Omnilite Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Black Diamond Stormline og Fineline er to forskjellige jakker, materialbruken er den samme. Stormline er "full featured", dvs glidelåser under armene og håndvarmer lommer. Stramming på ermene og hetta. Fineline er en nedskalert versjon for lavere vekt. Den har kun en brystlomme som jakken kan pakkes i. Stramming på hetta og strikk på ermene. Ingen lufting. Stoffet er veldig behagelig og jakkene og stoffet er fint. Oser ikke regnjakke lang vei. Jeg bruker min Fineline til byjakke når det regner. Jeg har 1 generasjon Marmot Precip også, den har vært dønn tett så langt. Mener det kom en Precip 2 før de kom med Precip Eco. NB. Det er to forskjellige Precip nå. ECO er 2.5 lags, ECO Pro er 3 lags. Kan være at lomme konfigurasjonen er forskjellig på de to (høye vs lavtsittende lommer).
josteink Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar koffar2 skrev (21 timer siden): Har sett litt på denne nå, virker som om den får mye bra omtale. Er det lenge siden du hadde jakka? Vanskelig å vurdere det du påpeker utifra videoreviews, men foreløpig er det ingen jeg har sett som nevner at hette og håndleddstrammer er dårlig. Til prisen så er det jo nesten verdt et forsøk, får jo 5 av denne til prisen av en Arcteryx Ja det er over 10 år siden eg hadde denne. Hetteløysinga er lik som på dei fleste lette jakker, dvs ingen form men ligg inntil ansiktet og hadde ingen brem. Eg liker hetter som gir litt skjerming av ansiktet og som holder formen i vind. Med handledd så var det tynn stramming som fungerer men som er mindre solid enn dyrare jakker. Vanntetthet veldig bra, dvs litt kondens med høgt aktivitetsnivå.
koffar2 Skrevet 26. februar Forfatter Skrevet 26. februar (endret) josteink skrev (28 minutter siden): Ja det er over 10 år siden eg hadde denne. Hetteløysinga er lik som på dei fleste lette jakker, dvs ingen form men ligg inntil ansiktet og hadde ingen brem. Eg liker hetter som gir litt skjerming av ansiktet og som holder formen i vind. Med handledd så var det tynn stramming som fungerer men som er mindre solid enn dyrare jakker. Vanntetthet veldig bra, dvs litt kondens med høgt aktivitetsnivå. I denne videoen på 3:38 så ser det ut som om hetta har en slags brem, var det sånn på din gamle? eller har de oppdatert den? Edit: dette var pro jakka Dette er den vanlige Precip: se hetta på 1:23 i denne videoen Endret 26. februar av koffar2
koffar2 Skrevet 26. februar Forfatter Skrevet 26. februar rune1974 skrev (1 time siden): Har selv haft kigget på denne fra Montbell, mærket får gode anmeldelser flere steder. Dette er tilmed en 3 lags jakke https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2328321?fo=0&color=BGN Den er interessant! Det eneste er at den ikke er å få kjøpt i Norge, retur kan bli kostbart om den ikke passer
josteink Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar koffar2 skrev (1 time siden): Dette er den vanlige Precip: se hetta på 1:23 i denne videoen Ja det er ein mindre brem på hetta men denne var ikkje spesielt avstiva. Når det då er vind og regn så får ein ikkje tunneleffekten som ein har på dyrare og tyngre jakker. Då må ein ha caps på slik at ikkje eg får masse regn i tryne. Synes hetta på videoen ser litt kraftigare enn den eg hugsar frå mi jakke. Har som sagt hagløfs lim jakke no og går med caps under hetta for å få litt meir skjerming. Denne hettetypen er på alle lette skalljakker eg har prøvd og det er vel ein del av pakken med lett og liten. 1
+Marius Engelsen Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar koffar2 skrev (4 timer siden): Falketind er jo en interessant kandidat. Er dette en jakke du legger i sekken om du skal en uke i fjellet vår/sommer/høst? Vet du hva den veier? ser at Norrøna oppgir 350g i strl L, men har brent meg på produsenters oppgitte vekt et par ganger 335g i størrelse Small. Jeg bruker den som eneste skalljakke. Fullberdig sommer- og vinterjakke. Men den er ikke tyngre enn at den kan pakkes i sekken heller. Volumessig er den liten, men større enn de mest pakkbare.
