Gå til innhold
  • Bli medlem

Flystyrten i Rondane?


Fjellgeit27

Anbefalte innlegg

Annonse

Det står at krasjet var på ca 2000 meter, ca 50 meter under toppen. Dette stemmer bra med Midtronden som er 2060 moh.

Digerronden er 2015 moh, så innslaget ville her være på +-1965 moh. Artikkelen skulle heller ikkje gje noen tvil om toppen som blei treft. Trur forresten alle ombord blei gravlagt utenfor Trondheim. Krig er meiningslaust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var oppe ved dette flyvraket i min ungdom - 30 år siden.

Det ble satt opp et minnesmerke av tyskerne der etter krigen. Ved minnesmerke er det også samlet en del vrakdeler.

Det er 2 alternative ruter inn dit.

Fra Dørålseter følger man stien mot Rondvassbu, krysser Atna, og tar stien til Høgronden, som går på østsiden av Digerronden/Midtronden.

Minnesmerket ligger på flata inn mot ryggen mellom Diger/Midtronden. På sommeren skal det være lett å se minnesmerket.

Det andre alternativer er er å gå fra Elgvassligårdene i Atnadalen, og følge stien derfra mot Høgronden.

Det er rigktig, som tidligere skrevet at flyet gikk i fjellveggen høyt opp under toppen av Midtronden.

Permanent snø og is, med stadige ras, har gjort at vrakdeler har kommet fram i dagen. På 1960 tallet var noe lokale innbyggere, som jeg kjenner, som klatret opp, og de fant litt av hvert, uten at jeg skal gå i detalj. HUSK DETTE ER NASJONALPARK.

Ole-Christian

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall oerhode ingen tvil om at det er innunder Midtronden. Jeg har vært er flere ganger, og en skikkelig varm sommer for tja.. 10 - 15 år siden hadde jeg egentlig skikkelig uflaks. Bare en uke etter at jeg var der, var det en kar som fant en Luger!!! Filler'n!!!!

Det er forresten en fin tur å gå fra vraket og opp på Midtronden, så slipper man den samme "kjedelige" veien tilbake til Dørål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig ingen plukker med seg ting & tang fra vrakstedet?!?! Ikke vet jeg om likene ble fjernet den gangen eller ei,men uansett bør vi vel ha respekt nok til å la slike steder ligge i fred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ligge to flyvrak frå krigens dager innpå Ringbusfjellet, det eine ved Skotten sæter.

På Sødorpfjell ligg det også eit Sabre jagerfly (eller deler av....) som styrta midt på sekstitallet.

Enkelte hevder også at det gjekk ned eit engelsk fly i ei av Sekstjønnin på Sjoa. Andre meiner "enkelte"

har litt for god fantasi.... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det med et fly i en av Sekstjønnin:Det har vært dykkere der,uten funn,og lokale folk (som var tilstede i de dager under krigen)sier isen lå uten hull etterpå,så flyet datt nok ikke der nei.Men hadde vært artig å visst hvor det datt!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge arkivkjelder så skal det vistnok være savna eit britisk fly i området og det er begrensa kor mange av tjønnin i området som er store nok til at eit fly ville forsøkt å nødlande på den (kan ikkje utelukke ein ukontrollert styrt i ei mindre tjønn heller). Lengre sør og øst hadde store mengder av lokalbefolkninga trekt innover fjellet for å ungå kamphandlingane nede i bygda. Så vist flyet hadde gått ned der så ville det sansynlegvis blitt oppdaga?

Høyrte forøvrigt snakk om at dei skulle forsøke å leite meir i Langtjønna (ei av Sekstjønnin) i sommer, rart dei ikkje forsøker dei andre tjønnin av litt størrelse rundt Gneidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt så er det vel ikkje berre EI Langtjønn i området her??? :wink::wink:

Og problemet er jo nettopp at vist det virkeleg var eit fly som har gått ned der så har det gått gjennom isen. Men vist det hadde styrta i ein av småputtane så skulle det stukket opp vrakrester siden ingen av dei er spesielt dype.

