Gå til innhold

Lett ( ikke ultralett )Regnjakke til 3 sesongsbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest noen tråder det det diskuteres lette regnjakker, men ble ikke noe klokere der

Ser etter en jakke med lav vekt og pakkvolum ( si max 350g i strls. L )

Vet det finnes ultralette varianter ( Z-packs, Enlightened equipment etc. ) , men jeg ser for meg at disse slites fort ut. Foretrekker å kjøpe i Norge, men åpen for å bestille fra utlandet

Hagløfs LIM kunne vært interessant hvis de hadde hatt pit zips

Skrevet

Jeg bruker Black Diamond Stormline Stretch rain Jacket. Tror den heter Fineline nå. Glidelås under armene, passe lett, holder regnet ute. 

Skrevet
ost skrev (9 timer siden):

Jeg bruker Black Diamond Stormline Stretch rain Jacket. Tror den heter Fineline nå. Glidelås under armene, passe lett, holder regnet ute. 

Takk for tips!
Ser den har vannsøyle og pusteevne på 10.000, som er litt lite? Har du hatt den lenge og fått satt den ordentlig på prøve?

Skrevet

Kjøpte den i mai 2024, brukt til alt fra tur til sykkelpendling til og fra jobb. Som med alle slike lettere regnjakker har de hos meg en forventet levetid på opp til fem år, noen ryker tidligere.... Nå har jeg ikke brukt den noe særlig siste halve året, men det skyldes snø og vinter og ikke noe annet, men hukommelsen blir litt så som så - kan ikke komme på at det er noe problem med den pr nå. 

Jo - et irritasjonsmoment er det - glidelåsen er montert feil slik at jeg må bruke venstre hånd for å dra opp glideren. Ingen særlig praktisk betydning, annet enn litt irritasjon fra tid til annen.

Skrevet

Jeg tror ingen veldig lette skall/regnjakker klarer å holde deg tørr over tid sånn egentlig. Eller er jeg skadet av en litt skuffende opplevelse med Gore-Tex Paclite?

Jeg brukte en Norrøna Falketind Gore-Tex Paclite-jakke på langtur i fjor. Veldig lett og pakkbar, og lovende for regnvær, men etter hvert holdt den meg egentlig bare tørr i korte regnskurer. Noe mer så var det fort ganske vått igjennom. Ikke at jeg hadde så store forventninger heller. Så lenge jeg ikke var kald var jeg fornøyd.

Ser at den er forsvunnet fra sortimentet deres nå etter relativt kort tid på markedet (2 år?), så Paclite var kanskje ikke noe å satse på.

Skrevet
sneakyowl skrev (10 timer siden):

Jeg tror ingen veldig lette skall/regnjakker klarer å holde deg tørr over tid sånn egentlig. Eller er jeg skadet av en litt skuffende opplevelse med Gore-Tex Paclite?

Jeg brukte en Norrøna Falketind Gore-Tex Paclite-jakke på langtur i fjor. Veldig lett og pakkbar, og lovende for regnvær, men etter hvert holdt den meg egentlig bare tørr i korte regnskurer. Noe mer så var det fort ganske vått igjennom. Ikke at jeg hadde så store forventninger heller. Så lenge jeg ikke var kald var jeg fornøyd.

Ser at den er forsvunnet fra sortimentet deres nå etter relativt kort tid på markedet (2 år?), så Paclite var kanskje ikke noe å satse på.

Det blir jo et kompromiss selvfølgelig, men det er derfor jeg har tenkt å ikke gå for de aller letteste. Spørsmålet er vel ofte om man blir våt fra utsiden eller innsiden da alle pustende membraner fungerer dårligste når det regner.. Derfor tenker jeg at mekanisk ventilasjon er essensielt uansett hva jeg ender på.

Synes Arcteryx Beta SL virker interresant, den har pitzips og er opgitt til 350g i Medium

Skrevet
Jens Eriksson skrev (9 minutter siden):

Vad synes om denne? Vikt 271g. Vannsöyle 20.000mm. pusteevne 40.000 g/m2/24h

https://www.bergans.com/se/p/1821-y-lightline-air-3l-shell-jacket-men/25574#cat=373845498

Hade en jacka på prov förra året i samma serie den hade väldig stark lukt och sändes åter sedan köpte jag Rabot v2 den klarade duggregn sedan blev den som en svamp i ytterlagret men höll tätt men blev då tung och kylde ner mig.

Du lär troligen Inte hitta någon nytillverkad utan PFAS som du blir nöjd med impregneringen  håller bara någon dag på helt nytt plagg.

Hade jag inte haft alla dragkedjor fullt öppna i armar så hade den blivit våt inv och på byxa öppet i sidor så mkt som möjligt utan att det regnade in.

Träffade en vandrare som vadade med sina Norröna PFAS på och ventilerade bara bort ev inträngt vatten ingen vattenupptagning i ytskiktet som min.

