Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt store problemer med Exped-liggeunderlag og vil advare andre før de investerer i dette merket. Av fire underlag jeg har eid, har tre delaminert – ett av dem et dyrt dobbeltunderlag (SynMat Duo/HL). Det eneste som fortsatt er helt, er det eldste. For et produkt i denne prisklassen burde det være motsatt.

Alle underlag er blåst opp med pumpsack, lagret tørt og varmt, og to av dem delaminerte mens de lå i skapet hjemme. Det peker mot et tydelig materialproblem, ikke brukerfeil. Da er det naturlig å spørre: Skal ikke et premiumunderlag holde lenger enn garantitiden?

Når underlagene er hele, er de svært komfortable. Det var derfor jeg kjøpte flere. Men komfort hjelper lite når limet i bafflene brytes ned av seg selv. Til dere som har et som fortsatt fungerer: Lykke til – jeg håper virkelig deres holder lenger enn mine.

Exped avviser ansvar og viser kun til at garantitiden er utløpt, til tross for at dette fremstår som et systematisk problem. For min del blir det ikke flere Exped-kjøp. Et liggeunderlag til flere tusen kroner skal ikke ha «best før»-dato

ny.jpg

Skrevet

Lei sak det der! Er mer på ballen med Mountain Equipment. Vet bare fra år tilbake at Exped hadde en deal med ME om å dele patent på ventil, og tenkte bl.a. derav at Exped var bra merke, da jeg kjøpte et oppblåsbart til datra som bursdagsgave fra dem. Greit å ha i bakhodet at merket kan by på trøbbel(...har noe i bakhånd som ev. erstatning).

Skrevet

Har selv inntrykk av at min Synmat 7 LW er en tanks som holder "evig". Har ikke ført oversikt, men jeg har nok bikket over hundre netter på det uten at det har feilet meg enda på noen måte.

Det har én gang hendt at jeg våknet med lite luft i det, men det var med den ene natten. Sannsynligvis hadde ikke ventilen lukket seg ordentlig. Eller noe rusk lå i pakningen. Vært helt fin etter dette.

Skrevet

Meiner mitt eldste exped er frå ein gong mellom 2010 og 2012. Det er lappa i alle baugar og kantar, brukt og misbrukt, blåst opp for munn ved enkelte høve, lagt i vatn når teltet har vore basseng, tørka knallhardt i solveggen m.m. Dog alltid oppbevart tørt og laust/utrulla. Det held framleis stand.

Likeins dei eg kjøpte i 2014 og 2015 til kidsa mine, samt det eg kjøpte i 2017 fordi eg trudde det eldste ville ta kvelden på langtur... Den gang ei. 

Vi har også eit duo som er omlag 4 år gammalt (trur eg?), som enno held greit. Men, eg har sett at det er ein del folk som er uheldige med delaminering, og synes slett ikkje at det held mål på så dyre underlag.

Til den prisen forventar eg at utstyret ikkje berre held normal bruk, men at det held den type mishandling som eg stort sett utsetter tinga mine for. Eg gidd ikkje "tipptåe" rundt på tur, og nesten bruke meir tid på å tenke på korleis eg brukar utstyret mitt på tur, enn eg brukar på å vere tilstades og ha det fint. 

Skrevet

Må ha kjøpt mitt første downmat i 2002. Det holdt i mange år før ventilen plutselig røk og jeg hadde all duna ut i teltet. Etter dette har jeg kjøpt synmat av billigste type. Fjellsport solgte 7 versjonen til 750 nok i mange år. Har heldigvis ikke opplevd noe tull med disse. Tror jeg har 4 stk. Men når jeg lærte å fylle dem med litt mindre luft ble de mer komfortable. Jeg veier over 90 kg og regner med at en mat med min kropp er tøff for alle underlag.

Tore

Skrevet

Det er for øvrig veldig uheldig at tidsskriftet Villmarksliv har kåret Expeds underlag til 'best i test' 😝. Jeg vil presisere at det spiller ingen rolle hvilken type utstyr det er snakk om – jakke, ryggsekk, sovepose eller liggeunderlag. Går ting i stykker av å ligge i et skap, så er det søppel.

Et merke som er redd for ryktet sitt, burde ha tilbakekalt slike produkter. Det er åpenbart ikke Exped interessert i. Spørsmålet er om vi i det hele tatt bør kjøpe noe som helst fra Exped?

Skrevet

"Best i test" sier aldri noe om holdbarhet. Sånne tester er utelukkende en oppsummering av spesifikasjoner og førsteinntrykk. 