+rune1974 Skrevet 27. februar Skrevet 27. februar koffar2 skrev (13 timer siden): Den er interessant! Det eneste er at den ikke er å få kjøpt i Norge, retur kan bli kostbart om den ikke passer Samme med Danmark, jeg leder efter nogen der har testet den og beskriver længden på ærmerne. men spændende ser den ud
blubba Skrevet 1. mars Skrevet 1. mars (endret) rune1974 skrev (På 26.2.2026 den 15.43): Har selv haft kigget på denne fra Montbell, mærket får gode anmeldelser flere steder. Dette er tilmed en 3 lags jakke https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2328321?fo=0&color=BGN Kjøpte et par forskjellige jakker på Montbell i Japan for et par år siden, bl.a. https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2302176?fo=0&color=GN . Hvis man vurderer jakker derfra bør man i alle fall gå for de modellene der de har vestlige størrelser - de asiatiske størrelsene er meget små. Jeg er en nokså stor kar (stort sett XL i jakker mht både bevegelsesfrihet og muligheten til å ha et lag eller to under), men "asiatisk XL" var KLIN umulig å få på for min del. I tillegg er det en del mindre forskjeller på noen av modellene, type at de i vestlige størrelser har ventilasjon under armene (pit zip) mens de asiatiske størrelsene ikke har, så fint å være obs på. Syntes flere av jakkene jeg prøvde i vestlig størrelse var store, men ikke sånn at det ble altfor mye - men det er nok smak og behag, samt avhengig av bruksområde også. Der f.ek.s "Dyna Action"-jakken var romslig, så var f.eks. denne (https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2328317?fo=0&color=YL), som jeg også kjøpte, mindre romslig, igjen. Det som er interessant med Montbell og nettbutikken deres er at de opererer med helt andre priser for innenlands ordre vs. utlandet. Dyna Action-jakken over koster 78k JPY hvis man velger "shipping to Norway", og for alt jeg vet er dette uten mva/annet, mens hvis man velger å sende til en adresse i Japan koster den 38k JPY (som er det jeg betalte i butikk i Japan, pluss at jeg fikk noe tax-free i tillegg, så sånt sett bra jakke for pengene). Med andre ord er det MYE å spare på å f.eks. bruke tjenester som fromjapan.com eller lignende som kan kjøpe for deg og sende til Norge hvis man skal ha noe derfra. Nå er akkurat denne modellen litt tyngre (400g) enn det trådstarter er på utkikk etter, men Montbell generelt virker å lage en god del produkter som er lette i vekt og som er av god kvalitet. Har ingenting å utsette på tre jakkene jeg kjøpte derfra i alle fall. Men, helt med på at det er litt gambling hvis man skal bestille på nett, og riskerer å måtte sende noe tilbake til enten Sveits (tror det er der de sender fra i Europa), eller i verste fall Japan. @koffar2 ser du vurderer Versalite. Nå vet jeg ikke hva slags bruksområde du ser for deg, men verdt å nevne at den ikke har lommer, og at det er veldig tynt stoff (7D), så den er ikke spesielt egnet for å gå med i skogen blant trær og grener, i alle fall. Det var mangel på lommer som gjorde at jeg stod over å kjøpe den i tillegg til de andre jakkene jeg endte opp med, men nå i ettertid angrer jeg litt da jeg tror den f.eks. ville vært veldig fin for min egen del når jeg sykler til og fra jobb. Mulig den er altfor pustende for de dagene temperaturene er lave, men sikkert helt kurant for dager med litt høyere temperatur og høyt aktivitetsnivå. Endret 1. mars av blubba 1
+rune1974 Skrevet 1. mars Skrevet 1. mars blubba skrev (51 minutter siden): Kjøpte et par forskjellige jakker på Montbell i Japan for et par år siden, bl.a. https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2302176?fo=0&color=GN . Hvis man vurderer jakker derfra bør man i alle fall gå for de modellene der de har vestlige størrelser - de asiatiske størrelsene er meget små. Jeg er en nokså stor kar (stort sett XL i jakker mht både bevegelsesfrihet og muligheten til å ha et lag eller to under), men "asiatisk XL" var KLIN umulig å få på for min del. I tillegg er det en del mindre forskjeller på noen av modellene, type at de i vestlige størrelser