Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nok ein gong har eg plukka med meg friluftsutstyr frå skog/fjell, etterlatt av folk som ga opp (?) og som i allefall ikkje skjønte sporlaus ferdsel. Det spesielle her er mengden utstyr. Det var 1 stormkjøkken, klarte ikkje så at det var brukt, 1 kaffekjele som kan ha blitt brukt 1 gang på primus, 2 stk liggeunderlag, gapahuktelt, DAB-radio, powerbank med solcelleoppladning, fjøslykt, ein del tau, 1stk fiskestang uten snelle, 1 10 l bøtte som var grei til søppel. Det er ikkje fyrste gangen eg rydder med meg div overnattingsutstyr. Felles er at det ikkje er langt frå sivilisasjonen, maks 20-30 min å gå og at produkta stammer frå europris, Biltema ol. Når så masse utstyr, så godt som ubrukt, blir lagt att i skogen så har ting blitt for billeg rett og slett

IMG_0431.jpeg

IMG_0432.jpeg

Endret av josteink
  • Trist 6
Skrevet

Dette handler jo mer om oppførsel, og jeg tror ikke høyere pris hadde påvirket slike idioter så mye i utgangspunktet. Det finnes plenty av eksempler på feks studenter som fint kan kjøpe billig utstyr og ha det i mange år, og tilsvarende mange eksempler på folk som kjøper ekstremt utstyr og aldri bruker det. Hadde feks en kollega som skulle på Vinjerock og måtte ha nytt fjellutstyr til festen, så det ble kjøpt inn fjellsekk, telt og teknisk bekledning til 30000 kroner for at han skulle få seg et ligg på fjellet, og det meste utenom jakken har aldri blitt brukt igjen (10 år siden nå).. 

Skrevet
Gabs88 skrev (10 minutter siden):

Dette handler jo mer om oppførsel, og jeg tror ikke høyere pris hadde påvirket slike idioter så mye i utgangspunktet. Det finnes plenty av eksempler på feks studenter som fint kan kjøpe billig utstyr og ha det i mange år, og tilsvarende mange eksempler på folk som kjøper ekstremt utstyr og aldri bruker det. Hadde feks en kollega som skulle på Vinjerock og måtte ha nytt fjellutstyr til festen, så det ble kjøpt inn fjellsekk, telt og teknisk bekledning til 30000 kroner for at han skulle få seg et ligg på fjellet, og det meste utenom jakken har aldri blitt brukt igjen (10 år siden nå).. 

Men det vesentlig her blir jo: fikk han seg et ligg?

• Hehe 5
Skrevet
Gabs88 skrev (1 time siden):

Dette handler jo mer om oppførsel, og jeg tror ikke høyere pris hadde påvirket slike idioter så mye i utgangspunktet. 

Joda, her er det fleire ting som spelar inn og ikkje bare billeg utstyr. Og billeg utstyr er bra for å senke terskelen for folk som vil ut på tur. Men når folk legge att utstyr til samla verdi på noko 1000 kr i skogen så må det vera ein kombinasjon av kjempeidiot med god råd og tilgang på billeg utstyr. 

Skrevet
Gabs88 skrev (36 minutter siden):

Dette handler jo mer om oppførsel

Dårlig oppførsel blir mer synlig når inngangsbilletten er billigere.

Selv folk som ikke oppfører seg har en terskel for hvor mye penger de er villige til kaste i dass. Med turutstyr fra Biltema og Temu har en hver latsabb råd til å legge igjen rammelet sitt fremfor å ta det med hjem. Om inngangsprisen var høyere ville det selvfølgelig vært synd for seriøse folk med stramt budsjett, men når bare rike klyser med lommene fulle av f*** you money har råd til å dra fra rotet sitt så blir problemet automatisk mindre i omfang. Også er det potensielt litt mer restverdi for finneren hvis mann snubler over ett fult møblert Hilleberg-telt med MSR kjøkken, master bedroom fra Thermarest og Gabs drømmestang/snelle-kombo liggende til pynt i vestibylen.

Anekdote: i ett av sesongens juleselskap kom jeg i prat med ei som i fult alvor fortalte at hun pleide å kaste de der 7-armede adventslysene og kjøpte nytt når det gikk en lyspære, for nye lyspærer kostet nesten like mye. Sånt er sjokkerende for meg. ALT har blitt for billig.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, aico said:

Anekdote: i ett av sesongens juleselskap kom jeg i prat med ei som i fult alvor fortalte at hun pleide å kaste de der 7-armede adventslysene og kjøpte nytt når det gikk en lyspære, for nye lyspærer kostet nesten like mye. Sånt er sjokkerende for meg. ALT har blitt for billig.

Det er sjokkerende, men det skal mye mer til enn høye priser for å gjøre noe med det grunnleggende problemet vi har per dags dato med bruk og kast kultur. Og høye priser på turutstyr vil i praksis bare drive folk mot alternative fritidssyssler som gjerne forurenser mer, telt til 10 000 kroner gjør plutselig sydenturen eller båtkjøpet mye mer appelerende. 

Teltturer er jo også tradisjonelt en aktivitet som passer for veldig mange med lave feriebudsjetter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.