Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.evasolo.com/en/kitchen/equipment/kitchen-accessories/green-tools-mini-chopper

Jeg fikk en slik en til jul for et par år siden, utrolig nyttig lite verktøy som umiddelbart hakker opp alt av grønnsaker osv til matlaging. Hakking av feks en løk, hvitløk, chili eller annet du ønsker finhakket tar noen få sekunder, 

Oppvasken er stort sett bare å skylle den i vann. Igjen unnagjort på sekunder.  Det er også med et verktøy for å hvispe krem og liknende. Så du kan lage krem. 

Usikker på om det finnes en dedikert turversjon som kanskje er litt mindre og med lavere vekt? Min veier 225 gram men det finnes jo hundrevis av tilsvarende verktøy. Det er jo ikke noe jeg tar med på alle turer, men jeg hadde det med på noen få turer i fjor hvor jeg hadde planlagt å bruke den på forhånd. 

Skrevet (endret)

Ingenting er som en irsk kaffe med en dash hvitløkskrem på toppen etter en lang dag i fjellet. ;)

Jula oppgir 213 gram på sin, men det er uten visp og 0,33kg på den med visp. De er jo så billige at det er bare å kjøpe og ta teste. Funker det ikke så er det jo bare å la den ligge igjen når man forlater leirplassen.
https://www.rusta.com/nb-no/hjem-og-innredning/husholdning/kjokkenredskap-og-bestikk/manuell-gronnsakskutter-400-ml

Endret av DrKneipp
  • Hehe 1
Skrevet

Har hatt en tilsvarende fra Tupperware i årevis. Den er trolig bittelitt tyngre, men utrolig holdbar. Fantastisk til alt som skal ha finhakket chili, løk, hvitløk osv osv...

På tur har jeg tid til å kutte greiene med kniv dog. Til tross for at jeg altså har en tilsvarende og bruker den mye har jeg aldri funnet behov for å dra den med på tur....

Skrevet

Noe for gramjegere da? Kniven gjør vel jobben og kan brukes til annet.

Krem kan fremstilles av kremfløte i en plastpose med noen mønt, gjerne med jul og mye risting. Bra aktivitet ved bålet. 😀

Skrevet (endret)
Espen Ørud skrev (6 timer siden):

Til tross for at vi bruker den råtunge no 8 i steden for 7`ern så er de der ganske utbredt blant mine (tur)venner. Jeg fant den til rett over 100-lappen i fjor høst og handlet da inn 25 stk så jeg hadde til julegaver osv til både venner og familie...

Eneste ulempen er at skaftet sveller om det regner i ukesvis, og det blir plundrete å vippe ut knivbladet ... Noe som jeg erfarte på Appallachian Trail. Jeg sendte av gårde den blytunge Helle-kniven jeg startet turen med 😆. Jeg fortalte en amerikaner at den var fransk, og spørsmålet da var "What makes it French?" 🤔

Endret av peik
Skrevet
peik skrev (På 6.3.2026 den 8.17):

Bruker Opinel kniv selv, har en no. 5 (14 gr) og en no. 6 (28 gr).
Om en vurdere Opinel som turkniv så kan det være greit å vite at no. 6 er den minste som har lås for å hindre at den lukker seg under bruk.
No. 5 og mindre har ikke denne låsen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.