Gå til innhold

Når velger du ditt Hilleberg Akto og hvilke (eventuelle) andre telt har du som alternativer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier vel egentlig det jeg lurer på. Eventuelt om du har hatt et Akto og solgt det til fordel for et annet telt, hva ble erstatteren.

Jeg trenger absolutt ikke et Akto, men har (som ved Soulo), en uforklarlig dragning mot det teltet. Teltet jeg bruker mest her er Unna, og har egentlig ingenting å utsette på det. Likevel er Akto et av teltene jeg alltid stopper oppom jeg ser en annonse på Finn.no og så videre.

Skrevet

Har ikke et akto, men fjallräven Abisko lite 1. Dette er vel den direkte søster til akto.

Jeg valgte Abisko lite 1 fremfor akto. Da udluftningen er bedre og den kan betjenes indefra. Bedre myggenetting i døren. Markant mindre pakk volum. Samt en smart løsning med at gøre innertelt mindre når man kokkerer i basis.

Har nu kig på Abisko lite 2 som fjell telt der min nevø på 5 skal med, dette pakker også listen, i forhold til andre 2 pers tunneltelte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har litt for mange telt, Akto er ett av dem...

Det jeg bruker Akto til er turer der vekt er viktig, hvor det kan bli mye vær eller kald vind.  Brukte Akto da jeg krysset Hardangervidda for noen år siden, og jeg bruker det av og til på vintertur i Marka.

Med så mange andre telt, så er bruksområdet til Akto ganske smalt.   Jeg kan velge mellom:

• Telt som er lettere, like klaustrofobisk, med mindre værbeskyttelse: Enan, 1.2 kg
  • Telt med tilsvarende vekt, som er skikkelig romslig, med mindre værbeskyttelse: Niak, 1.8 kg 
  • Telt som tåler alt og kan settes opp over alt, og som ikke er klaustrofobisk: Soulo, 2.4 kg
  • Telt som tåler alt og er et palass for en: Allak 2, 3.4 kg

Før hadde jeg en regel om at alle teltene mine skal brukes minst fem netter i året, for å kunne forsvare å ha eller kjøpe dem.   Da jeg kjøpte NIak i fjor, gjaldt visst regelen bare nye telt.... Niak var det teltet jeg brukte mest i fjor.   På de til sammen 48 utenettene i fjor, brukte jeg ikke Akto en eneste gang.

(Luftingen i endene på Akto og Enan kan justeres innenfra hvis man klipser av deler av innerteltet.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg veksler mellom Nallo 2 GT og Akto. Jeg har ikke solgt Akto, men velger oftere Nallo når jeg er alene på tur. Grunnen er nok at jeg ønsker litt mer plass, uten at vektøkningen er allverden. 

Jeg brukte også Akto på Hardangervidda , som @Luesveis, vinterstid. Men da la jeg innerteltet igjen hjemme og brukte dobbel stang. Det fungerte overraskende bra og løste "plassproblemet" i fot- og hodeenden, som kanskje er den største svakheten til Akto.

Nå har jeg Akto i en ferdigpakket  lett 40l tursekk for turer på 2-4 dager i barmarkssesongen. Det reduserer terskelen for spontanturer. Jeg har også brukt Akto til løpeturer i høyfjellet hvor jeg må legge inn én overnatting.

Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt Akto den dag i dag.

Skrevet

Du hadde enda litt flere telt enn meg @Luesveis! Jeg har samme fascinasjon for Soulo som for Akto. Trenger ingen av de egentlig. 

Enan er jo et telt man sparer enda mer vekt på ja. Allak 2 er også inne på listen med jevne mellomrom.

Skrevet

Ja det er litt forskjell i størrelse på Nallo 2GT og Akto, så det kan jeg skjønne @Magne S.Greit om det pakker så lite at du kan ha det som ly på en løpetur og. Har du noen bilder av hvordan Akto uten innertelt ser ut fra innsiden?

Skrevet

Etter å ha innsett at man generelt har det bedre med litt god takhøyde og innvendig romfølelse har telt som Akto, Abisko Lite 1 osv. forsvunnet helt fra radaren min. Selv om jeg synes de er kule...

