Gå til innhold
  • Bli medlem

Om jegerprøven (utskilt fra turfølgetråd)


fuglehunden

Anbefalte innlegg

Hvordan bør man behandle felt fugl under jakt?

a) Man bør pakke fuglen inn i plast.

B) Man bør ta ut innvollene å henge fuglen etter beina.

c) Fuglen bør kjøles ned å henge luftig etter halsen.

Hva vil dere svare her? Dette er et typisk spm som aldri skulle vært i ei jegerprøve, men som du kan få.

Svarer a eller b her så..... :)

Det er jo spørsmål som dette som gjør det så utrolig enkelt å ta jegerprøven :D .

PS: Grunnen til at jeg er såå sikker på at ingenting er nytt siden jeg tok prøven er at jeg kjenner en som

underviser på jegerprøven VELDIG godt :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det står lengden på fuglen/dyret oppgitt i cm. du kan pugge talla på det :)

du vil sikkert få spr om hva du kan bruke .22 på, jakt fra båt osv..

80% av spr handler om human jakt, våpenloven og viltloven!!!

Forresten høres rypejakt spennende ut. Tok jegerprøven i fjor, men har ikke fått sjansen til rypejakt enda.. er ikke lett når man er helt fersk..

Lykke til!!!

Mente du det spm jeg skrev om hvordan man bør oppbevare fugl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør man behandle felt fugl under jakt?

a) Man bør pakke fuglen inn i plast.

:) Man bør ta ut innvollene å henge fuglen etter beina.

c) Fuglen bør kjøles ned å henge luftig etter halsen.

Jeg ville nok svart C.

Er det rype eller skogsfugl så skal innvollene være inntakt også i fryseren. De skal henges kjølig, helst pakkes inn i avis papir for å holde varmen ute og beskytte mot kulde under jakt.

Er det rype så kan den henges opp etter halsen, men er det f.eks storfugl (tiur osv) så bør den henge etter beina med innvoller inntakt.

Men... Det er jo andre typer jaktbare fugler også som innvollene skal tas ut med en gang der kjøttet blir ødelagt hvis innvollene ikke tas ut.

Jeg mener at dette er et spm som ikke bør stilles da det ikke står hvilken fugl det er og jeg skjønner ikke tankegangen til forfatteren. Er det du Bjørn Wegge som har skrevet dette? Ikke alle jaktbare fugler kan behandles på samme måte.

En annen ting er døgngrader. Vilt skal henge i 40 døgngrader, men f.eks på elg så kan det henge i 80. Det blir mørere og er man forsiktig så går det veldig bra. Rype skal også henge i 40, men de er jo helt ferdig møra da de blir skutt. De kan legges i fryseren samme dag de blir skutt uten at det forandrer noe på kjøtt.

Det er mange spm som burde vært gjort om så det blir mere virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. jeg mente hvordan du ser forskjell på fuglene.. Det er ofte vanskelig å få et begrep om størelsen av fuglen på et bilde, derfor er også lengden oppgitt.

Når jeg tok jegerprøven for ett år siden fikk vi tips om å pugge lengden på dyrene. (lengden står i felthåndboka)

Det var lurt fordi vi blant annet fikk spr om en måke og en and. De kan være ganske vanskelig å skille fra hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte meg om "våpen" i stad fuglehunden...... :) ??????

Ja, bare lurte på om du hadde tenkt ut noe. Det går fint å kjøpe brukt våpen. Det er jo skytteren det står på og ikke våpenet som skal treffe.

Men hvis du ikke vet så mye om våpen så lønner det seg å kjøpe brukt gjennom en våpenhandler. Det står mye om det på nettet.

Hvis du kommer å jakter i høst så kan jeg lære deg hvordan du tilpasser hagla eller rifla så den passer deg godt uten å koste på mange tusenkr.

Hvis du skal kjøpe rifle med kikkert så monter siktet så lavt som mulig. Det er fordi de fleste våpen leveres med for lav kolbe. De fleste stokkene er egentlig laget for våpen uten kikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare lurte på om du hadde tenkt ut noe. Det går fint å kjøpe brukt våpen. Det er jo skytteren det står på og ikke våpenet som skal treffe.

Men hvis du ikke vet så mye om våpen så lønner det seg å kjøpe brukt gjennom en våpenhandler. Det står mye om det på nettet.

