Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan hindre floker på barduner på lavvo.


tveole

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kommet tilbake fra lavvotur, og som sist så brukte vi laang tid på å ordne opp i flokene som hadde blitt etter sist den ble pakket sammen, hengt opp til tørk og så pakket sammen igjen. Jeg har en Helsport Varanger, og det er vel rundt 30 barduner på denne som lett floker seg sammen. Siden det er mange her inne med Lavvo så regner jeg med at problemet er velkjent, og lurer på om dere har noen tips. Har tenkt litt på å enten rulle alle bardunene sammen og feste de med strikk, eller evt kjøpe klips for hurtigfeste og ta de av for hver gang, men de må også da rulles sammen og sorteres på lengde.

Hva gjør dere? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har til tider hatt litt problem med surr i bardunane på Helsport Svalbard 3-teltet (spesielt ved rask opp- og nedslaging). Bruker difor innimellom å rulle opp nokre av bardunane og sette ein strikk på desse. Tar littegrann ekstra tid når eg tar ned teltet, men så unngår eg i alle fall å bruke lang tid på å slå det opp. Bruker vanlige gummi-strikker og reknar med at det samme burde fungera på ein lavvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å surre sammen bardunene helt, men jeg synes også det hjelper å stramme de inn så langt det går. Det tar heller ikke lengre tid ved opp- og nedpakking enn at det er overkommelig. Jeg har ikke lavvo, men et fjelltelt med rundt 20 barduner, så det blir fort floker der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ta av "bardunhempene", eller de metallbitene som sitter på for å variere lengden på bardunene? Løser kanskje ikke problemet helt, men blir hvertfall noe enklere å få de fra hverandre igjen..

Er ikke akkurat gjort i en håndvending å ta av alle de metallbitene, så det tror jeg ikke blir aktuellt. Å stramme de helt inn kan nok sikkert hjelpe på, men siden bardunene er ganske så lange så har jeg en mistanke om at de allikevel vil floke seg en del. Tror jeg får gå til innkjøp av en pose med gummistrikk og ha sammen med pluggene i stedet jeg. Noen vil sikkert løsne i forbindelse med nedpakking, spesiellt når en skal henge den opp til lufting og pakke sammen igjen inne i en trang bod, men verdt et forsøk.

Lukter forresten skikkelig bål på hele loftet nå, bor i borettslag og bodene er på loftet. Venter bare på klage fra naboene nå... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sånn det skal være det, med bållukt i rommet en tørker teltet i.. har et slikt et jeg også.. :shock: hehe.

Da jeg skreiv glemte jeg at det var så enormt mange barduner.. burde vel skjønt at det var uaktuelt..:D hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før bardunstrammerne helt inn til festet/teltduken når du pakker ned. Forhindrer det meste av flokingen. Har god erfaring med det på både telt og lavvo (8-10-manns (Helsport)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg knyter alltid bardunene opp i små bunter med enten en 8tallsknute elelr vanlig husmorsknute, dette forhindrer alltid floker. tar bardunfestet helt til toppen, slik at bardunen ligger dobbel for så å "legge" de sammen, bunn-topp, bunn-topp, til man har fått en passelig lengde til å knyte med. er ikke vitts i å stramme knyten da dette bare forverrer det når den skal opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utstyrt alle bardunene med en liten karabinkrok (type billig, clas ohlson, bruker forskjellig fare på forskjellig lengde) slik at jeg lett kan hekte på akkurat så mange jeg synes jeg trenger (det er sjelden alle). De løse bardunene hekler jeg sammen (en og en) og låser det hele med karabinkroken. da kan jeg putte alle bardunenen i pluggposen uten å få floke av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode tips her, ser at jeg ikke er den eneste som har hatt problemer... Trenger jo ikke alle bardunene på alle turene en er på, men er greit å ha de tilgjengelig ihvertfall. 3 alternativer så langt som jeg har lyst å teste ut, den første å stramme bardunfestene helt opp, dette vil sikkert hjelpe en del siden metallhempen er noe som skaper mye av flokene. Den andre er å prøve med strikk, dette veier ingenting og koster lite, gummistrikk kan ellers være kjekt å ha ellers på tur. Karabinkroker er den tredje, men spørs hvor mye det blir i ekstra vekt. Trenger neppe mere enn 1/3 av bardunene til vanlig, men hvis det blåser opp så er det greit å ha de andre klare rimelig kjapt. Takker så masse for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.