• Liker 1
Skrevet
Bokhylla skrev (9 timer siden):

Tittelen sier vel egentlig det jeg lurer på. Eventuelt om du har hatt et Akto og solgt det til fordel for et annet telt, hva ble erstatteren.

Jeg trenger absolutt ikke et Akto, men har (som ved Soulo), en uforklarlig dragning mot det teltet. Teltet jeg bruker mest her er Unna, og har egentlig ingenting å utsette på det. Likevel er Akto et av teltene jeg alltid stopper oppom jeg ser en annonse på Finn.no og så videre.

Jeg har hatt Akto siden 2015, men kjenner dragningen mot Unna. Rart med det:) 

Skrevet (endret)

Hehe, ja det er kanskje sånn det må være ala «the one that for away» tankegang. Veldig fornøyd med Unna som sagt🤪

Har du kun Akto eller veksler du mellom noen andre telt og? 

@Anders Eriksen

Endret av Bokhylla
La til navn
Skrevet
Bokhylla skrev (19 timer siden):

Hehe, ja det er kanskje sånn det må være ala «the one that for away» tankegang. Veldig fornøyd med Unna som sagt🤪

Har du kun Akto eller veksler du mellom noen andre telt og? 

@Anders Eriksen

Bruker kun Akto på solotur vår, sommer og høst. Jeg er egentlig veldig fornøyd. Når det først er oppe står det fjellstøtt, fyrer i forteltet uten problem. Har ok plass inni, god lufting, ingen problemer med kondens. Men begynner å bli en gammel mann, så litt mer sittehøyde hadde gjort seg.

Jeg har vært nære å kjøpe Unna flere ganger, men vekt og lite fortelt har stoppet meg, og selvsagt at det er unødvendig når jeg har et telt som egentlig fungerer. Savner dog kuppeltelt innimellom. Har vurdert Niak, men har tenkt at det kan bli litt spinkelt i høyfjellet. Mange er sikkert uenig i det, spesielt min venn @Jan Erik Hansensom har brukt sitt i høyfjellet uten problemer. Hva er din vurdering av Unna? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri opplevd skikkelig dårlig vær i Unna, men det har taklet det som har vært av vær uten problemer. Kanskje ikke et svar du ble mye klokere av, det skjønner jeg. Det skal være mulig å både bruke dobbelt stangsett og jeg mener på å ha lest at om man ønsker 10 mm stenger, er målene lik som Staika (det må du ta med en god dose forbehold).

Foreløpig ikke savnet noe større fortelt enn det som er, og synes kuppeltelt er veldig bra :) Har aldri tenkt over vekten når jeg har vært på tur, men nå er jeg alt annet enn lettvektspakker, hehe. Men likevel, er både Akto og Soulo oppe til vurdering innimellom🫣 @Anders Eriksen

Skrevet
Bokhylla skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd skikkelig dårlig vær i Unna, men det har taklet det som har vært av vær uten problemer. Kanskje ikke et svar du ble mye klokere av, det skjønner jeg. Det skal være mulig å både bruke dobbelt stangsett og jeg mener på å ha lest at om man ønsker 10 mm stenger, er målene lik som Staika (det må du ta med en god dose forbehold).

Foreløpig ikke savnet noe større fortelt enn det som er, og synes kuppeltelt er veldig bra :) Har aldri tenkt over vekten når jeg har vært på tur, men nå er jeg alt annet enn lettvektspakker, hehe. Men likevel, er både Akto og Soulo oppe til vurdering innimellom🫣 @Anders Eriksen

Virker som du klarer deg fint med bare Unna :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Unna og Allak. Solgte Enan for en stund siden. Jeg synes det var for trangt.

Jeg kjenner en dragning mot tarptent arcdome1 og trekkertent saor. Ja, slingfin portal 1 og 2 også.

Med tanke på teltlegning er jeg visst av det polyamorøse slaget....

