Gå til innhold
  • Bli medlem

Agnar

Anbefalte innlegg

Etter først å køyrt til Ålesund, sjekka inn på hotell, og så køyrt til Ørskogfjellet, vart det ein sein start lørdag.

Dagens mål var Sprovstinden, og planen var å gå opp langs alpinbakken mot skardet under Sandtinden. Men

med all nysnøen som kom før helga vart det tungt å trakke spor, så eg bestemte meg fort for å ta ein anna retning.

Så eg la i veg innover dalen mot Måslia, der det var godt opptrakka spor frå før. Langt inne i dalen var det ein som

hadde teke opp lia, så då var det berre å følge sporet. Oppe i skardet vart føret fastare, men det vart å krysse

opp mellom steinane mot den avblåste Sandtinden. Runda denne i sørkanten, før det bar litt nedigjenn før siste

stigninga mot Sprovstinden. Oppe på toppen var det hardt og glatt, og svære skavlar mot stupa i nord.

I det flotte været var det eit fantastisk panorama frå toppen. Frå Ålesund i sørvest, og heile synsranda i sør og aust

låg ei utruleg tinderekke, med alle Sunnmørsalpane og Romsdalsfjella. Alle krittkvite etter siste snøfallet, og bada

i sol frå blå himmel. Ein sur austatrekk på toppen, gjorde opphaldet kortare enn ønskelig, men klokka sa òg at det

var nødvending med ein rask retur til bilen.

Søndag var det grått igjenn, men det vart ein liten tur til Storhornet på Godøya.

post-517-133474461339_thumb.jpg

post-517-133474461354_thumb.jpg

post-517-133474461367_thumb.jpg

post-517-133474461381_thumb.jpg

post-517-133474461394_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprovstinden er en flott skitur, først og fremst midtvinters pga fin nedkjøring i sørsida. Mine turer til fjellet har vel stort sett gått i januar og februar tror jeg.

På bildet "Romsdalsfjell" ser du Lauparen til høyre. Fjellet til venstre på bildet er Nonsfjellet, der var jeg og gi på lørdag. Ut fra skyggeretningen (dette er senere på dag) skal sporene våre være der, men jeg ser de ikke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en flott dag, i et variert og alpint landskap.

Den horisonten mot Romsdalen mm. var temmelig innholdsrik gitt! :wink:

Man kan sitte og studere et sånt bilde en stund.

På bildet "Romsdalsfjell" ser du Lauparen til høyre. Fjellet til venstre på bildet er Nonsfjellet, der var jeg og gi på lørdag. Ut fra skyggeretningen (dette er senere på dag) skal sporene våre være der, men jeg ser de ikke,

Ingen turrapporter her inne lenger, Svein?

Eller holder det med http://www.fjellinordvest.no/?

Hva hvis du skulle finne på å ta en tur som ikke er i nordvest da? :D

Ellers ser vi på bildet til Agnar noen digre "signaturer" ned bjørkelia under høyspentmastene i nedre venstre da...

Kanskje du og "gi" som har svinkjørt ned skogen der nede? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen turrapporter her inne lenger, Svein?

Eller holder det med http://www.fjellinordvest.no/?

Hva hvis du skulle finne på å ta en tur som ikke er i nordvest da? :wink:

Ellers ser vi på bildet til Agnar noen digre "signaturer" ned bjørkelia under høyspentmastene i nedre venstre da...

Kanskje du og "gi" som har svinkjørt ned skogen der nede? :lol:

Nope, de som vil lese vet hvor de finner de.

Hopper jeg over bekken for å finne vann, så skriver jeg kanskje en liten pistel.. :wink:

De digre signaturene er hvor vi gikk opp.. stor fart oppover.. :D8):lol:

Nei, det er anleggsveien ifbm kraftledningene, vi gikk opp langs den, nedkjøringen gjorde vi inn i sida mer mot høyre. Dog uten å kviste skogen så altfor mye... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med all nysnøen som kom før helga vart det tungt å trakke spor, så eg bestemte meg fort for å ta ein anna retning.

Jeg var førstemann på Ørskogfjellet på lørdag, og tråkket spor innover mot Måslia. Men med 2 ryggskiver i lås, smørefrie ski i 30-40cm nysnø, og uten feller, ga jeg opp. Ganske uvanlig å se tom parkeringsplass på en sådan dag...

post-1088-133474461524_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var førstemann på Ørskogfjellet på lørdag, og tråkket spor innover mot Måslia. Men med 2 ryggskiver i lås, smørefrie ski i 30-40cm nysnø, og uten feller, ga jeg opp. Ganske uvanlig å se tom parkeringsplass på en sådan dag...

Siden du var førstemann betyr vel det at den lille cabrioleten på bildet er din ! I såfall utrolig kult. Jeg har aldri hørt om en tinderangler som kjører rundt i en sånn bil som attpåtil er liten. Har inntrykk av at det går mest i drivstoffslukende firehjulsdrevne monstre blant mange fjellfolk.

