Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp!! Veivalg til Okstindane fra Umbukta (?)


LTP

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjappeste og enkleste vei er fra Leirskarddalen, men det vet du vel? Jeg var der i fjor, og turen er beskrevet på

http://www.kjiver.no/oksskolt3.htm

Det er mange som går fra Leirskarddalen og opp på Oksskolten på dagstur faktisk. Jeg vet ikke om veien er åpen helt opp enda så det kan bli litt ekstra trasking forbi Klemethelleren der..

Var på Umbukta for en 14 dagers tid siden og skulle da gå ruten inn til Kjennsvasshytten, men det ble møkkavær. Det er 25 km en vei, så det blir jo en helt annen tur. Er som du vet beskrevet på Turistforeningen sine sider.

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/trail.php?tr_code=ran6&x=25&y=38&v=4

Jeg har forøvrig hatt stor nytte av sidene til Åsen Fjellsport

http://home.online.no/~oe-aase/fjellsport.htm

Håper du legger ut noen bilder og rapport fra turen! Skal dit selv igjen 17 mai helgen om det ikke blir Svartisen området.

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og hå,

Ifriluft-redaksjonen har tenkt seg på firmatur til Okstindan 16.-20.mai. Vi planlegger og gå fra Leirskarddalen og opp på breen. Har noen spørsmål til en rutinert kar som deg:

1) Tror du vegen er oppe helt inn på denne tida?

2) Snøforhold fra enden av vegen. Vi planlegger å gå med pulk..

3) Er den smarteste ruta opp på breen via Steinbua? Også om man skal ha camp i nærheten av Okstinden.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå,

Ifriluft-redaksjonen har tenkt seg på firmatur til Okstindan 16.-20.mai. Vi planlegger og gå fra Leirskarddalen og opp på breen. Har noen spørsmål til en rutinert kar som deg:

1) Tror du vegen er oppe helt inn på denne tida?

2) Snøforhold fra enden av vegen. Vi planlegger å gå med pulk..

3) Er den smarteste ruta opp på breen via Steinbua? Også om man skal ha camp i nærheten av Okstinden.

På forhånd takk!

Vi planlegger tur samme sted på akkurat samme datoene! Nå kan jeg ikke akkurat skilte med egen redaksjon men.. :) Vi kjører fra Brønnøysund Onsdag ettermiddag.

1. Jeg håper og tror det. I fjor var det åpent i begynnelsen av Mai, nemlig da vi kom ned.

2. Vanskelig å si. Anbefaler at man pakker sånn at man kan ha brettet på storsekken, og storsekken på brettet om du skjønner. Tror jeg gjør det slik selv. Sist gikk jeg med rando og storsekk, men denne gangen blir det fjellski og pulk. Forholdene varierer mye fra år til år.

3. Ja. Om du ser på kartet her http://www.kjiver.no/images_oksskolt/dag2.jpg ser du hvor vi hadde camp. Normalt har man camp på bre'en under Okstinden, rett under der det står 1615 på kartet over. Der er det normalt en bekk. Sist lå vi 3 dager der på bre'en uten telt, men det skal vel godt gjøres å få sånne forhold en gang til.

Om det blir styggvær har vi andre planer, og det kan også være mulig at vi kjører litt lenger nord. Vi kan snakkes når det nærmer seg.

PS: Om du ikke er klar over det så har det kommet turkart for hele området nå, så man kan slippe å kjøpe alle 4 kartene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Om du ikke er klar over det så har det kommet turkart for hele området nå, så man kan slippe å kjøpe alle 4 kartene...

Hei igjen,

Takk for nyttig info! Vet du hvor man kan få tak i dette kartet? Kan man kjøpe det på nettet noe sted?

Ellers ser det jo an til at vi kan komme til å treffes der oppe:) Vi kommer heller ikke til å reise om det er spådd drittvær, men det må man se an når det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DnT Rana selger det så det er bare å ringe dem så får du det.. Er i formatet 1:80

Jeg har det ikke selv, men det var nevnt at det skulle komme, og jeg tipset Poppe om det pr PM. Han fortalte meg at han hadde fått bestilt det.

Mulig han kan si mer om kvalitet osv på dette kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge været er greit, går dette turkartet greit. Personlig foretrekker jeg M711, bl.a fordi jeg ennå ikke har anskaffet GPS.

Men det er kanskje heller ikke så aktuelt for folk flest å gå Skolten i noe annet enn finvær?

Kartet kostet 120 kr, altså betraktelig billigere enn de ca 400 man må ut med for 4 M711'ere!

Jeg ringte til turistkontoret på Mo, og ordnet det via dem.

Vi droppet forøvrig vår tur sist helg grunnet laber værmelding, men det blir trolig nytt forsøk i pinsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nyt, at der findes et turkart, men der kan være kommet et nyt turkart ud over det, der var fra før. Jeg har "Turkart Hemnes Kommune 1:75000", som jeg købte i september 2000, da jeg var på job i Mo i Rana. Det er stort og uhandy, da det skal dække hele kommunen, og detaljerne kan være lidt svære at læse, da det er 1:75000. Jeg valgte at købe det, fordi inddelingen af M711-kartene er lidt uheldig i Okstinderne.

En søndag, da jeg havde været på job i to uger og jobbet hele forrige helg, tog jeg fri og kørte ind til dammen i vestenden af Grasvatnet. Herfra gik jeg på syd/vestsiden af Grasvatnet, til jeg havde passeret broen over elven fra Østre Okstindbræen. Derefter svingede jeg opover. Af forskellige grunde nåede jeg bare op i ca. 1100 m højde, inden jeg besluttede, at "Det er ingen skam å snu". Jeg var alene, - skyerne hang lavt, - der var lidt yr i luften o.s.v.. Jeg må have Okstinderne til gode, til jeg en gang igen kommer i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ifriluft-redaksjonen har tenkt seg på firmatur til Okstindan 16.-20.mai.

Hvordan går det med turplanene deres? Trondheim Fjellsport hadde også planlagt tur, men jeg vet ikke om de har kansellert. Snakket med en lokal fyr der oppe og svartskodden lå helt ned i Leirskarddalen nå, og han var i tvil om den lokale Turistforeningen ville arrangere noen tradisjonstur i år. Jeg skal ta kontakt med han i morgen igjen kanskje.

Snøen ligger også overraskende langt ned i dalen, Man kommer over den første broen, men derifra er det skiføre på veien oppover.

For vår del blir det en helt annen tur. Kajakk eller noe...

Alle snakker om været, men ingen gjør noe med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med turplanene deres?

Det ser jo ikke akkurat lyst ut, nei... Har snakket litt sammen i dag, og jeg tror det ikke blir til at vi tar turen oppover. Det er liksom ikke det helt store å ligge der oppe med skyene hengenes ned over toppene og regnet som pisker mot lavvoen..

Usikker på hva det blir til med oss enda, men vi skal iallfall ut på tur :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.