• Liker 1
Skrevet

@Bjellesau også et spennende telt! Vurderte Allak lenge før jeg gikk for Unna.

Bruker du teltene mest alene eller sammen med noen? Og når velger du Allak eller Unna?

Enan er vel ca samme størrelsen som Akro ja!

Skrevet
Bokhylla skrev (5 timer siden):

@Bjellesau også et spennende telt! Vurderte Allak lenge før jeg gikk for Unna.

Bruker du teltene mest alene eller sammen med noen? Og når velger du Allak eller Unna?

Enan er vel ca samme størrelsen som Akro ja!

Jeg tar aldri Allak (2) når jeg er på tur alene. Jeg bruker det sammen med kona eller døtrene mine. Det er et utrolig anvendelig telt, siden det tåler mye vær men også kan åpnes opp med store mesh-panel. Spesielt luftig når hatten tas av. Da kan jeg ligge i teltet å se rett opp på fugler som flyr høyt. Elsker også at det er helt selvstående.

Unna bruker jeg både i skogen og til fjells. Jeg har mesh innerteltet og veksler på det og det gule standard, alt etter temperatur. Eneste minuset med Unna er vekten og det var derfor jeg prøvde meg på Enan. Jeg er 180 og normalt bygget, men fant meg aldri helt til rette med lav takhøyde og trangt innertelt.

• Liker 2
Skrevet
Bokhylla skrev (1 time siden):

Takk for deling av erfaring @Bjellesau. Er ca 170 cm selv, så har jo, litt mer å gå på. Men sliter litt med å redferdiggjøre et eventuelt behov for Akto for meg selv😅

Har man en sterk og uforklarlig dragning mot et telt over lengre tid, så må man vel kanskje lytte til kroppens signaler?

• Liker 1
  • Hehe 1
Skrevet

Hade HB unna i Breheimen förra året,tungt men bra när kallt och blåsigt och på klipphylla fick det plats,men stängerna "flexar" rejält vid ca + 10 m/s ev 15 m/s i byar och blir hål i yttertält vid lätt stenkontakt och bra storlek om man är 193L ok även i höjd med 9 cm liggunderlag som nog blir ca 5 cm när man sitter upp. 

Hade köpt ett HB Niak om inte haft HS sl ringstind 2p som lättvikts tält nästa steg är stor Tarp eller ta bort innertältet.

• Liker 1
Skrevet
Bokhylla skrev (På 22.2.2026 den 15.35):

Ja det er litt forskjell i størrelse på Nallo 2GT og Akto, så det kan jeg skjønne @Magne S.Greit om det pakker så lite at du kan ha det som ly på en løpetur og. Har du noen bilder av hvordan Akto uten innertelt ser ut fra innsiden?

Jeg ble så inspirert av praten rundt Akto at det ble en langhelg i teltet. De bildene jeg hadde Akto uten innertelt var ikke noe særlig, så jeg tok et par nye.

Akto-1.JPG

Akto-2.JPG

Akto-3.JPG

• Liker 3
Skrevet

Jeg havnet i en vanskelig dilemmasituasjon for to år siden.

Jeg kjøpte et Hilleberg Akto på salg (3 500,-) etter at jeg kvitta meg med mitt Helsport Ringstind. Grunnen til dette skiftet var at Akto er mer robust, og kan brukes med dobbelt stangsett. Jeg hadde sett på Unna, men det er dyrere og sjeldent på tilbud, så derfor ble det Akto. Kjøpte med en ekstra stang først og som sist. 

Og så skjedde det utenkelige. Fjellsport hadde rabattstige, som også funket på Hilleberg. Da lå plutselig et Unna i posten.

Inntil videre har jeg beholdt begge. Men begge ble kjøpt såpass rimelige at jeg kan selge et av de med fortjeneste. Derfor forsvarte jeg kjøpet av Unna som investering i fremtidig profitt. 

Skrevet

Takk for fine bilder @Magne S. Det så veldig koselig ut! Det er overraskende få bilder av innsiden på telt kontor utsiden når man prøver lete (tenker ikke på Akto spesielt da), så gøy å se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.