Kjørte du med kalosjen oppe også på den tiden av året ?

Sprovstind er en morsom topp. Jeg har vært mange ganger på den mens jeg bodde i Ålesund. Opp skitrekket og videre opp til toppen via toppen av Sandtinden. Jeg kjørte alltid ned i Måslia og videre rundt Varguraksla. Skulle vært morsomt å prøve igjen med bedre ski på en perfekt vinterdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du var førstemann betyr vel det at den lille cabrioleten på bildet er din ! I såfall utrolig kult. Jeg har aldri hørt om en tinderangler som kjører rundt i en sånn bil som attpåtil er liten. Har inntrykk av at det går mest i drivstoffslukende firehjulsdrevne monstre blant mange fjellfolk.

Ja, det var på tide å oppgradere fra Corsa'n. Synes den er kul sjøl :wink:

*Alle* mener jeg må ha 4WD, men jeg har aldri måtte gi opp en topp pga bilen..

Det fulgte med et bonusrom. Se bilde.

(Nå roter vi til Sprovstindtråden, men Agnar får ha oss tilgitt?)

Kjørte du med kalosjen oppe også på den tiden av året ?

La meg se, jeg var på Skarven 15/4. Da var det vel nesten 20 grader ute..

Forøvrig har jeg vel kjørt med taket nede på diverse turer siden februar. Når en kommer

ned fra en topp i februar blir liksom ikke litt vind i lua noe problem. Man ER kledd.

Derimot, å kle på seg Gore-Tex og stilongs for å kjøre rundt i byen er litt harry, synes jeg.

Men jeg har utelukkende god samvittighet..

post-1088-133474461557_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Arnt vært fornuftig hadde det blitt 4x4... :wink: Men en stor fordel er det her ute på kysten, han slipper å vaske måsedrit av taket.. :wink:

Noen ganger er det like greit å gå litt lenger, enn å pese seg opp med bilen.

Har ikke sett en flekk på bilen. Når jeg er parkert er jeg under tak. Når jeg er på veien kjører jeg så fort at måkene ikke klarer å time droppet.

post-1088-133474461565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det like greit å gå litt lenger, enn å pese seg opp med bilen.

Har ikke sett en flekk på bilen. Når jeg er parkert er jeg under tak. Når jeg er på veien kjører jeg så fort at måkene ikke klarer å time droppet.

En skal ikke lese så mange av trip-report'ene dine før en skjønner at du er godt fornøyd med bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var på tide å oppgradere fra Corsa'n. Synes den er kul sjøl :wink:

*Alle* mener jeg må ha 4WD, men jeg har aldri måtte gi opp en topp pga bilen..

Fornuftig mann du g-arnt! :wink: Moro å se at flere toppjegere kjører rundt i småbil. Corsa duger i høyeste grad som fremkomstmiddel ja. Har i mer enn ti år fartet til og fra fjellet selv i Corsa, og jeg kan heller ikke skylde på bilen om jeg ikke har nådd toppen(e). Har alltid kommet så langt med bilen som planen var.

Nope, de som vil lese vet hvor de finner de.

Jepp, og jeg koser meg med fine rapporter og lekre bilder om dagen... På siden om fjella oppi nordvest! :P

Og der bidro jeg også til litt mer OT-skriverier i Agnars tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig pryder Sprovstinden forsiden på westcoastpeaks.com, Agnar.

Ikkje så lett å kjenne igjenn frå den vinkelen, men flott bilde det der.

Var nesten full parkeringsplass då eg kom, obs! i Corsaen.

Såg ut som alle heldt seg nede i dalen denne dagen, men det viste seg jo at det var lettare å

gå høgare oppe.

Ellers er eg nok for dårleg kjent til å kjenne igjenn alle toppane i området, men såg

i alle fall Honndalsrokkjen som eg passerte tidlegare på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måselia er et velbrukt turterreng for alle aldre, mange går bare opp førzte kneika og finner seg en plass i sola mens ungene bruker bakkene der.

Det blir vel stort sett kjørt opp langrennsløyper helt inn til Smørhylla, var dette ikke gjort nå i helga? En 5m bred trassee er kjekk å ha etter å ha vært ned sørsiden av Sprovstinden :wink:

Litt bilder fra samme tur som Agnar gjorde:

På vei opp Sandtinden, Sunnmørsalper i bakgrunnen.

1.jpg

Litt av fjellene i Haram og Vestnes, på vei mot Sandtinden, Blåskjerdingen midt i bildet bak.

7.jpg

Turkamerater i fint driv ned de slakere partiene i øvre del...

9.jpg

Sørsida av Sprovstinden, mange kjører også ned lenger øst (helt til høyre på bildet)

10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.