Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har en egen oppfatning av at innovasjonen rundt friluftsprodukter her i Norge er ganske lav.
Mye av de samme produktene med ulike logoer og treig utvikling.
Tar jeg feil eller er dere enige i at innovasjonsfronten går sakte her i landet?

• Liker 1
Skrevet

Hei! De fleste av oss har vel egentlig nok utstyr? Og det funker. Mer kjærkomment hadde vært mere fritid og flere turer😉

• Liker 2
Skrevet

Nordmenn generelt er nok veldig konservative når det kommer til frilufsliv, svært lite av det jeg har i sekken er norskprodusert.  Mye av det jeg bruker er bestilt fra utlandet fordi det ikke er å få tak i her til lands.

Så jeg er enig i observasjonen

Skrevet

Også enig. Jeg tror det er et veldig vanskelig marked å etablere seg lønnsomt i. Derfor liker jeg blant annet Nortent som virker som tør å prøve nye ting, i et relativt høyt tempo.

Norrøna sine telt var litt gjesp da de kom for noen år siden, men de har også minst 5 års produktslivssyklus, så det er vel ikke før nå snart vi kanskje ser noe hint om forbedrede/nye utgaver. Der mener jeg de mye raskere kunne hentet inn tilbakemeldinger og iterert for å raskere komme frem til "idealproduktet". De vinner i hvert fall ikke på å være helt stille og forbli irrelevante på den fronten.

Skrevet (endret)

Som nevnt over så er jo friluftslivet et forholdsvis enkelt liv som egentlig ikke skal trenge så mange og avanserte innretninger. Til tross for at bransjen til stadighet (om enn ikke nødvendigvis den norske delen) forsøker innbille oss at vi selvsagt må ha en nye litt lettere pumpe til å blåse opp liggeunderlaget osv osv...

Men er ikke helt enig i at det ikke er noe norsk innovasjon. Det er kanskje litt slik at innen noen genre som f.eks telt så er det ikke så veldig langt fra at man ved forsøk, testing og forskning har makset ut hva som er fornuftig å gjøre forbedringer innen. Vi har et par teltprodusenter som har gjort utvikling i årevis. 

Så har man f.eks Amok som virkelig var nyvinning innen hengekøyesegmentet. 

Innen de andre produktgruppene jeg normalt bruker på tur så er det ikke så mange jeg mener at det er store mangler eller forbedringspotensiale for de produktene jeg bruker. Det meste går stort sett på om man klarer å lage tilsvarende utstyr bittelitt lettere eller mindre voluminøst. Og for mange av dem er det ganske små marginer å hente noe på om man ikke skal reduserer holdbarhet eller funksjon. 

Når "det vanlige utprøvde masseproduserte" utstyret holder i massevis for at folk skal komme seg ut blant skog/fjord/fjell så blir det veldig nisjeprodukt den sekken som er 200g lettere og koster det dobbelte. Det er f.eks kanskje en brøkdel av de her inne i forumet som ville kjøpt produktet og medlemsmassen her inne er ikke kjempestor, men antakelig midt i brukergruppen man sikter mot (i tillegg til de ekstremt kjøpesterke som aldri er på tur, men som likevel skal ha det siste "beste" av alt...)

(Det ble antakelig ikke så ryddig - forsøkte delta i et Teamsmøte samtidig ;-) )

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Skrevet
Espen Ørud skrev (8 minutter siden):

Som nevnt over så er jo friluftslivet et forholdsvis enkelt liv som egentlig ikke skal trenge så mange og avanserte innretninger.

Spot on! Goretex var en stor innovasjon innen friluftsliv, og var nok med bidra med å få flere opp og ut av sofaen på 90 - 2000 tallet. Det kan diskuteres om goretex i dag er et godt produkt eller ikke. Ja GT er bra produkt i gitte situasjoner, men kan fort bli et dårlig produkt i andre situasjoner.

Det har vært stor utvikling av friluftsutstyr de siste 30 årene, men jeg mener at det ikke vært så mye fokus på å bruke utstyret på "rett måte". Vi kjøper mye forskjellig teknisk utstyr, men kan vi faktisk bruke det riktig? Og hjelper det oss å kjøpe mer avansert teknisk utstyr for å bli bedre på friluftsliv?

