Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken rifle skal jeg velge meg?


Trollviking

Anbefalte innlegg

Ønsker tips fra erfarne jegere/skyttere i forbindelse med valg av rifle. Jeg har foreløpig snevret inn alternativene, som selvfølgelig kan være feil, til kal 223 og 6,5X55. Bruksområde blir hovedsakelig jakt på Orrfugl og Storfugl, hare og rev, men det kan hende at også gås, sel, jerv, gaupe, og til og med elg kan bli aktuelt. Jeg ønsker med andre ord å skaffe meg en rifle som er mest mulig anvendelig. Håper noen i forumet kan være til hjelp angående min forespørsel. Tips til valg av et rimelig, men godt, kikkertsikte vil jeg også være takknemlig for.

Med vennlig hilsen

Trollviking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ønsker tips fra erfarne jegere/skyttere i forbindelse med valg av rifle. Jeg har foreløpig snevret inn alternativene, som selvfølgelig kan være feil, til kal 223 og 6,5X55. Bruksområde blir hovedsakelig jakt på Orrfugl og Storfugl, hare og rev, men det kan hende at også gås, sel, jerv, gaupe, og til og med elg kan bli aktuelt. Jeg ønsker med andre ord å skaffe meg en rifle som er mest mulig anvendelig. Håper noen i forumet kan være til hjelp angående min forespørsel. Tips til valg av et rimelig, men godt, kikkertsikte vil jeg også være takknemlig for.

Med vennlig hilsen

Trollviking

Les https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8054

kjøp 222 hvis du bare skal bruke det til rev og fugler, men skal du bruke det til elg også så kjøp 6,5X55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har svart over: dersom du skal jakte elg er ikke .223 et lovlig alternativ. Når det gjelder anbefaling av våpen er det nesten håpløst. Det er utrolig mange gode våpen der ute! Anbefaler at du først bestemmer deg for hvor mye penger du ønsker å bruke, deretter ser du på tilbud fra div. butikker, og når du har funnet et alternativ som du synes ser bra ut kan du jo komme tilbake å spørre oss eksperter :shock::!: om vi synes det er et fornuftig valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er takknemlig for all respons jeg får.

Har hørt litt om utgangshastigheten, samt at den rette kulebanen til 223, gjør at børsa egner seg veldig godt til eksempelvis toppjakt etter orr- og storfugl. Konklusjonen er altså at jeg kan bruke denne kaliberen til alt jeg nevnte, bare ikke til elg?

Tenker ikke legge mer enn 8-10 000,- i dette (rifle inklusive kikkertsikte).

Håper dere kan bidra med noen flere anbefalinger :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelse Remington 700 SPS

Antall

Pris inkl. mva. Kr 5 250,-

Bestill Bestill

Modell: Remington 700 SPS

Kaliber: 204 Ruger, 223 Rem, 22-250 Rem, 243 Win, 6,8mm Rem SPC, 270 Win,270 WSM,

7mm-08 Rem, 7mm Rem Mag, 308 Win, 30-06, 300 WSM, 300 Win Mag

Løpslengde: 61 cm (66cm i magnum kalibre)

Magasin: 4+1

Avtrekk: Direkte jaktavtrekk

Sikring: Låser avtrekksmekanismen

Stokk: Syntetisk

Pakketilbud med Leupold VXI 3-9x40 ferdig montert kr.7.990,- fra Jakt & Friluft i Arendal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt 6,5x55, eller 308win om du ser muligheter for storvilt jakt. (Sel regnes vel og som storvilt, og er heller ikke tillatt skyte med 223)

At kulebanen på 223 er så bra, er nok en smule overdrevet, 223 har en kule med dårlige flyveegenskaper og høy hastighet, den høye hastigheten hjelper litt på kulebanen, men pga dårlige flyveegenskaper (BC) og lav kulevekt er den mer påvirket av vind en tyngre kalibre som feks 6,5x55.

Flere jeg kjenner som jakter med 222/223 sier uansett at dem velger ammunisjon med lavest mulig hastighet, for å unngå sprengte ryper. Selv jakter jeg rype med 308 og 6,5 og merker ingen forskjell på rypa hva slags kaliber den er skutt med, enten det er kompisens 223 eller mine 2 rifler.

Da jeg kjøpte den første rifla mi for en del år siden, var utgangspunktet mitt rypejakt, men så at det kunne bli elgjakt sammen med noen naboer. Valgte 308 siden den klarer større/tyngre kuler en 6,5, samtidig som den har vist seg fullt brukbar på rype mellom 50 og 200 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra respons her :)

Er som sagt takknemlig for alle tips jeg får. Det er jo veldig greit å høre hva mer erfarne jegere/skyttere kommer med før man "blåser" avgårde en haug med penger på et våpen man ikke kommer til å ha best mulig nytte av.

"Skyttern" får meg til å tenke mer i bane av 6,5 X 55 nå. Har lenge lurt på om det blir for kraftige saker til å jakte skogsfugl med. Når han kan skyte rype med den, så kan vel jeg jakte på skogsfugl med den, eller...? :idea:

Men så neste spørsmål - Jeg vet at mange mener at man bør legge mer penger i kikkerten enn i rifla, men er det alle som mener det her?

Jeg har ikke råd til å bruke 20 000,- på dette her. Så hvis jeg tenker en Tikka Lite 6,5 X 55, Koster vel om lag 8000 kr. er det noen som kan anbefale en rimelig, men brukbar kikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min (helt personlige :D ) mening om kikkerter:

De beste: Schmidt & Bender, Swarovski og Zeiss)

Nr.2: Leupold og de fleste europeiske 30mm-kikkertene som ikke er nevnt over..

Nr.3: Bushnell, Tasco o.l.

Nr.4: Resten.... 8):D

Jasså, så du setter Bushnell ned på tredje plass. Det burde ha vært straffbart, spør du meg :lol: . Bushnell fortjener en solid andre plass.

Hilsen lykkelig eier av Bushnell elite 4200 og 3200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.