har ventilasjon under armene (pit zip) mens de asiatiske størrelsene ikke har, så fint å være obs på. Syntes flere av jakkene jeg prøvde i vestlig størrelse var store, men ikke sånn at det ble altfor mye - men det er nok smak og behag, samt avhengig av bruksområde også. Der f.ek.s "Dyna Action"-jakken var romslig, så var f.eks. denne (https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2328317?fo=0&color=YL), som jeg også kjøpte, mindre romslig, igjen. Det som er interessant med Montbell og nettbutikken deres er at de opererer med helt andre priser for innenlands ordre vs. utlandet. Dyna Action-jakken over koster 78k JPY hvis man velger "shipping to Norway", og for alt jeg vet er dette uten mva/annet, mens hvis man velger å sende til en adresse i Japan koster den 38k JPY (som er det jeg betalte i butikk i Japan, pluss at jeg fikk noe tax-free i tillegg, så sånt sett bra jakke for pengene). Med andre ord er det MYE å spare på å f.eks. bruke tjenester som fromjapan.com eller lignende som kan kjøpe for deg og sende til Norge hvis man skal ha noe derfra. Nå er akkurat denne modellen litt tyngre (400g) enn det trådstarter er på utkikk etter, men Montbell generelt virker å lage en god del produkter som er lette i vekt og som er av god kvalitet. Har ingenting å utsette på tre jakkene jeg kjøpte derfra i alle fall. Men, helt med på at det er litt gambling hvis man skal bestille på nett, og riskerer å måtte sende noe tilbake til enten Sveits (tror det er der de sender fra i Europa), eller i verste fall Japan. @koffar2 ser du vurderer Versalite. Nå vet jeg ikke hva slags bruksområde du ser for deg, men verdt å nevne at den ikke har lommer, og at det er veldig tynt stoff (7D), så den er ikke spesielt egnet for å gå med i skogen blant trær og grener, i alle fall. Det var mangel på lommer som gjorde at jeg stod over å kjøpe den i tillegg til de andre jakkene jeg endte opp med, men nå i ettertid angrer jeg litt da jeg tror den f.eks. ville vært veldig fin for min egen del når jeg sykler til og fra jobb. Mulig den er altfor pustende for de dagene temperaturene er lave, men sikkert helt kurant for dager med litt høyere temperatur og høyt aktivitetsnivå. Ærme længden, vil du vurdere den som kortere eller lengere end fjallraven og haglofs?
blubba Skrevet 1. mars Skrevet 1. mars (endret) rune1974 skrev (27 minutter siden): Ærme længden, vil du vurdere den som kortere eller lengere end fjallraven og haglofs? Den eneste Fjelläven-jakken jeg har er en Greenland winter (https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-greenland-winter-jacket-herre), og sammenlignet med den vil jeg si at Dyna Action-jakken har lengre ermer, men vet ikke om det er så veldig nyttig å sammenligne to så forskjellige jakker, dessvere (antar f.eks at skalljakker fra Fjellräven er en del forskjellige fra denne vinterjakken). Ellers ikke prøvd jakker fra Haglöfs så vanskelig å sammenligne. Hvis jeg sammenligner med f.eks. Norrøna Trollveggen GTX Pro Light (som i alle fall er en 3L skalljakke det også), har Montbell-jakken kortere ermer, samt er litt kortere i ryggen (men til gjengjeld mye mer romslig enn Norrøna-jakken). Endret 1. mars av blubba 1
Omar Skrevet 1. mars Skrevet 1. mars Det er mange år siden jeg sluttet med regnjakke. Helt unødvendig. En god skalljakke med pustemuligheter holder i massevis. En helt tett jakke som også puster godt er en selvmotsigelse. Erfaring etter lang tid i regn 😏
koffar2 Skrevet 1. mars Forfatter Skrevet 1. mars blubba skrev (3 timer siden): Kjøpte et par forskjellige jakker på Montbell i Japan for et par år siden, bl.a. https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2302176?fo=0&color=GN . Hvis man vurderer jakker derfra bør man i alle fall gå for de modellene der de har vestlige størrelser - de asiatiske størrelsene er meget små. Jeg er en nokså stor kar (stort sett XL i jakker mht både bevegelsesfrihet og muligheten til å ha et lag eller to under), men "asiatisk XL" var KLIN umulig å få på for min del. I tillegg er det en del mindre forskjeller på