Neppe er min menig! Vi må bli flinkere til å bruke enklere utstyr på en riktig måte, og ha grunnleggende kunnskap og ferdigheter om bruken av det. Om det er snakk om telt, sovepose eller klær. Kan du faktisk bruke utstyret ditt når det stormer som verst, uten å måtte ringe nødetatene for få hjelp? Her spiller også erfaring inn. Erfaring får du bare ved å oppleve det selv og ikke via andre (feks YT).

Teknologi og utvikling er fint. Dette ser man på mange områder, feks på dagens teknologi på moderne biler. Eksempelvis på El-bil, som har veldig fokus på teknologi, som kanskje gjør bilen sikrere, økt kjørekomfor og lett å kjøre. Men denne teknologien streiker når kulda setter seg inn, biler til 1-2 millioner, men sikkert hundrevis av sensorer, biler som ligger strødd langsveien etter snøfall på 5-10 cm. Ikke nødvendigvis bilen det er noe galt med, men fører som sitter i framsete.

Konservativ, jepp. Men med en god grunn. Kan fint bruke ny tokologi, og er ikke mot el-biler. Men å stole på det 100% på at det funker til enhver tid gjør jeg ikke. Da er det enkleste utstyret og metoder utvikla av generasjoner før meg, som jeg stoler mest på.

Man skulle tro at de som gikk i fjellet før i tida og før GT ble oppfunnet var dumme "nek", ikke hadde de tilgang til yr.no heller. Men jeg tror nok at det er motsatt. Går man enda lengre tilbake tiden, da folk nærmest bodde i "naturen", så sprang de heller ikke rundt halvnaken og surra noe skinn rundt beina. Det florer flere videoer om "Ötzi the Iceman", som de fleste fra 90 tallet fikk med seg. Ekstremt spennende å se hvilke utstyr han hadde før han stupt for over 5000 årsiden. Denne er ganske bra: 

Skrevet

Innovasjon skjer nesten alltid i større markeder, små markeder er stort sett adoptører ikke innovatører.  

Samtidig er alt av friluftsliv i Norge på mange måter røffere enn det Europa forøvrig er vandt til, været er røffere, fjellene brattere, sekkene våre er ofte designet med tanke på jakt eller tung last, gjerne slik at man skal gå langt og ha med overnattingsutstyr, ekstra jakke og fiskeutstyr. Det er ikke en type friluftsliv de kjenner seg igjen i lengre sør. Der er fiskemulighetene langt inne i fjellet mye skjeldnere, så fiskeutstyret ligger igjen hjemme. Og man går ofte lengre turer i bedre oppmerkede stier grunnet tettere befolkning og enklere terreng. 

Når vi da i tillegg er utenfor EU, noe som gjør det vanskeligere å utvide utover det norske markedet, så er det en oppskrift på lav risikoappetitt blandt friluftsleverandørene. 

Skrevet

Vet ikke om dette regnes som innovasjon men det er to ting som endret mitt turliv til det positive. 1) exped liggeunderlag og 2) selvstående telt med god lufting og netting innertelt om sommeren. Dunposen regner jeg som rediscovery og ikke innovasjon. Husker tiden før gore tex og da ble man våt. Fra innsiden eller yttersiden, oljehyre? M77? Man ble våt og ofte kald. Led lys som nesten ikke bruker batteri og gps/smarttelefon. Lette rando ski og sko med feller! Det er mange flotte innovasjoner.

Men innovasjon krever et marked og at du lager noe noen trenger eller kanskje ikke skjønner at de trenger. Er ganske vanskelig å få til i praksis. Men noen får det til, heldigvis! Men man skal nok ha en god idee og masse flaks med timing og økonomi. Men apper? Regnes det fortsatt som innovasjon?

Tore

Skrevet
Dompappen skrev (1 time siden):

Man skulle tro at de som gikk i fjellet før i tida og før GT ble oppfunnet var dumme "nek", ikke hadde de tilgang til yr.no heller. 

