Gå til innhold
  • Bli medlem

Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Det var veldig fine værmeldinger for helgen: varmt, lite skyer og vekslende bris. Dette lokket meg og Rødtopp til fjells igjen. Galdhøpiggrennet (http://www.galdhopiggrennet.com/) gikk denne helgen og vi fant det best å holde oss i andre enden av Jotunheimen. Randoskiene mine er til reparasjon, så det ga seg selv at det var fjellski vi skulle gå på. Bessheim med Kari og Ragnhild som hyggelige vertinner passet våre ønsker utmerket.

Langtur over Tjønnholstind (2331) 14.04.2007

Vi våknet til det forventede finværet. Nede i Sjodalen var det nesten helt vindstille. Etter en god frokost kjørte vi de få kilometerne til bommen ved Maurvangen og parkerte bilen. Vi startet med å holde oss på flatene langs Mågahølen og Nedre Leirungen før vi la på feller og gikk opp kneika langs Varga. Det var ganske mye snø, men den hadde tendenser til å være råtten. På myrene inn mot Steinflybakkan var det av med feller for å få opp farten og så på igjen når de virkelige bakkene begynte. Det ble godt og varmt, så jeg kunne gå i t-skjorte og fortsatt svette som en tesil. På ca 1600 moh traff vi det første snøfrie partiet og prøvde å omgå det mest mulig, men vi måtte tilslutt krysse det og så var vi oppe på Steinflya. Her oppe kom det en sur vind fra sør som ikke ville gi seg. Vi siktet på østryggen av Høgdebrotet. På ca 1900 moh lunsjet vi blant noen steinknauser uten å finne noe god ly. Derfor gikk vi raskt videre. Det ble mindre og mindre snø desto høyere opp vi kom. Det gikk ikke å komme til topps uten å ta av skia. Vel oppe på Høgdebrotet (2226) ble utsikten flott og vi traverserte eggen videre mot Steinflytind (2318). Dit var det luftig og kilent å komme opp. Det er ikke lange eggen over til Tjønnholstind (2331), men vi fant det best å gå litt ned i sørflanken for å omgå denne. Utsikten fra toppen var en åpenbaring som var verd å nyte. Nedturen tok vi over Tjønnholsoksle (2145). Denne toppen var veldig avblåst og her måtte vi bære skia langt. Når vi først kunne ta av feller og sette utfor på helårsfonna under Tjønnholsoksle gikk det raskt nedover Leirungsdalen. Vi skremte opp en god del ryper. Under ca 1200 moh ble snøen noe råtten, men vi klarte allikevel å holde god fart ned til bilen. Etter ca 11 timer hadde vi unnagjort 36 km og 2200 høydemeter. Da smakte øl og middag godt på Bessheim.

Søndagstur til Heidalshøe (1843) 15.04.2007

Søndag morgen kjørte vi inn til Besseggen Fjellpark ved Maurvangen og parkerte. Der fant vi påskeløypa opp langs Mola og siktet oss mot Heidalshøe (1843). Det var greit med snø i nordhellinga, men alle steder hvor vind og sol hadde fått god tak var det lite snø. Det gikk hardt, jevnt og etter forholdene raskt oppover. Når vi passerte ca 1500 moh begynte den samme sure sønnavinden som gårsdagen. Rundt toppen var det voldsomme kuler vinden tidligere hadde lagd i snøen, de var opptil ½-meteren høye. Varden på toppen var skuffende liten til å være et så flott utsiktspunkt, men det gikk an å få litt ly av den i hvert fall. Vi kunne se Dovre, Heidalsmuen, Rondane, Skaget, Bitihorn, resten av Valdresfjella og østre Jotunheimen. Det er ett vakkert land vi bor i. Under nedkjøringen fant vi en lun plass i sola på en bar rabbe hvor sommerfuglene flagret forbi. Kan man ha det bedre? Turen tok 4½ time og var 15 km.

post-836-133474459899_thumb.jpg

post-836-133474459909_thumb.jpg

post-836-133474459918_thumb.jpg

post-836-133474459926_thumb.jpg

post-836-133474459934_thumb.jpg

post-836-133474459941_thumb.jpg

post-836-13347445995_thumb.jpg

post-836-133474459957_thumb.jpg

post-836-133474459965_thumb.jpg

post-836-133474459976_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt moro med en rapport fra Heimdalshøe Langbein! Ikke så ofte man leser om det. Var der selv i august 1987, og da var det fortsatt nesten helt hvitt innover i Jotunheimen. Tror jeg aldri har sett Jotunheimen så vinterlig i august måned noen gang. Et annet minne derfra var at da vi kom på toppen begynte det å høljregne, mens det ikke var nedbør på mils avstand. Regnet kom akkurat på toppen! :(

Fine og litt forskjellige bilder fra Tjørnholstind-turen deres også! :D Blir drøyt når man må starte fra Maurvangen. Jeg skjønner allikevel ikke hvordan det kan bli 2200 høydemeter på den runden der? :D En rask gjennomgang tilsier rundt 1800, og da er det lagt til litt for noen ekstra nedoverbakker underveis til toppene (ser at dere hadde en liten en ved østenden av Knutshø, bl.a.). Skjønner at en GPS fanger opp alt av småkuler man passerer, men 400 høydemeter i differanse?? Det er mye på den ruta, og jeg kan bare ikke fatte hvor de kommer inn hen?? :lol: GPS’n må da være litt vel raus i summeringen av høydemeter? Eller tok dere pauser 400 ganger (for 1 hvil på rumpa vil vel gi en ekstra meter...)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvor nøyaktig teller GPS'en høydemeter? Sist jeg var i området, lå vi i Leirungsdalen i lavvo på flata innunder Raudhammern. Det var også på ski. Turen gikk da over Tjønnholsoksle, Nordre Skarvflytind, Skarvflyløyfttind, Østre Leirungstind, tilbake over Skarvflyløyfttind og til Tjønnholstind via Skarvflya nede på 1700 moh. Returen gikk over Tjønnholsoksle. Da sa GPS'en 2600 høydemeter totalt (det er foreløpig rekord på dagstur). Jeg vil tro det er sammenlignbart, men mulig den tar med husken i knea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde meg de samme refleksjoner som Nils. Jeg vet at dere er noen skikkelige høydemeterslukere, Gunn og Are, men likevel. Slik som dette terenget er, blir jo integrert høydemeter lik høydedifferansen mellom Maurvangen og Tjørnholstind pluss primærfaktoren til Høgdebrotet og Tjørnholsoksli. I tillegg kommer noe smårusk som f eks nedstegne høydemeter fra Steinflytind.

Jeg tror at årsaken til de høye tallene for integrerte høydemeter er at gps-målingene hopper litt opp og ned selv om en går nær horisontalt. Denne hoppingen kan utgjøre adsillige høydemeter over en lengre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.