Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til tur i Rondane i juli


fjellapa

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har planlagt en tur i Rondane på et par uker i juli, og tenkte å bruke det som unnskyldning for å bytte ut en del klær og utstyr. Her er det jeg har planlagt å kjøpe:

Klær:

Arc'teryx Gamma MX softshell

Marmot PreCip regnjakke

Bergans Microlight bukse

Marmot PreCip regnbukse

Smartwool Men´s Microweight Tee

Brynje Ull Boxer

Icebreaker Nomad hettegenser i ull

The North Face TKA fleecebukse

Sekk:

Arc'teryx Bora 80

Liggeunderlag:

Exped Downmat 7

Sovepose:

Mountain Equipment Moonwalker II

Har fått for meg at kombinasjonen softshell + regntøy er bedre enn hardshell siden det forhåpentligvis vil være oppholdsvær for det meste. Noen som har noen synspunkter på det, eller som mener andre alternativer er like bra men til en rimeligere pris enn det jeg har valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får mye igjen på skatten forstår jeg :D

Når det gjelder softshell har jeg selv en bergans jakke og syntes denne er litt varm egentlig. i vinter brukte jeg den mye med kunn super under og svettet som bare det på skiturene. Jeg har også tenkt på samme kombinasjonen, men lurer på om den rett og slett blir for varm når det er litt vind slik at det blir kaldt uten vindtett. har ikke testet opp mot goretex skaldjakke enda, svetter jo ofte bra da også.

Det vil nok uansett være en mer komfertabel løsning vår, sommer og tidlig høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, nei, får nok ikke noe igjen på skatten. Men det ble mindre baksmell enn jeg regna med ihvertfall, og det er jo forsåvidt positivt det også :wink: Har bestemt meg for å investere i skikkelige ting jeg kan ha i mange år, en særdeles fuktig og ubehagelig tur for en liten stund siden bidro til den avgjørelsen (fikk blant annet bekrefta mistanken om at "weatherproof" absolutt ikke er det samme som waterproof...).

Har hørt litt med folk og tror jeg går for en Alpha SV i stedet for softshell + regntøy. Det er noe med å ha én skikkelig solid jakke som virker veldig ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder skalljakke, kan du jo også vurdere Bergans Istind-jakke i 3-lags dermizax.

Veiledende pris er 2.900 kr, tror jeg, men er du medlem av DnT, så får du den til 2.495,-.

Se link: http://www.dnt-turutstyr.no/index.php?fo_id=4043

God tur - kommer garantert til å bli en flott opplevelse :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått for meg at kombinasjonen softshell + regntøy er bedre enn hardshell siden det forhåpentligvis vil være oppholdsvær for det meste. Noen som har noen synspunkter på det, eller som mener andre alternativer er like bra men til en rimeligere pris enn det jeg har valgt?

Jeg er enig i dette. Jeg går for det meste i en lett tynn jakke som holder det meste av vinden ute og tåler noen regndråper. Tar med en paclite for når det regner skikkelig. Har skjønt siden i fjor at dette lønner seg. Pacliten tåler en del ryggsekkbruk, spesielt hvis du ikke går med den hele tiden.

Jeg har en tungt GTX jakke også, men bruker den nå kun på korte turer når jeg vet at det blir kaldt og dårlig vær. Forskjellen i vekt: tung GTX-jakke veier 1 kg, pacliten veier 300 gr.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for innspill!

Og jeg som trodde jeg hadde (om-)bestemt meg... må vel se litt nærmere på forskjellige jakker i butikk og hos DNT tenker jeg, veldig vanskelig å bestemme seg uten å ha alternativene fysisk tilgjengelig og tilhengerne av begge alternativene prater jo like varmt om det de selv foretrekker :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig smart vurdering fjellapa!

Der har du 4 sesongers utstyr hva gjelder bekledning, etter mitt syn.

Her i huset ligger nesten alt, men kun utstyr tilnærmet din vurdering benyttes nå, sommer som vinter.

Forsåvidt enig med Etsvends vedr varmen, men softshell er jo nesten like vindtett som goretex. Forskjellen er at når det blåser, oppleves softshell litt mindre vindtett. Ligger strammere rundt kroppen, slik som ett lags gore tex gjør i vinden. Fordelen er jo at softshell puster laaangt bedre enn goretex, samt tørker på 2 minutter.

Evt vurdere litt enklere, og langt billigere, softshell-jakke? Dog, jakka du nevner er jo kongelig da.

Ta en titt på Norrøna Falketind softshellbukse i Schôllermateriale. Supre detaljer med hempe forran som festes til skolissene, "sugetape" nederst som låser rundt støvlene og 4 punkts stramming av buksa rundt støvlene. Ergo har du spart 1000 spenn på unødvendige gamasjer vinterstid.

Dette blir min neste bukse, såfremt jeg noensinne??? klarer å slite ut Tilak-buksa som funker glimmrende.

Tar meg den frihet :idea: å si at du må slettes ikke lytte til andre anbefalinger, såfremt de ikke har benyttet softshell selv..

...............og Brage får nå gå så bannanas han bare vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.