Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda - hvordan er forholdene?


Kristin

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå over vidda i juni, og er spent på om jeg må starte med ski eller om jeg kan gå til fots... Tar i mot alle tips ang. vidda - jeg er ikke kjent i Nord.

Turen går forbi Skaidi, Stabbursdalen, Reinbukkelvhytta, Masi, Reisajâvri, Saarijâvri, Matkailu og ned til Dividalen. Fortsetter videre til Abisko og Sulitjelma osv. hvis formen og humøret holder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville nok satset på å gå til fots denne tiden av året, men en kan jo aldri være sikker her nord.

Stabbursdalen er jo nesten snøfritt allerede, men på Skaidi samles mye snø på vinteren, vil nok tro at det er

tildels snøfritt der også på den tiden du skal gå der.

Tok en tur i dag til en topp, dro med snøscooter opp på fjellet, deretter var det ski resten av turen trodde vi. Nei det er skuffende lite snø på fjellet. Det er ikke mange dagene med mildvær før en ikke kommer til fjells med scooter, og sesongen er ikke ferdig ennå.

Som du ser av bilde som er tatt i dag, er det ikke mye snø.

Drar i morgen til fjellovergangen(Hatter) med bil, der starter vi sørover et stykke på ski, må få med oss denne turen før snøen forsvinner helt, elvene har begynt å bli synlige på fjellet også :D

Lykke til på turen din :shock:

post-1089-133474461063_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte litt info nå. Har du mer bilder eller mer å fortelle så blir jeg kjempeglad! Kommer sikkert til å spørre deg om andre ting jeg lurer på når det nærmer seg. Hvor bor du? Skulle gjerne ha visst litt om steder med postkontor, slik at jeg kan sende depoter.

Skaidi og Masi er vel slike steder? Er det langt å gå ned til postkontorene, eller ligger de nesten "midt på vidda"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversikt over post i butikk og postkontor finn du på posten.no (inkludert adresser):

http://www.posten.no/Portal/OmdirigertKartTekstForside.htm

(zoom langt inn på aktuell stad, trykk "vis liste" for å sjå adressen)

Det er ikkje Post i butikk i Skaidi, men du kan t.d. sende til hotellet eller bensinstasjonen.

Maze/Masi har Post i Butikk, den ligg i øvre bebyggelsen.

"Poste restante"-pakkar kan bli liggande opptil 14 dagar på posten før dei blir returnert. Skal du lagre noko ut over dette, må du nesten avtale med nokon som bur i det aktuelle området. Forsendelsestida i Norge er i utgangspunktet opptil 5 heile arbeidsdagar, men til ein del stadar bør du rekne minst 6-7 arbeidsdagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin plan og det blir sikkert en knallfin tur. Lurer litt på en ting. Årstiden så langt nord og elvekrysninger... Har du gjort deg noen tanker om det?

Har hørt snakk om at NPL folk kan få problemer med elvekrysninger om det blir for sent på året (ofte i mai), og du satser på oppstart fra nord i Juni, og da er det kanskje et enda større problem, eller har du studert rutevalg og broer og sånn grundig på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig spent på dette selv. Har kontakt med en noen NLP-folk som jeg har møtt eller sporet opp på nettet, men de sier det går greit. Noen tøffe vadinger er jeg forberedt på. Jeg skal derfor ha med meg padlesko og staver, da er det lettere å komme seg over. Har vadet noen skikkelig strie elver til godt oppå magen før, det går jo på et vis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin,

Er ikke Skaidi nord for Stabbursdalen, der det er en sving i veien og startpuntet til en sti? Hvis det er der, så har jeg gått derfra en gang. Vi følgte stien til den gamle grensen av nasjonalparken. Deretter følgte vi elva nedstrøms. Et tips er å ikke prøve å gjøre det like langs elvekanten. Rundt svingen er det veldig tett med kratt og nesten umulig å komme gjennom. Hold høyt opp langs elva. På vei tilbake trakk vi en rett linje på kart tilbake til Skaidi og da går man i lett og relativt tørt terreng. Jeg synes stien fra Skaidi var noen steder ganske bløt fordi det kjøres så mye med firehjulinger. Gjørmen blir da nesten for dypt å komme gjennom til fots. Terrenget langs Stabburselva er lett terreng for å gå utenom stiene.

Min mann har vært der en gang til i slutten av juni. Da var det nesten ikke snø igjen, bare i noen kroker. Men vel ekstremt mye mygg. Ta forholdsregler mot dem.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta med et telt som har en god muggnetting i døren. Når du sitter i teltet og lukker døren, må du først bruke noen minutter til å drepe muggene. Da trenger du ikke spiral i teltet.

Det hjelper å gå med tettvevde klær (f.e. fjallräven skjorte). Og gå med caps når du ikke går med myggnett. Da trenger du kun å smøre DEET på hendene kan kanskje litt i ansiktet.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må få si deg at det er en spennende tur du har lagt opp til. Har vandret i del av dette området flere ganger, og du vil garantert få opplevelser for livet. Jeg tror et av de utfordringene du vil få er at elvene i juni kan være ganske vanskelig å komme over, og du vil møte en del ganske våte myrområder. Men skikkelig utstyrt vil dette gå greit. Du har valgt Skaidi som utgangspunkt. Spennende valg og litt uvanlig. Er det spesielle årsaker til dette? Vanlig rute inn til Stabbursdalen starter ved Myrland på Sennalandet. Den ruta er lett å vandre. Skaididalen er nok mer spennende selvom den er litt mer tunggått inntil du kommer opp på "flata". Hvor lang tid skal du bruke på hele turen? God tur!

jan oskar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det en del snø igjen mellom Stáloluokta og Sulitjelma, dvs to dagers vandring på snø. Jeg har gått flere skiturer runt Sulitjelma i juni. Sjekk http://senorge.no/mapPage.aspx for snødybde, (ser ut at være et normalår i år, dvs 2-4 meter i Sulisfjellen). Må bare spørre deg om du tenkt ta med all mat fra starten? Ikke noen betjente hytter åpne i Sverige før 29/6. Muligens noen kvarglemt tysk energy bar med best føre dato 1993 (hvilket jeg gladeligen spiste då jeg feil-provianterat med low carb. Thailandsk turmat en gang i juni for noen år siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Går innom Skaidi for å hente et depot. Kommer til å sende depoter til Skaidi, Alta og Masi i starten. Samtidig så sender jeg jeg hjem kart jeg er ferdig med.

Jeg har satt opp en rute jeg i grove trekk skal følge, men kommer sikkert til å endre på noe underveis. Jeg skal høre på tips fra lokalfolk og se på snøforhold osv. når jeg kommer opp.

Når det gjelder mat så kommer jeg til å bære med meg havregryn og tørrmat for en ukes tid. Skal kjøpe mat underveis. Det er butikker på flere steder jeg går forbi, og etterhvert dukker turisthyttene opp også.

Det blir en spennende tur, men tror nok det vil gå helt greit. Skal ikke bære for tung sekk, men den kommer vel opp i et par og tjue kilo med telt, kokeutstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei =)

Vær obs på at det er svært få turisthytter i Nord-Norge som selger mat. (Heldigvis) Tror faktisk du ikke finner noen nord for trondheim (er noe usikker på dette utsagnet)

Mvh Pål Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte bare jeg skulle si at jeg var å gikk fra Alta til Karasjok på ski for to uker siden. Da var det slott skiføre, men allerede da begynte det å bli barflekker, og det har vært mye finvær siden da, så jeg tror nok jeg hadde satsa på å legge igjen skiene hjemme hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.