Gå til innhold
  • Bli medlem

Om jegerprøven (utskilt fra turfølgetråd)


fuglehunden

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Heisann Fuglehunden!

Må si jeg har begynt å stresse litt nå (er litt nervøs).. Neste mandag blir det 40 spørsmål som må være riktig, og jeg er IKKE sikker på om jeg er helt klar :shock: Men må lese veldig godt, så går det vel bra :D

Har du noen råd? Noen spørsmål som så og si er sikra å få?

I går var vi på skytebanen. Veldig artig! Må si jeg synes det er utrolig gøy å skyte med rifle :? Klarte faktisk storviltprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Fuglehunden!

Må si jeg har begynt å stresse litt nå (er litt nervøs).. Neste mandag blir det 40 spørsmål som må være riktig, og jeg er IKKE sikker på om jeg er helt klar :shock: Men må lese veldig godt, så går det vel bra :D

Har du noen råd? Noen spørsmål som så og si er sikra å få?

I går var vi på skytebanen. Veldig artig! Må si jeg synes det er utrolig gøy å skyte med rifle :? Klarte faktisk storviltprøven.

Hvis du kan jegerloven så er det nok i seg selv til at du består prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant tig så det.... Men tenk fornuftig så er jeg sikker på at dette vil gå veldig bra!!

Hvis jeg skulle gitt noe tips om fugler ville jeg lært meg forskjellen på enkel og dobbel bekkasin. Rype og Røy.

Kortnebbgås og grågås går vel igjen en del, og de er jo enkle.

Vet ikke hvor go du er på hjortedyr... Men de er jo lette å skille :D .Hvis du ikke kan det så ta en titt på dem.

Hjort er ofte med :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjortedyra tar jeg uten problemer :D Disse fuglene er jo vanvittig vanskelig da.. Er helt sikker på disse skogsfuglene osv. Men ender, gås, og ja, alle fugler som ikke har med skikkelig skau å gjøre er vanskelig!!! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjortedyra tar jeg uten problemer :D Disse fuglene er jo vanvittig vanskelig da.. Er helt sikker på disse skogsfuglene osv. Men ender, gås, og ja, alle fugler som ikke har med skikkelig skau å gjøre er vanskelig!!! :shock:

Fuglene er ikke noe å stresse med!!!

Er ikke mange fuglespørsmål på prøven. Du kan fint svare feil på alle spørsmålene om fugler og da har du fremdeles endel

å gå på før du har formange feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Fuglehunden!

Må si jeg har begynt å stresse litt nå (er litt nervøs).. Neste mandag blir det 40 spørsmål som må være riktig, og jeg er IKKE sikker på om jeg er helt klar :wink: Men må lese veldig godt, så går det vel bra :D

Har du noen råd? Noen spørsmål som så og si er sikra å få?

I går var vi på skytebanen. Veldig artig! Må si jeg synes det er utrolig gøy å skyte med rifle :D Klarte faktisk storviltprøven.

Bare ta det med ro. Prøven går nok bra. Skulle du få noen feil for mye så kan du trøste deg med at mange som har mye erfaring stryker også.

Du får garantert spm. om fugler. Det finnes tusenvis av fugler så hvis du skal kunne om alle de så må du nesten være helt besatt av fugler.

Ett godt råd er å ikke bry deg noe om ikke jaktbare fugler. Les og prøv å lær det du kan om de fuglene vi kan jakte på. Da blir lista mye mindre. Så kommer det spm om en fugl du ikke vet hva er så vet du at den er ikke jaktbar 8)

Du må nok ha rett på noen fugle spm. også. Prøven i år er mye forenklet enn den var før.

Du sier du kan om hjortedyr 8) så da kan du lese om jakttider og våpenloven og jaktbare fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene om fugler på jegerprøven er hentet fra feltboka.

Når du ser i den så er det ikke såååå mange fugler der. Og kan du jegerloven, noe som alle som jakter burde kunne

så klarer du prøven! Da jeg tok jegerprøven leste jeg kunn jegerloven samt feltheftet :wink: .

Lykketil 8) !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene om fugler på jegerprøven er hentet fra feltboka.

Når du ser i den så er det ikke såååå mange fugler der. Og kan du jegerloven, noe som alle som jakter burde kunne

så klarer du prøven! Da jeg tok jegerprøven leste jeg kunn jegerloven samt feltheftet :wink: .

Lykketil 8) !!!

Det er helt nytt og anderledes spm nå enn det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt nytt og anderledes spm nå enn det var før.

Fuglehunden!!! Du høres ut som en person med litt peiling.. Er det sånn at du tilfeldigvis vet spørsmåla? 8)

Takk for råd Tiri, jeg skal lese så godt jeg kan 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt i år!

Det eneste nye er undervisnings metoden, men alt stoffet er det samme.

Og det er ikke så mange år siden jeg ok jegerprøven.

Stoffet er selvfølgelig det samme, vi har jo akkurat de samme jaktbare artene. men det er skrevet om.

Hva synes du om spørsmålene da?

Mange spm. er helt på jorde. jeg skal legge ut et eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, men det er flere ulike prøver. Har du fått tenkt deg ut noe våpen da? Du kan jo låne våpen hvis du kjenner noen så du får prøvd deg på litt forskjellig jakt.

Skal vi se.. Forstår ikke helt spørsmålet :wink: Du tenker i forhold til planene jeg har hatt om å kjøpe ei rifle? B) Jeg har stadig planer om det, men det er jo så dyrt. Skulle ha fått tak i noe brukt! Du er vel en person med noe brukt fuglehunden :)

Ellers så kan man jo låne våpen ja, til å prøve seg på forskjellig jakt.. Men man skal jo ikke glemme at du faktisk burde ha skutt en del før du drar ut i de villmarka...

- Kunne ikke dere to, fuglehunden og tiri, kommet med så mange spørsmål som mulig, som det er sånn bankers å få???? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør man behandle felt fugl under jakt?

a) Man bør pakke fuglen inn i plast.

:D Man bør ta ut innvollene å henge fuglen etter beina.

c) Fuglen bør kjøles ned å henge luftig etter halsen.

Hva vil dere svare her? Dette er et typisk spm som aldri skulle vært i ei jegerprøve, men som du kan få.

Burde ikke de spørsmålene hatt litt mer "info"??? Ville nå sagt c jeg da men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Forstår ikke helt spørsmålet :wink: Du tenker i forhold til planene jeg har hatt om å kjøpe ei rifle? B) Jeg har stadig planer om det, men det er jo så dyrt. Skulle ha fått tak i noe brukt! Du er vel en person med noe brukt fuglehunden :)

Ellers så kan man jo låne våpen ja, til å prøve seg på forskjellig jakt.. Men man skal jo ikke glemme at du faktisk burde ha skutt en del før du drar ut i de villmarka...

- Kunne ikke dere to, fuglehunden og tiri, kommet med så mange spørsmål som mulig, som det er sånn bankers å få???? :D

kom med et sånn spm. i sta. Du har fått arbeidsbok med masse spm? Feltbok. Les den så mye du orker. Det er spm du vil få på prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står lengden på fuglen/dyret oppgitt i cm. du kan pugge talla på det :)

du vil sikkert få spr om hva du kan bruke .22 på, jakt fra båt osv..

80% av spr handler om human jakt, våpenloven og viltloven!!!

Forresten høres rypejakt spennende ut. Tok jegerprøven i fjor, men har ikke fått sjansen til rypejakt enda.. er ikke lett når man er helt fersk..

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.