Har forøvrig bare ett Exped-underlag, og har ikke hatt problemer med det så langt. Godt mulig de har ujevn kvalitet på produktene sine, da. Litt vanskelig å si med n=1…

Skrevet
Helsing skrev (1 time siden):

Et merke som er redd for ryktet sitt, burde ha tilbakekalt slike produkter. Det er åpenbart ikke Exped interessert i. Spørsmålet er om vi i det hele tatt bør kjøpe noe som helst fra Exped?

Jeg vet ikke om du leser det samme som meg, men basert på tilbakemeldingene i tråden, så ser det ut som at du har vært uheldig og mange andre er fornøyde. Da er jo du en statistisk utligger. Jeg ville ikke hatt problem med å kjøpe exped igjen basert på antallet slike feil. Jeg er speiderleder og har sett flere exped liggeunderlag overleve alvorlig misbruk av barn. Typ trampoline. Jeg har sett Exped gjøre tilbakekallinger før. Det er riktignok lenge siden, men det gjør de.. 

Skrevet
Helsing skrev (På 26.2.2026 den 17.59):

Skal ikke et premiumunderlag holde lenger enn garantitiden?

Hvor gamle var de forskjellige når de kollapset?

Alle mine Exped har hold veldig bra, men har opplevd at gamle underlag av andre merker har kollapset slik som på bildet.

Skrevet
Memento mori skrev (48 minutter siden):

Hvor gamle var de forskjellige når de kollapset?

Alle mine Exped har hold veldig bra, men har opplevd at gamle underlag av andre merker har kollapset slik som på bildet.

Det første gikk i stykker etter kanskje et år. Måtte levere det inn til butikken og måtte vente en måneds tid før jeg fikk et nytt. De to andre var 6-7 år gamle. Alle disse har vært delaminerte når jeg har tatt dem frem før en tur, ikke gått i stykker på selve turen. Det jeg opplevde som verst, er det doble på bildet. Jeg gjør en kvalifisert gjetning om at det er brukt maksimalt 10 netter, om i det hele tatt.

Skrevet
Helsing skrev (19 minutter siden):

Jeg gjør en kvalifisert gjetning om at det er brukt maksimalt 10 netter, om i det hele tatt.

Mange materialer går på tid og ikke på bruk..

Mange har fått seg en overraskelse ang det. 

Skrevet
Memento mori skrev (58 minutter siden):

Mange materialer går på tid og ikke på bruk..

Mange har fått seg en overraskelse ang det. 

Er helt enig, men skal vi tolerere at produkter er «tidsinnstilt» på denne måten?

Skrevet
Helsing skrev (10 minutter siden):

Er helt enig, men skal vi tolerere at produkter er «tidsinnstilt» på denne måten?

Etter min mening- NEI! 
Men vi har sett dette på mange produkter, og syns at det burde være laget så bra som mulig, men lav produksjonspris og at det holder ut lovpålagt reklamasjonstid er det som er den nye standarden 🤢

Skrevet

Oppdatering: Samtale med Exped Sverige
Etter mitt forrige innlegg ble jeg oppfordret på Facebook av Exped Sverige til å ta kontakt, og jeg har nå hatt en lang og i utgangspunktet givende telefonsamtale med deres representant. Det var en hyggelig tone, selv om vi til slutt måtte konstatere at vi er «enige om å være uenige».
Noen punkter fra samtalen:
Garantitiden: Exped fastholder at deres 5-års garanti er god for bransjen. Jeg er selvsagt uenig i dette tilfellet, da jeg mener at delaminering er en ren fabrikasjonsfeil eller et resultat av for dårlige materialvalg.
Sammenligningen med bil/mobil:

Representanten prøvde å sammenligne med at biler og mobiltelefoner sjelden har 5 års garanti. Jeg har tenkt videre på den sammenligningen: Om man sørger for at batteriet vedlikeholdslades og oppbevarer en bil i en garasje i fem år, så skjærer ikke motoren seg og girkassen går ikke i stykker. Prosessoren i en mobiltelefon krasjer heller ikke bare fordi den ligger i en skuff. Mitt liggeunderlag (det på bildet) er nesten ubrukt – det har gått i stykker av å ligge i klesskapet. Det er her poenget mitt ligger: Et premiumprodukt skal ikke ha en kjemisk «best før-dato» som gjør at det faller fra hverandre av seg selv.
Bakgrunn:

Jeg fikk også et interessant innblikk i deres hverdag som importør, med lange ledetider og utfordringene for et mindre firma. Det var nyttig og menneskelig informasjon å få med seg. Det ga meg inntrykk av at de som importør står i en krevende posisjon mellom misfornøyde kunder og en produsent som sitter langt unna.
Konklusjon:
Vi avsluttet samtalen som venner, men med helt ulik oppfatning i saken. Jeg mener fortsatt at et produkt som markedsføres for «ekspedisjoner» og koster flere tusen kroner, ikke skal være søppel etter fem år i et skap. For min del er saken avsluttet, men jeg håper min erfaring kan være til hjelp for andre her på forumet når dere skal velge utstyr. 