Man får ta med inpr flaskan på långtur med regn annars får du vänta ut ok väder i tältet som jag fick göra i "somras". 

Skrevet (endret)
Håkan S skrev (14 minutter siden):

Hade en jacka på prov förra året i samma serie den hade väldig stark lukt och sändes åter sedan köpte jag Rabot v2 den klarade duggregn sedan blev den som en svamp i ytterlagret men höll tätt men blev då tung och kylde ner mig.

Du lär troligen Inte hitta någon nytillverkad utan PFAS som du blir nöjd med impregneringen  håller bara någon dag på helt nytt plagg.

Hade jag inte haft alla dragkedjor fullt öppna i armar så hade den blivit våt inv och på byxa öppet i sidor så mkt som möjligt utan att det regnade in.

Träffade en vandrare som vadade med sina Norröna PFAS på och ventilerade bara bort ev inträngt vatten ingen vattenupptagning i ytskiktet som min.

Man får ta med inpr flaskan på långtur med regn annars får du vänta ut ok väder i tältet som jag fick göra i "somras". 

Det var något nytt. Har aldrig upplevt att något plagg luktat, om det inte var typ underställ i polyester, efter en aktivitet. Har många olika plagg av Bergans

Endret av Jens Eriksson
Skrevet
Jens Eriksson skrev (13 timer siden):

Det var något nytt. Har aldrig upplevt att något plagg luktat, om det inte var typ underställ i polyester, efter en aktivitet. Har många olika plagg av Bergans

Hade tex ett Jack Wolfsky exoskellett tält som luktade så det inte änns kunde sättas upp för test innomhus

Ang underställ så så fanns ett Norskt märke som hette Lifa som fungerade bra men som luktade när det blev gammalt men det kanske sker på alla och kan vara kopplat till plasten de är tillverkade av men på äldre kraft jag har luktar de inte än.

Att nya underställ luktar efter aktivitet är ju svett som sedan blir "mat"för micro organsismer som bakterier som avger lukt,och väntar man för länge med tvätt så brukar det bli svårt att få bort lukten helt.

Jag har anv fleec men slutat pga att det måste tvättas efter några dagar på en tur och har nu ullunderställ även på sommaren och dunjacka ev kan man ha tyngre ylletröja om man redan har en gammal som anv i övrigt.

Jag har en ökad känslighet för starka lukter pga en brand på ett tidigare jobb när plast(acetal)och hallon släckmedel reagerade och bildade fosgen en icke så "trevlig" gas.

Skrevet

Jeg har en Marmot Precip Eco eller hva den heter. Den har også speilvendt glidelås som en annen nevnte over her, det er litt upraktisk når man er høyrehendt. Men jakka har holdt meg tørr gjennom hele dager med øsregn.

Nå er den fortsatt relativt ny, så jeg forventer at den skal bli mindre vanntett med tida. Men til prisen (rundt tusenlappen) og vekta (300 g) er den et godt kjøp i mine øyne.

Skrevet

Har hatt Helly hansen Loke og marmot precip og har no Hagløfs LIM proof. Det er litt såsom så fordi vekt gjer at det blir minimalistiske løysingar som ikkje er komfortable. Marmotprecip var veldig tett så som regnjakke var denne god men hette og stramming ved handledd var dårlig. Samme med helly hansne jakka. Hetta på Hagløfs LIM er veldig stram og utan justering, derfor har eg brukt saksa på denne for å få litt lausare hette som eg faktisk kan bruke. 

Etter å ha hatt mange lette jakker som kan pakkast saman til små volum (som er viktigare enne vekt) så er eg litt lei dårlege løysinger for hette, som er veldig viktig i regn og vind. Neste jakke blir vekt og prismessig opp eit sjikt, som td arcteryx beta eller liknande.

Skrevet
koffar2 skrev (18 timer siden):

Takk for innspill, men det ser ikke ut som om den har luftemuligheter langs sidene ( pit zips ) 

Jeg tenkte ikke på de, va mer att jakken skule stå emot regn och ha bra pusteevne.  Kan vaere att Bergans ikke syns det er nörvändigt med pit zips, da den ventilerer bra.

Skrevet
Jens Eriksson skrev (56 minutter siden):

Jeg tenkte ikke på de, va mer att jakken skule stå emot regn och ha bra pusteevne.  Kan vaere att Bergans ikke syns det er nörvändigt med pit zips, da den ventilerer bra.

Det kan hende de syns, men da tar de mest sannsynlig feil 🤣 Jeg har aldri møtt en skalljakke som puster så bra at det ikke er enda bedre med luftehull.

Skrevet (endret)
Bryggekar skrev (54 minutter siden):

Det kan hende de syns, men da tar de mest sannsynlig feil 🤣 Jeg har aldri møtt en skalljakke som puster så bra at det ikke er enda bedre med luftehull.

Ikke mange ganger man ser en jakke med pusteevne 40.000 g/m2/24h, som den jeg mente. Men har stellt spörsmålet till Bergans, hvorfor ikke noe "pits zip" på denne jakken.

Endret av Jens Eriksson
Skrevet

Mye bra forslag her jeg skal sjekke ut.

De letteste jakkene har ofte ikke pit zips, derfor jeg tenkte å ta den et hakk opp i vek. Jeg ville jo tro det var mulig å få litt av begge verdener :)

En jakke med veldig bra pusteevne kan sikkert også fungere som vindjakke i godvær, men når det regner og luftfuktighten er høy så vil pusteegenskapene svekkes drastisk og mekanisk lufting blir et viktig supplement.

Som en nevnte over her og som jeg er enig i så er pakkbarhet viktigere enn vekten, men det henger jo ofte sammen

Foreløpige jakker jeg vurderer er:

Arcteryx Beta SL 

Montbell Versalite 

Skal også se nærmere på Marmot Precip (kanskje nyere modell har bedre hette, håndleddsløsning?)

Skrevet
josteink skrev (9 timer siden):

Marmotprecip var veldig tett så som regnjakke var denne god men hette og stramming ved handledd var dårlig.

Har sett litt på denne nå, virker som om den får mye bra omtale. Er det lenge siden du hadde jakka? Vanskelig å vurdere det du påpeker utifra videoreviews, men foreløpig er det ingen jeg har sett som nevner at hette og håndleddstrammer er dårlig. Til prisen så er det jo nesten verdt et forsøk, får jo 5 av denne til prisen av en Arcteryx :)

Skrevet

Jag har en HH 2L lättare jacka med bra ventilation men var ju för kort till byxholkar men den tar jag ev nästa gång var dock på Hardangervidda med omväg runt H.Gökul och duger om "normalt" kallt och blåsigt och lite mindre öppet område som Rondane som det ev blir i år.

Skrevet

Jeg synes personlig disse 2-lags og 2,5 lags lette jakkene er dårlige.

De slites fort, de er klamme og ekkel mot huden, og klistrer seg fast i klærne du har under. Samtidig puster de dårligere enn 3-lags. 

Jeg bruker en Norrøna Flaketind 3-lags goretex jakke som min «lette» regnjakke. Den puster samtidig ganske greit. Og har gode ventilasjonsmuligheter, så jeg trenger ikke egen vindjakke med med.

Ulempen med å bruke membranklær som vindjakke, når det ikke er våt nedbør, er selvsagt at vanntettheten slites ut fortere enn nødvendig. 

Skrevet
Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Jeg synes personlig disse 2-lags og 2,5 lags lette jakkene er dårlige.

De slites fort, de er klamme og ekkel mot huden, og klistrer seg fast i klærne du har under. Samtidig puster de dårligere enn 3-lags. 

Jeg bruker en Norrøna Flaketind 3-lags goretex jakke som min «lette» regnjakke. Den puster samtidig ganske greit. Og har gode ventilasjonsmuligheter, så jeg trenger ikke egen vindjakke med med.

Ulempen med å bruke membranklær som vindjakke, når det ikke er våt nedbør, er selvsagt at vanntettheten slites ut fortere enn nødvendig. 

Falketind er jo en interessant kandidat. Er dette en jakke du legger i sekken om du skal en uke i fjellet vår/sommer/høst? Vet du hva den veier? ser at Norrøna oppgir 350g i strl L, men har brent meg på produsenters oppgitte vekt et par ganger :)

Skrevet
koffar2 skrev (8 minutter siden):

Falketind er jo en interessant kandidat. Er dette en jakke du legger i sekken om du skal en uke i fjellet vår/sommer/høst? Vet du hva den veier? ser at Norrøna oppgir 350g i strl L, men har brent meg på produsenters oppgitte vekt et par ganger :)

Min i str. M har jeg veid til 459g, men det er også en modell fra noen år tilbake (2020-2021?). Ytterstoffet blanet annet føles ganske annerledes ut på dagens modeller.

Skrevet
koffar2 skrev (20 timer siden):

Har sett litt på denne nå, virker som om den får mye bra omtale. Er det lenge siden du hadde jakka? Vanskelig å vurdere det du påpeker utifra videoreviews, men foreløpig er det ingen jeg har sett som nevner at hette og håndleddstrammer er dårlig. Til prisen så er det jo nesten verdt et forsøk, får jo 5 av denne til prisen av en Arcteryx :)

Jeg har ikke hatt noe problem med verken håndlinninger eller hette. Jeg har tynne/smale håndledd, og syns jeg får strammet den tilstrekkelig. Hetta funker med og uten lue (hjelm er ikke aktuell bruk for meg, siden jeg ikke klatrer).

Det eneste forbeholdet jeg vil ta, er at jeg bare har brukt den ca en og en halv sesong. Så hvor raskt impregneringen blir slitt og hvor dårlig den da blir, vet jeg ikke ennå. Men den kan jo reimpregneres selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.