Følte meg ikke spesielt nekete da jeg begynte å gå i fjellet på 80-tallet. Husker en nidagerstur gjennom Jotunheimen, hytte til hytte med regn de fem første dagene. Gikk i jobbens treningsbukse og regntøyet var sånn helt tynt nylonaktig (het muligens Rainbreaker). Ingen grunn til å klage, nøt turen (selv om matpakken fra Memurubu, smurt av personalet, inneholdt både loff og hestepølse).

Eneste «innovasjon» i norsk friluftsliv de siste årene er vel produsentenes innsats for å overbevise det norske folk om at alle må ha hengekøye …

• Liker 1
Skrevet
fjellrypa skrev (14 minutter siden):

Eneste «innovasjon» i norsk friluftsliv de siste årene er vel produsentenes innsats for å overbevise det norske folk om at alle må ha hengekøye …

Men.... du MÅ ha hengekøya! Kanskje ikke på 9-dagers i Jotunheimen, men til alt av tur i terreng med høyt innslag av trær hadde jeg glatt valgt hengekøye fremfor telt ca 98 av 100 ganger...

Skrevet

Jeg har kastet meg på lettvektstrenden med telt: Durston X-Mid, trailrunners i stedet for klumpete fjellstøvler og quilt i stedet for sovepose.

Kunne gjerne handlet norske/nordiske produkter, men synes utvalget er ganske fraværende. Dette er type produkter som norske produsenter godt kunne prøve seg på. BO, Helsport, Alfa og flere burde kunne tenke litt utenfor den tradisjonelle boksen. Ja det er nyvinninger, men det er ofte forbedringer på eksiterende design.

Skrevet (endret)
On 3/5/2026 at 2:59 PM, Espen Ørud said:

Men.... du MÅ ha hengekøya! Kanskje ikke på 9-dagers i Jotunheimen, men til alt av tur i terreng med høyt innslag av trær hadde jeg glatt valgt hengekøye fremfor telt ca 98 av 100 ganger...

Hvilken har du? Amok? 

Og når det kommer til innovasjon er vel Amok det norske selskapet jeg har sett som har hatt mest gjennomslag de siste årene, de har jo blitt relativt store internasjonalt. 

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (3 timer siden):

Hvilken har du? Amok? 

Og når det kommer til innovasjon er vel Amok det norske selskapet jeg har sett som har hatt mest gjennomslag de siste årene, de har jo blitt relativt store internasjonalt. 

Har 4 Amok-køyer, ja. Har "vært med" siden start og begynte med en av første modellen og var frelst fra andre overnatting...

2 stk 5.0 og 2 stk 4.0

Da har vi så vi kan invitere 2 venner av gangen på inspirasjonstur... 

(Vi er for øvrig såpass heldige at vi har 4 hengekøyer, 4 telt, 2 lavvoer og 6 tarper så vi kan alltid velge det som enten passer best til turen wller vi har mest lyst til...)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sett på dem siden første versjon kom, jeg vet jeg sliter med å sove hvis jeg ikke sover flatt. Foretrekker også å sove på siden.. 

Så er veldig usikker på om jeg faktisk hadde trivdes med dem, men må få prøvd en gang i tiden. 

Skrevet
Espen Ørud skrev (På 5.3.2026 den 14.59):

Jeg har hatt en Amok i syv år og er fornøyd med den. Fin til sitt bruk. Aller best liker jeg å ligge på bakken, under en duk eller under åpen himmel, når terreng og insektståa tillater.

Skrevet
Gabs88 skrev (På 6.3.2026 den 22.49):

Jeg har sett på dem siden første versjon kom, jeg vet jeg sliter med å sove hvis jeg ikke sover flatt. Foretrekker også å sove på siden.. 

Så er veldig usikker på om jeg faktisk hadde trivdes med dem, men må få prøvd en gang i tiden. 

Det er mange til leie på finn.no, så gjør et forsøk. Når du lærer deg smooth inn- og utgang fra Amoken kommer du til å bli glad i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.