/ høst. Jeg har padlet den i august og det var en flott tur.

Ødemarksstuene på Inari, Vätsäri- ødemarksområde og Hammastanturi ødemarksområde (Ivalojoki) er veldig fine. Tømmerkoier med luksusstandard i forhold til mange åpne koier og gammer. Koiene er enkle tømmerkoier som blir vedlikeholdt av finsk statskog Matsahallitus.

Ikke alle koiene på kartet er åpne, men flere av dem er åpne.

Jeg har også padlet over Enaresjøen i kano og dette er en litt skummel innsjø i kano. Havkajakk er nok å anbefale. De åpne områdene er så store at du ikke ser skogen på andre siden og selv i frisk bris kan bølgene komme opp mot halvannen meter. Man bør ha respekt for Enare slik.

Dersom man velger å padle Enare i kano bør man satse på god tid. Man kan ligge dagesvis værfast ute på øyene.

Enare er full av små øyer og holmer og er nesten som en skjærgård å regne. Det er furuskog på øyene. Det oppleves enkelte steder som å padle på små vann i skogen. Mange blir overrasket over hvor vanskelig det kan være å orientere seg.

Fisket:

Det er taimen (ørret), harr, sik, gjedde og abbor i Enare. (Muligens flere, men det er disse jeg har vært bort i på mine turer. Fisket kan være bra, men sportsfiskere drar nok helst andre steder i disse områdene. Sommerstid er koia på Rajapaa i Vatsari ødemarksområde åpen. (Den er normalt låst). Piola er åpen. Flere av koiene ute på innsjøen er åpne. Flere har grillgamme på utsida. Det er rikelig med ved i koiene og enkelte har også gass. '

Med vennlig hilsen

Jan-Eilert Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det ble tur på oss til Enare fra 19. til 26. august i år. Takk til Jan-Eilert for gode tips. Oppsummert kan det sies at området frister til flere besøk. Vi var heldige med været og opplevde ikke noe særlig mye vind. Men denne sjøen kan helt klart være skummel hvis det blåser for mye. Med åtte dager til disposisjon hadde vi god margin til å kunne ha ligget værfast hvis det skulle blitt nødvendig. Det som nok var mest skuffende, ihvertfall for han av oss som er den ivrigste fiskeren, var fisket. Vi fikk lite fisk, og selv om vi fiska store deler av dagen, var det knapt nok til å kunne lage middag.

Kanoene vi brukte leide vi ved Uruniemi camping.

Utfyllende turrapport kan leses på mine nettsider:

:arrow:Kanotur på Enaresjøen i Nord-Finland, 19.-26. august 2007

post-1574-13347449057_thumb.jpg

post-1574-133474490582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

I følge ruteplanleggere ser det fra vestlandet greiest ut å først komme seg til Trondheim. Deretter inn til Østersund i Sverige og videre nordover inne i skogene før man kommer ut til kysten ved Luleå nord i Bottenvika. Når man så etterhvert kommer inn i Finland er det strake veien nordover. Dette er en tur på over 2100 km...

NAF har en fin ruteplanlegger: 8)NAF Ruteplanlegger

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Vi tok fly til Kirkenes for så å ta Finnsk ekspressbussen til Enare. Lettvint og veldig greit. Vi fekk bussen til å stoppe på bredda av Enare sjøen. Lettvint, enkelt og ikkje minst eksotisk.

Vi tok "ruta" til Monsen. Vi hadde fantastisk vèr. Mykje sol. Naturen i Nordvesthjørne Enare må opplevast. Munkelva var liten, men fin natur var det.

Nokre bilder.

http://www.panoramio.com/user/56091/tags/Enare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Er det noen som erfaring med å padle Vaijoki? Vi tenker å fly til Kirkenes og så Landcruiser inn til i nærheten av Cieknalisjavri og deretter padle i packraft ned Vaijoki til Järvelä. Noen som har erfaringer å dele fra dette strekket? Hvor lett er det å padle? Hvor lang tid bør man regne? Etc? Setter stor pris på litt innsikt, da dette virker som en spennende tur som er lite omtalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.