Hvis du kommer å jakter i høst så kan jeg lære deg hvordan du tilpasser hagla eller rifla så den passer deg godt uten å koste på mange tusenkr.

Hvis du skal kjøpe rifle med kikkert så monter siktet så lavt som mulig. Det er fordi de fleste våpen leveres med for lav kolbe. De fleste stokkene er egentlig laget for våpen uten kikkert.

Så fint! Vi får se hva som skjer, og ikke minst hvordan jegerprøve går først :D

Har et lite spørsmål om dette med kikkertsikte.. Kommer tilbake med spørsmålet om en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange butikker hvor du får kjøpt våpen, som pleier å ha tilbud på riflepakker. Jeg har lagt merke til det, at det i nesten hver eneste av disse pakkene følger med et kikkertsikte som det står dette om: "3-9*40" -------->>>>> Er dette et veldig dårlig kikkertsikte siden det går igjen i de fleste pakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-9*40 er ikke noe merke. Det er målene på kikkerten. 3-9 betyr at forstørrelsen er 3-9. 40 er linsediamteren i mm. Hvor større linsediamter jo bedre skumringsverdi.

3-9*40 har altså ikke noe å si på kvaliteten på kikkerten. Du får de i priser fra 800- 30 000 kroner. Alt etter merke, kvalitet og finesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ikke er et merke ja.. Så de kan være gode..? Er iallefall mange billige pakker som selges med en slik kikkert. Var innom xxl for ganske lenge sia. Snakka med en kar der om en slik pakke de har; Winchester... -eller no.. med kikkert som var slik jeg skrev. Han sa det at kikkerten rett og slett var det dårligste de hadde, men at den var brukbar... :P

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____40593.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkertmålene er fullt brukbare. Jeg tror det målet er det mest brukte..?

Det han på XXl mente var merke og kvaliteten på kikkerten. Ikke de nevnte målene. Hvis det er dårlig merke og kvalitet kan kikkerten fort gå i stykker, dårlig linser, optikk osv. men som sagt har ikke dette noe med målene 3-9*40 å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt fordi vi blant annet fikk spr om en måke og en and. De kan være ganske vanskelig å skille fra hverandre!

Måke og and er ikke vanskelig å skille fra hverandre! Om du ikke ser forskjell på disse er du for langt i fra og skal ikke skyte uansett :)

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thopet: De fleste av oss som skriver innlegg om dette emnet HAR TATT jegerprøven. Du trenger ikke lese så mange av inleggene for å forstå at det ikke er Mensa-klubben du har med å gjøre!!

Du trenger garantert ikke ha så store bekymringer for om du klarer prøven... :D

Stoler på en falk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid 10 spørsmål om dyr. fulgene ca 5 av disse. :wink:

skal man ha et 3-9 * 40 kikkertsikte, uten å bruke mye penger på det så bør man kjøpe jahti jakt, 990 kr elns. (www.vildmarks.no) det siktet er nitrogenfylt og har fått topp testresultater(kikkerter under 4000).

Registrerte også noe om skumrings verdi... det kommer ikke bare ann på størrelsen på objektivet. Har man høy forstørrelse går skumringsverdien ned..

den regnes ut ved at man ganger forstørrelsen med objektivt, og tar rota av denne summen. Svaret bør være rundt og over 12 etter min mening. :wink:

Jegerprøven er enkle for alle de som går inn for å klare den! stå på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er kjekt å vite når det gjelder flervalgsspørsmål, er at i svært svært mange tilfeller er det svaret som har mest tekst, det korrekte. Det gjelder i hvertfall til førerkort til bil og MC, og det er naturlig at det blir sånn. De bruker mer tekst for å gi utfyllende svar

Jeg har ingen peiling på jakt, har aldri lest en eneste bok, og temaet interesserer meg ikke så veldig mye, men på en spørsmåls runde hadde jeg allikevel bare 2 feil, ut i fra det jeg skrev over :shock:

Derfor - er du i tvil, velg det med mest tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol::lol::lol::lol:8):D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

I dag er jeg glad! I går klarte jeg jegerprøven med 41 rette svar :) ENDELIG!

:wink:

Grattis!!! Så bra!!! :D:D:D !!!!

Og det var vel ikke såååå mange spørsmål om fugler denne gangen heller??

Gled deg til høsten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.