noen av modellene, type at de i vestlige størrelser har ventilasjon under armene (pit zip) mens de asiatiske størrelsene ikke har, så fint å være obs på. Syntes flere av jakkene jeg prøvde i vestlig størrelse var store, men ikke sånn at det ble altfor mye - men det er nok smak og behag, samt avhengig av bruksområde også. Der f.ek.s "Dyna Action"-jakken var romslig, så var f.eks. denne (https://www.montbell.com/eu/en/products/detail/2328317?fo=0&color=YL), som jeg også kjøpte, mindre romslig, igjen. Det som er interessant med Montbell og nettbutikken deres er at de opererer med helt andre priser for innenlands ordre vs. utlandet. Dyna Action-jakken over koster 78k JPY hvis man velger "shipping to Norway", og for alt jeg vet er dette uten mva/annet, mens hvis man velger å sende til en adresse i Japan koster den 38k JPY (som er det jeg betalte i butikk i Japan, pluss at jeg fikk noe tax-free i tillegg, så sånt sett bra jakke for pengene). Med andre ord er det MYE å spare på å f.eks. bruke tjenester som fromjapan.com eller lignende som kan kjøpe for deg og sende til Norge hvis man skal ha noe derfra. Nå er akkurat denne modellen litt tyngre (400g) enn det trådstarter er på utkikk etter, men Montbell generelt virker å lage en god del produkter som er lette i vekt og som er av god kvalitet. Har ingenting å utsette på tre jakkene jeg kjøpte derfra i alle fall. Men, helt med på at det er litt gambling hvis man skal bestille på nett, og riskerer å måtte sende noe tilbake til enten Sveits (tror det er der de sender fra i Europa), eller i verste fall Japan. @koffar2 ser du vurderer Versalite. Nå vet jeg ikke hva slags bruksområde du ser for deg, men verdt å nevne at den ikke har lommer, og at det er veldig tynt stoff (7D), så den er ikke spesielt egnet for å gå med i skogen blant trær og grener, i alle fall. Det var mangel på lommer som gjorde at jeg stod over å kjøpe den i tillegg til de andre jakkene jeg endte opp med, men nå i ettertid angrer jeg litt da jeg tror den f.eks. ville vært veldig fin for min egen del når jeg sykler til og fra jobb. Mulig den er altfor pustende for de dagene temperaturene er lave, men sikkert helt kurant for dager med litt høyere temperatur og høyt aktivitetsnivå. Lommer er ikke så nøye for meg, men er litt skeptisk til 7D, vil fort kunne gå i stykker
koffar2 Skrevet 1. mars Forfatter Skrevet 1. mars Omar skrev (1 time siden): Det er mange år siden jeg sluttet med regnjakke. Helt unødvendig. En god skalljakke med pustemuligheter holder i massevis. En helt tett jakke som også puster godt er en selvmotsigelse. Erfaring etter lang tid i regn 😏 Det kommer jo an på bruken da. Hvis man går hele dagen i pøseregn så blir man jo stort sett våt uansett, men si du er i camp og skal fiske deg rundt et vann i rolig tempo, da er det kjekt med en Goretex jakke som holder deg tørr og varm. Men fortell gjerne hva du bruker og til hvilket bruk
+Bryggekar Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars blubba skrev (På 1.3.2026 den 14.27): men "asiatisk XL" var KLIN umulig å få på for min del. Asiatisk XL tilsvarer som regel europeisk M.
koffar2 Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Kom over denne jakka fra Outor Research. -Mange gode reviews på nett -Vannsøyle på 28000 -pit-zips som går fra under armen og hele veien ned slik at jakken kan åpnes helt ( som en poncho ) De har den på Sport Outlet rett borti gata så det blir en tur med fiskevekta dit i morgen 😄
koffar2 Skrevet 7. mars Forfatter Skrevet 7. mars Det ble kjøp av Foray jakka. Veier 415g i Large, med en pakkbarheten på nesten halvparten av 3-lags jakka jeg har fra før. Prisen på 1950,- er langt lavere enn et par av jakkene jeg vurderte. 1
koffar2 Skrevet 7. mars Forfatter Skrevet 7. mars Bryggekar skrev (1 time siden): Fortell oss hvordan du liker den etter en sesong i bruk! Gjør gjerne det, men trenger nok en påmindelse. Sikkert noen som finner denne tråden om ett års tid og lurer på det samme, så da er det bare å blåse liv i den 😉 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå