Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg holder på å planlegge min neste tur til Nordland i juli. Ruten går i hovedsak utenfor sti og befinner seg i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Jeg vurderer nå en bestemt del av ruten – Goabrretjåhkkå. Tanken min er å gå fra Blakkådalen, over Goabrretjåhkkå mot Tverråsandan/Tverråga.

Når jeg ser på det topografiske kartet, virker det mulig, men utfordrende. Det er ingen ekstremt bratte stigninger over store partier, men samtidig er det markert med stup-skygge i kartet. På Google Earth (bilder fra 2018 med lite snø) ser det veldig steinete ut med mange små høydeforskjeller – sannsynligvis små parallelle rygger og furer. Det er imidlertid vanskelig å bedømme dybden i bildene.

Jeg har vurdert to mulige ruter: 1. Mellom Hengfjellet og Goabrretjåhkkå. 2. På østsiden av Goabrretjåhkkå (traversering).
Den første ruten ser mest lovende ut for selve passasjen, men nedstigningen virker brattere. Den andre ruten ser utfordrende ut på grunn av nærheten til stupene.

Er det noen her som har erfaring med å krysse denne ryggen, eller som er kjent i området?

Takk!

P.S Mitt førstespråk er ikke norsk.

Ekrānuzņēmums 2026-02-23 092134.png

Skrevet

Med bratthetskart aktivert får du et litt tydeligere bilde:

IMG_8612.png

Basert på ruten du har tegnet hadde ikke jeg personlig hatt noe store betenkeligheter med å gå der, annet enn hvis været skulle være veldig tåkete. Da ville jeg vært veldig nøye med å følge GPS-en tett.

Skrevet

Høsten 2023 gikk jeg og to andre som vist på bildene, alternativ 2, bare motsatt vei av det du tenker å gå. 

Vi kom fra Tollåga via Riebitjåhkka og gikk opp til 1080 vannet og ned i Blakkådalen. 

Det er mange høydevariasjoner der og mye stor stein og hyller, og vi måtte klyve / 'klatre' noen skrenter (det var kun mindre høyder) og vi måtte gå litt sikksakk (som vist av sporet) for å finne best vei, men kan ikke huske at det var noe utfordrende å passere, bortsett fra at det regnet veldig mye, såpass at sikten ble redusert kraftig.

Har dessverre ingen bilder å dele, bruker vanligvis å ta masse bilder, men hadde bare iphone med som kamera på den turen..
Alt ble så vått at jeg jeg ikke fikk til å bruke telefonen (skjermen ble unresponsive) . Eneste bildet jeg har fra den dagen er fra inne i teltet før vi brøt leir 😂

IMG_7608.thumb.jpg.7787381a2a33c7a0978a37641330bab5.jpg

IMG_7609.thumb.jpg.b4352f5ca6d89058939b14bb51c15035.jpg

• Liker 2
Skrevet (endret)
Bokhylla skrev (På 24.2.2026 den 17.01):

@ingen87 dette er vel området «ditt». Har du noen gode tips?

Har vært her et par ganger. I helikopter 😛 

Har aldri gått til fots i øvre deler av Blakkådalen eller vest for Riebbivagge. Har gått Beiarn - Blåkkådalen, forbi Bogvatnet, men ikke de rutene som @aviation0178 spør om. 

Men sånn generelt. Dette er nesten på Svartisen. Her ligger snøen leeeenge (riktignok relativt snøfattig vinter så langt). Tror man må være forberedt på å gå mye på snø, hvis man skal besøke området i juli. Bildet til @qwer993 er tatt 24 august (?). 

Endret av ingen87
  • Hehe 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.