Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke bestemme meg.

Pariserbrett eller glassfiber?

Omtrent samme pris, omtrent samme dimensjon (glassfiberpulken er litt bredere og kortere).

Pariserbrettet er lett og tåler mye, men for stort til å gå i bagasjerommet, til forskjell fra glassfiberpulken. Tanken på bedding og halvmontert telt frister, men det blir ikke flere nettene på rappen enn at det går fint å pakke opp og ned. Og så er det jo fint å kjøpe brukt heller enn å skrape plast etter seg når en er ute og går, selv om jeg skjønner at klima og miljøpåvirkningen av ett brett ikke er all verden. Må uansett relativt raskt kjøpe stoff og sy nytt trekk til glassfiberpulken, så det regnskapet går uansett ikke i null.

Bruk: Alt mellom himmel og jord. På kort sikt korte teltturer på ski med eldste ungen, og avlastning for de to små når de ikke orker å gå mer selv. På lengre sikt forhåpentligvis lengre turer.  Tenker uansett taudrag, eventuelt hjemmemekket stivt drag. Den kommer til å bli brukt på alt og ingenting av føre, men neppe mye vidde med det første. 

Argumenter for og imot fra de av dere som har gått med begge?

Skrevet

Der du sier at pariserbrettet er for stort for bagasjerommet i bilen har alternativet allerede vunnet spør du meg.

Likevel høres det ut som om glassfiberpulken er godt brukt. De kan vedlikeholdes/fornyes i skroget og skifte ut meier for å få bedre glid igjen, der har ikke plastpulk samme fordelen. Jeg har pusset ned en plastpulk (Transporter 155) og glidet med blå swix, men den er fortsatt veldig seig å dra i forhold til da den var ny, uten riper og flenger.

Side om side hvis begge er helt nye synes jeg en god glassfiberpulk gir mye mindre motstand å slepe på, og det gjør den litt høyere egenvekten verdt det.

Jeg ser forresten ikke at valget av pulk har noe å si på om du halvpakker teltet eller ikke. Jeg har halvpakket tunneltelt mange ganger på en Fjellpulken Xcountry 118. Det er bare å knekke stengene 1-2 ganger mer. Det tar bare noen få sekunder ekstra i oppsett og nedtaking.

Skrevet
espenhb skrev (10 timer siden):

Hvordan er de to å gå med sammenlignet med hverandre hva gjelder alt annet enn gli?

Det er noe forskjeller i hvordan pulken oppfører seg, men ikke nok til at det burde ha noe å si. En pulk med meier og i taudrag vil f.eks. på skareføre ha noe lettere for å rulle om den får en sideveis sladd og samtidig treffer en liten kant som meiene hekter i. Veldig sjeldent, og ikke egentlig et problem etter at man har lært seg å kjenne pulken og håndteringen av den i taudrag. I samme situasjon vil en "flatbunnet" plastpulk bare sladde videre sidelengs.

Det er ikke utypisk at man ser en pariserpulk med bedding og kanskje litt høyt og ubalansert tyngdepunkt velte av de minste sideveis hellinger heller, spesielt om det er litt dyp snø. Det har nok med at skroget er relativt smalt. Likevel, folk går til sydpolen og andre lange turer med netopp pariserpulk og klarer seg helt fint.

Et helt annet aspekt mellom disse to pulktypene er at den ene er åpen og den andre har trekk. I stabilt kaldt vær har ikke dette så mye å si, men i skiftende mildt/kaldt vær har åpen løsning med pulkbag vært et irritasjonsmoment for meg. Snø faller ned mellom bag og pulk, smelter til vann og lager seg et lite basseng i bunn av pulken, og baggen bli tung og våt resten av turen. 

Skrevet

Parispulk passer fint i standard stor takboks, har aldri hatt denne i bagasjerommet. For meg har desse to ulike bruksmiljø. Er det bra med snø og lite bæring evt sleping over barmark så er glassfiber meir stabilt men dersom det er meir varierande snø og barmark med meir evt noko bæring så er det parispulk. Og som det er sagt så kan du fikse glassfiber men plastpulken den bruker du opp. 

Skrevet

"SAMME PRIS"?? Så må glassfiberpulken da være noe (ut)slitt?

"glidet med blå swix" ?? Blå swix er i min terminoiogi en heftevoks til midt på skien i smøresonen? Til å glide en pulk må glider eller alpinvoks eller parafin/canauba voks eller evt. en autpolish, gjerne med silikone innhold brukes. Spørsmålet er så hva som holder lengst?? Den keramisk behandlede lignet jo på et MØBEL!!

Skrevet
espenhb skrev (På 25.2.2026 den 19.10):

Den kommer til å bli brukt på alt og ingenting av føre, men neppe mye vidde med det første. 

Argumenter for og imot fra de av dere som har gått med begge?

Skal du dra den på grus er plast best.

Ellers syns jeg det at du enkelt kan få den med er viktig, ellers blir den mye hjemme. 
Pariser brett koster jo tilnærmet ikke noe, så kan du få en ok glassfiberpulk velg den. De er normalt lette å selge igjen. 

Skrevet (endret)

On 2/25/2026 at 7:10 PM, espenhb said:

Og så er det jo fint å kjøpe brukt heller enn å skrape plast etter seg når en er ute og går, selv om jeg skjønner at klima og miljøpåvirkningen av ett brett ikke er all verden. Må uansett relativt raskt kjøpe stoff og sy nytt trekk til glassfiberpulken, så det regnskapet går uansett ikke i null.

https://snl.no/glassfiberarmert_plast

Altså... Plast eller plast...?

Her mangler jo det reelle alternativet til plast.

Trepulk...(Men vær snill og bruk noe annet på grus, selv om det tross alt er mulig å bytte deler)

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/tilbake-til-opprinnelsen-trepulken

Endret av ASI
  • Liker 1
Skrevet

Tja, tjo. Klart et alternativt. 

Hvordan er disse i bruk sammenlignet med glassfiber? Og hvordan er vedlikeholdsbehovet på dem?

Skrevet
Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Når det gjelder vedlikehold hadde jeg ikke vært bekymret for tre. Litt puss og tjære er enkelt.

Men hvordan er gliden? Er den bra? Jeg har ikke forsøkt.

Joh, evt. lakk som trekajakk nettopp for gliden og evt. påføring av glider!? Det gir noe pusse og lakk arbeid med mellomrom. Oppbevares den tørt- ikke så ofte, men det blir riper over stein og grus.

Jeg har 2 pariser brett som jeg er fornøyd med til mitt bruk. 1 til hytten uten bilveg, og 1 med stivt drag (hjemmebygget, se andre tråder) til mer seriøs turbruk i variert terreng. 

Det blev 2 stk i sin tid fordi ved kjøp av 2 ble det gratis frakt - og frakten på en var dyrere enn å kjøpe nr. 2!! I tidens løp har de fått noen riper, men sliper de litt og glide - vokser før større tur. Sklir fx fint på marmorflisene på Oslo S.!! Men ikke på asfalten da! Men bagasjerommet avgjør vel saken??

Elgen 

Skrevet

Jeg tror et ærlig svar er at å velge tre over plast handler om en avveiing av en form for ideologi der man ønsker å redusere plastbruk / og kanskje forbruk generelt og dermed godtar visse ulemper. Det er nok noe mer vedlikehold med tre enn med plast; det er ikke helt uten grunn at plasten har tatt over. Den trenger ny tjære etter en sesong, aldri lakk da det vil kapsle inn fukt på en annen måte om det blir en ripe i lakken.  

Ideelt sett en solfylt dag i juni, der den kan smøres og brennes inn, og deretter får tørke i sola. Segebaden har alt som trengs av materiell for å vedlikeholde og bytte deler. Er man normalt hendig klarer man å bytte det meste. 

På tørt snøføre, som det dessverre blir mindre og mindre av, er trepulken helt utmerket, den veier litt mer enn tilsvarende i plast. På vått snøføre er man nødt til å være sikker på at tjærelaget er godt, og det går tråere. Nå blir det mer vått føre, og det er ikke sikkert at økt plastbruk er den beste løsningen på det... selv om det kanskje ikke er pulkene som gjør det.

Jeg har både tre, parisbrett og glassfiberarmert plast (både fra Fjellpulken og en gammel blå Segebaden) stående. I en ideell verden hadde jeg kvittet meg med plasten - men det er jo litt sånn som med en dieselbil, det hjelper jo ikke at jeg selger den til noen andre og slår meg på brystet fordi jeg kjøper el. Men, jeg ville ikke kjøpt en ny plastpulk i dag (verken den ene eller andre typen), men jeg har full forståelse for at folk velger det. Skal jeg velge hvilken jeg bruker av de glassfiberarmerte blir det den blå gamle fra Segebaden, da den er mer stabil en Fjellpulken på grunn av at draginfestingen er lengre bak. Parisbrettet er forøvrig er rent praktisk utmerket; med taudrag fungerer det bra med gode skiferdigheter selv i nedoverbakke. Men i en ideell verden hadde jeg klart meg med trepulken. 

Skrevet
elgen skrev (1 time siden):

Joh, evt. lakk som trekajakk nettopp for gliden og evt. påføring av glider!? Det gir noe pusse og lakk arbeid med mellomrom. Oppbevares den tørt- ikke så ofte, men det blir riper over stein og grus.

Jeg har 2 pariser brett som jeg er fornøyd med til mitt bruk. 1 til hytten uten bilveg, og 1 med stivt drag (hjemmebygget, se andre tråder) til mer seriøs turbruk i variert terreng. 

Det blev 2 stk i sin tid fordi ved kjøp av 2 ble det gratis frakt - og frakten på en var dyrere enn å kjøpe nr. 2!! I tidens løp har de fått noen riper, men sliper de litt og glide - vokser før større tur. Sklir fx fint på marmorflisene på Oslo S.!! Men ikke på asfalten da! Men bagasjerommet avgjør vel saken??

Elgen 

jeg tenker at dersom man ska brue lakk, bør man også ha på epoxy og glassfiber, slik som på en trekajakk. Da vil man få en ekstremt lett, stiv, slitesterk og vakker pulk. Relativt enkelt å bygge også, særlig om an har erfaring med strip metoden fra før, evt. stich&glue og kryssfinérplater som vil være en god metode for pulk.

Men med lakk rett på treverk er det lett for at skader kan komme inn til treverket, og det blir vanskelig å tørke ut fukt.  Det er nok derfor det brukes tjære, for da vil treverket kunne tørke uansett.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Men med lakk rett på treverk er det lett for at skader kan komme inn til treverket, og det blir vanskelig å tørke ut fukt.  Det er nok derfor det brukes tjære, for da vil treverket kunne tørke uansett.

Ja, for så vidt enig i dette, men man bruker jo lakk tradisjonelt på trebåter og det går ganske bra både på skroget og overbygging. Jeg hadde selv en Struer kajakk av formspent mahogni og den var lakket. Den klart sig ganske bra. ved tør oppbevaring i garasje etter turer. måtte slipes lakkes litt akkurat på stevnen, som fik litt skraping hver vår. Minimumsvekt for kapp kajakker var den gang 12 kg så vidt jeg husker (5, 20 m lange? og 51 cm breie på dekk rett bak cockpit. Først da karbonfiber forsterket epoxy kom frem forsvant mahogni kajakkene, som selvsagt var ganske dyre. 

Så vidt jeg husker har du en fornem strip-bygget trekajakk med glassfiber, epoxy?? Mht. trepulk er man over i et litt større selvbyggerprosjekt - enkelt for den erfarne?-  og vel uten noen standard tegninger til. Jeg har selv en ide, jeg aldri kommer til å fullføre: En pulk, som det er mulig å sove i!! Altså lang og brei nok og med et trekk a la prærievogn. Dette fantes for kanoer en gang! Pulken bør bare tjores for natten, så man ikke reiser av gårde😉

jeg tenkte på de brukte - forsvarsbrukte trepulker til salgs. De vil jo bli enda tyngre ,men sterkere og ripefaste med glassfiber + epoxy. Segebaden har vel også trepulker?. Men jeg vil foretrekke et tjæret hus frem for et malt til enhver tid for å slippe al skrapingen!! 

Skrevet
elgen skrev (5 timer siden):

Ja, for så vidt enig i dette, men man bruker jo lakk tradisjonelt på trebåter og det går ganske bra både på skroget og overbygging. Jeg hadde selv en Struer kajakk av formspent mahogni og den var lakket. Den klart sig ganske bra. ved tør oppbevaring i garasje etter turer. måtte slipes lakkes litt akkurat på stevnen, som fik litt skraping hver vår. Minimumsvekt for kapp kajakker var den gang 12 kg så vidt jeg husker (5, 20 m lange? og 51 cm breie på dekk rett bak cockpit. Først da karbonfiber forsterket epoxy kom frem forsvant mahogni kajakkene, som selvsagt var ganske dyre. 

Så vidt jeg husker har du en fornem strip-bygget trekajakk med glassfiber, epoxy?? Mht. trepulk er man over i et litt større selvbyggerprosjekt - enkelt for den erfarne?-  og vel uten noen standard tegninger til. Jeg har selv en ide, jeg aldri kommer til å fullføre: En pulk, som det er mulig å sove i!! Altså lang og brei nok og med et trekk a la prærievogn. Dette fantes for kanoer en gang! Pulken bør bare tjores for natten, så man ikke reiser av gårde😉

jeg tenkte på de brukte - forsvarsbrukte trepulker til salgs. De vil jo bli enda tyngre ,men sterkere og ripefaste med glassfiber + epoxy. Segebaden har vel også trepulker?. Men jeg vil foretrekke et tjæret hus frem for et malt til enhver tid for å slippe al skrapingen!! 

Gode poeng.

Og ja, jeg har en 50x533 cm havkajakk i strip plank ;) 19,5 kilo. De fleste glassfiber-havkajakker er 25 kilo.

Men glassfiber og epoxy på innsiden og utsiden blir pulken faktisk lettere enn om den kun lages av treverk, fordi man kan klare seg med meget tynt treverk mellom glassfiberlagene.

Men jeg har ikke prøvd. Det kan hende det ikke vil fungere like bra som jeg tror.

Jeg har en gammel segebaden glassfiberpulk. Den er både smal og ekstremt veltesikker. Om trepulkene deres er like gode er det nok veldig gode pulker.

Skrevet

Der kan man se!! Jeg trodde jeg kunne få patent på sovepulk.😀

De gærne engelskmenn har en kappseilings jolle klasse: "moth" som skal være så lett som mulig. Der kan man lære om å sy ultra tynne plywood plater sammen og gi carbon,epoxy lag på. En del av båtene kollapser underveis, men det er bare moro!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.