Gå til innhold
  • Bli medlem

billig dunpose


Halvard

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Hei

Jeg har en Helsport Himalaya. Var også i utgangspunktet ganske skeptisk på grunn av at den var så billig, men i ettertid har jeg vært godt fornøyd.

Den ligger helt klart ikke i toppsjiktet -altså ikke noen pose for Everest/Denali eller nordpolen, men er heller ikke noe utpreget "billig-pose".

Detaljene er ok og posen min virker relativt slitesterk. Posen er brukt i -30 på over 6500 moh i tillegg til adskillige norske vinterturer.

Jeg vil påstå du får mye sovepose for pengene og anbefaler Helsport Himalaya medmindre du har spesielt høy krav til posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ligger mellom den og tyin vinter eller arctic. Rent bruksmessig er jo disse mer anvendelige med tanke på glør og hardt bruk. Men vekt, komfort og pris spiller også inn. Bruker du noe form for grevling trekk eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bruker grevling-trekk stort sett når jeg er på tur i Norge. Med tanke på glør etc kan dunpose være litt upraktisk, men med trekk fungerer det greit. En annen faktor er kondens/vann som kan virke ganske uheldig på en dunpose.

For meg var vekt ganske avgjørende for at jeg valgte Himalaya. Når det gjelder komfort er den absolutt ikke dårlig, men varm og god.

Så skal du bruke den mye i norsk vinter så bør du ha ett godt grevling-trekk som "puster" mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i "alle" år brukt Helsport Himalaya til vinterturer og har aldri frosset i den. Den veier 1700 gram som er ganske mye for en dunpose med fransk åpning. Forutsetningen når du har dunpose, er at du har et skikkelig underlag ettersom dun ligges flatt på undersiden og dermed mister isolasjonen (den popper opp igjen når du snur deg). For meg har Thermarest vært mer enn tilstrekkelig (nå er jeg ganske lett, 60 - 65 kg). Jeg har sett at andre her på forumet har andre erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Tyin Winter under diverse forhold og egentlig ikke helt fornøyd. Den er litt tung og egentlig ikke så varm som extremtemp på -30 (komfort -20) skulle tilsi.

Dersom jeg skulle kjøpt pose igjen ville jeg gått for en dunpose istedet selv om det er litt dyrere. Synes dunposer i større grad holder det de lover temparaturmessig også.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.