Skrevet (endret)

Jeg syntes de har vært strenge.

Det der skjedde med mitt liggeunderlag fra Nemo Equipment, brukt kun 1 eller 2 ganger, lå i skapet i over 2 år og begynte å gå opp i sammenføyningene. Jeg reklamerte og fikk et nytt uten diskusjon.

Endret av Omar
Skrevet
Helsing skrev (13 minutter siden):

Representanten prøvde å sammenligne med at biler og mobiltelefoner sjelden har 5 års garanti.

Garanti er helt opp til produsent, men både biler og mobiltelefoner har alltid 5 års reklamasjonda forventet levetid på produktet er over 3,5 år (mobiltelefon er tilfeldigvis et av eksemplene Forbrukerrådet trekker frem for varer med 5 års reklamasjon). Så hva garantien eventuelt tilsier er 100 % irrelevant for reklamasjon iht. lovverket, da garantien kommer i tillegg, ikke i stedet for, og kan kun stille deg som kunde i bedre posisjon enn det du har krav på etter forbrukerkjøpsloven. Så med mindre Exped mener at forventet levetid på sine produkter er under 3,5 år, så er det 5 års reklamasjon som gjelder – jeg har tidligere spurt produsenter/forhandlere direkte, og krevd ja/nei-svar, på om det medfører riktighet at produsenten selv vurderer forventet levetid til å være under 3,5 år på produktet. Da vil de plutselig ikke si ja, og skjønner at 5 års reklamasjon gjelder. Stå på krava, de vil alltid prøve å hevde at 2 års reklamasjon gjelder i begynnelsen...

• Liker 1
Skrevet

Det er normalt ikke importør/forhandler som er feil, det er lovverket som tillater at ting ikke har lik reklamasjonstid som en fornuftig levetid på produktet. 
Dette gjelder veldig mange produkter både innen friluftsliv og f.eks. biler. 
Hvor bærekraftig og miljøvennlig er det når en bil blir kondemert etter 5 år? 

Noen produsenter- feks Porsche har:

Garantien (tilgjengelig for biler inntil 15 år og en kjørelengde som ikke overstiger 200.000 kilometer) dekker alle komponentene i din Porsche for 12, 24 eller 36 måneder, en trygg forsikring for deg mot uventede reparasjonskostnader - og med vår inkluderte mobilgaranti.

Så det burde bli mye strengere regelverk ang reklamasjon/garanti på ting. Så vi blir kvitt kjøp og kast mentaliten😇

Skrevet
Omar skrev (17 timer siden):

Jeg syntes de har vært strenge.

Det der skjedde med mitt liggeunderlag fra Nemo Equipment, brukt kun 1 eller 2 ganger, lå i skapet i over 2 år og begynte å gå opp i sammenføyningene. Jeg reklamerte og fikk et nytt uten diskusjon.

Så lenge det er mindre enn fem år gammelt er du dekket av forbrukerkjøpsloven. Det er når produktet blir over fem år at produsentene har anledning til å si nei til retting av mangler.

• Takk 1
Skrevet

Og en liten påminnelse: hvis forhandler/produsent avslår en reklamasjonssak (innenfor reklamasjonsperioden) og påstår at det er feil bruk/vedlikehold som har ført til problemet, så er det de som har bevisbyrden, og dermed må kunne bevise at det er bruken din av varen som har vært feil. Også et kjekt poeng å dra frem i en eventuell diskusjon, hvis de prøver å løpe fra ansvaret sitt. Be dem bevise påstanden sin.

Vil oppfordre folk til å sette seg litt inn i hvilke rettigheter man har som forbruker iht. forbrukerkjøpsloven. Det er maaaange forhandlere som prøver å gi deg mye mindre enn du har krav på, både i forbindelse med reparasjon, retting osv. Som regel kan du ha krav på en erstatningsvare i den perioden de har varen inne til undersøkelse og reparasjon, for eksempel. Og dekningskjøp i tilfeller der forhandler prøver seg på «ooops, vi hadde visst ikke flere av den varen på lager allikevel, så vi bare kansellerer ordren din vi... sorry 🤷🏼‍♂️». Det er bare ved å stå på krava at man får oppdratt forhandlerstanden og produsentene til å forholde seg til lovverket, for dessverre er det lite pisk fra myndighetenes side i sånne saker, uten at det drøyer i måneder/år og kostnader. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.