Gå til innhold
  • Bli medlem

Lær og kalde tær


panda

Anbefalte innlegg

For et par år siden kjøpte jeg et par svære tykke og dyre doble plaststøvler (Scarpa Vega) for å bruke på cerro Aconcagua (kan bli rundt 40 minus på det kaldeste høyest oppe). Gjorde dette fordi det ble anbefalt av andre og fordi guiden mente at støvlene jeg hadde (Varg Skarstind lærstøvler) ikke var bra nok.

Jeg angret fort på dette. Støvlene viste seg å være altfor tunge (ekstra vekt på beina i tynn luft er ikke bra). Dessuten føler jeg meg ikke sikker på at plaststøvler er så voldsomt mye varmere enn skikkelige lærstøvler. Ihvertfall ikke så vesentlig mye varmere at det forsvarer ekstra vekt.

Dersom noen har konkrete erfaringer med Lær- kontra Plaststøvler i store høyder eller ved ekstreme temparaturer ville det vært interessant å høre litt om det. (forsåvidt spennende å høre om hva folk synes, eller hva de bruker om vintern i Norge når det er kaldt, men egentlig ikke det jeg spør om her. Det er personlige erfaringer jeg er ute etter).

Everest ble besteget ved hjelp av lærstøvler. Hvis noen vet hvaslags støvler Hillary og Tenzing brukte, og om det finnes lignende støvler i handelen idag, ville det vært morsomt og vite. Hadde også vært gøy å vite om det fortsatt finnes folk som bruker lærstøvler på 8000-metere i Himalaya.

Finnes det forøvrig noen statistikk som viser at frostskader er mindre utbredt på høye fjell fordi folk har gått over til mer moderne utstyr ?

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Hei:)

Eg kan ikkje svare deg på spørsmåla vedrørande ekstreme høgdar, men eg kan varmt anbefale Varg sine Polar-støvlar. Det er dobbel lærstøvel, og eg berre elskar dei! Eg har alltid hatt vanskar på vinteren, av di eg frys lett på beina. Men trivselen på mine vinterturar har endra seg drastisk til det betre med Varg Polar :P Eg har nytta dei på vintertelttur med temperaturar ned i 30 minus, og det har funka veldig bra...eg tek enkelt og greit innerstøvelen med meg i soveposen :?:

Hilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk :P

De støvlene skal jeg prøve. Varg er en veldig bra produsent. Doble lærstøvler er litt uvanlig, men høres ut som en god ide.

Frysing på beina er ikke noe særlig. Tror det er viktig med riktig type ullsokker og innersokker. Problemet med mange innersokker er at de isolerer dårlig hvis de er bittelittegranne fuktige eller brukt en dag eller to. Det finnes innersokker som er 70 % ull og det funker ganske bra (ull isolerer også når det er fuktig), men mange liker ikke å ha så mye ull så tett inn til fotbladene.

Jeg har enkle Lærstøvler (Varg Skarstind) som er bra, men litt tunge. Er de doble vesentlig tyngre ?

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke svare så mye vedrørende ekstreme høyder, men det er vel ingen forskjell her i forhold til lavtlandet? Kaldt er kaldt uansett høyden. Greia med Aconcagua, Elbrus, Denali o.l. er at man trenger en sinnsyk varm støvel, d.v.s. litt romslig slik at det er plass til isolerende lag med sokker (luft) og uten at blodsirkulasjonen kveles. Støvelen må samtidig være stiv nok til stegjernbruk.

Til de mer krevende toppturer (Elbrus, 4k osv) bruker jeg noen 10 år gamle lærstøvler som er passe tunge og stive. De aller fleste som er i høyere høyder enn dette bruker imidlertid plaststøvler. Det må være en grunn til dette. Uten å være ekspert vil jeg anta plaststøvler lettere vil kunne gi et stivt skall samtidig som det er god plass inni. I tillegg slipper man styret med å smøre inn lærstøvler på kjipe og kalde teltplasser.

Varg Polar er egentlig en avsporing i denne sammenheng da den vanskelig kan brukes til annet enn som skistøvel. Jeg bruker den på teltturer og pleier å ta både inner- og ytterstøvelen i soveposen. Mulig jeg er pinglete, men da unngår man å måtte gå seg varm på tærne. Synes ikke den er SÅ varm men den er vel det mest ekstreme å få av standardstøvler (?). Jeg har også prøvd den på barmark og med stegjern. Det går greit et stykke, typisk de siste hundre meter av en topptur, men støvlene er ikke egnet til de nevnte ekstreme bestigninger. Polar er forøvrig ganske tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.