Dei mest aktuelle utenom Sekstjønnin er Gneiddtjønn, ,Svarttjønn, Olastjønn, Vatjønn og Sleotjønn. Fleire av desse er også relativt grunne.

Ellers så kan eg føye til at andre navn som er brukt om dei individuelle Sekstjønnin (for uinnvidde så kan eg opplyse at det heiter Sekstjønnin pga at det ligg seks tjønner ilag) er Fremre, Åttetallstjønna og Indre, i tillegg til da nevnte Langtjønna. Dette er navn eg har høyrt frå barnsben av men eg veit ikkje kor utbredt og kjente dei er. Vet heller ikkje om dei to siste har noko navn, men det har dei sikkert siden det var viktigt å navnsette alt for å få forklart kor fisken står og få stadfesta eiendomsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Må man opp på høgrronden for og gå videre til Midtronden og Digerronden eller går det egen vei opp?

Kommer fra Ronvassbu/Rondevatnet jeg.

Hvis du ser nederst i denne turrapporten:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070318.html

vil du finne rutevalget disse gjorde da de var på Midtrondene og Digerronden hentet fra deres GPS. De gikk ned vest for Midtrondene (ovenfor Galenbotn), og opp en bekkedal som endte mellom Midtronden-toppene lenger øst. Det er også på disse stedene høydekurvene på kartet viser at fjellsidene er minst bratte, blant annet. En annen mulighet er å ta opp slik at du kommer opp i skaret mellom østre Midtronden og Høgronden. Der ser det også noe mindre bratt ut.

Ellers er det sikkert flere muligheter, men noen merket sti finner du trolig ikke (jeg har ikke saumfart sørflanken på disse toppene 8) ). Det er vel bare å ta opp der det ser minst bratt ut på kartet. Du MÅ ihvertfall ikke over Høgronden for å gå over Midtronden og Digerronden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Det er også et flyvrak lenger sør i Rondane. Det ligger så vidt jeg husker ikke så langt fra Måsaplassen og Frisvegen.

Stemmer det. Flyvraket ligger i nordhellingen på Øverlihøgda, ganske langt øst mot Gråhøgda. Du kan se det på ganske lang avstand, spesielt på vintre med lite snø. Vet lite om historien bak denne styrten, men tror det var et transportfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå har jeg og kamerat akkurat kommet hjem fra en tur i Rondane, hvor hovedmålet for turen var flyvraket som krasjet i fjell veggen mellom Midt og Digerronden.

I følge verten på Dørålseter, var 27 meter før det hadde klart seg.

Legger nå ut kordinatene til minnesteinen som står nede i Vidjedalsbotn, i motsetning til alle som skal holde stedet så hemmelig.

Så nå kan framtidige fotturister finne vrak delene, slippe å høre på folk som tror dem vet hvor det er. For dem er det nok av.

Flyet var en Junkers JU 52, med 3 motorer. Flyet hadde kjenne tegn: 7U+IL og hadde Werke nummer: 7147

Vraket ligger i Vidjedalsbotn og minne steinen har følgende kordinater: N 61*57'13,87' og Ø 9*50'51,60.

Minne steinen ligger på 1549,5 meter.

Da man står nede i Vidjedalbotn ser man en tydelig lys flekk oppe i fjellet, der smalt flyet inn.

Rute inn fra Dørålseter:

Gå Rondestien, så velg stien som går over Høgronden, (starter med en veldig bratt etappe opp fra Dørålen), følg denne stien til fylkesgrensen, den ligger ca ved Neverbutjønne (dette var tomt da vi passerte), så skrår du opp mot fjellene.

HUSK AT DET ER SPESIELLE VINDFORHOLD INNE I DETTE "JUVET". Vi fikk stiv kuling som gikk rundt inne Vidjedalsbotn.

HUSK AT ALLE DELER ER STATENS EIENDOM OG IKKE DIN.

Ta gjerne kontakt så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Ser dette er en gammel tråd, men jeg forsøker.

Er det noen som vet hvor, gjerne koordinater til GPS, hvor restene etter Junkeren på Skottåsen/Skotten seter ligger? 

Har vært der å kikket, men det ble nåla i høystakken. 

 

Skal jo ennå være noen rester igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.