Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Myriameter skrev (42 minutter siden):

Litt værre på min Trangia stekepanne etter drøyt 40 års bruk, så fått meg en Duossal(alu og rustfritt), samt UL kjeler for sommerens utflukter. Snakk her om at å putte Hardanodized aluminium i oppvaskmaskinen gir en etsning. Det er ikke tilfellet, slik jeg har forstått det. Men varmebehandling av aluminium som har fått åpnet porene i ytan gjennom anodebehandling for stivere gods, lukker seg ved oppvarming og fanger partikler i mikråpningene. Oppvarmet blir de uansett over ild, så skjønner ikke helt greia selv. Heller ikke laminatet duossal, da stål og alluminium korroderer over tid. Det bli som å bruke stålskrue i aluminiumsplate, og så skjer det en kjemisk reaksjon der de er som sveiset sammen og umulig å fjerne. Mulig at kombo rustfritt og alu hefter på annet vis.

Ingen av mine Duossal gryter som har "delaminert" enda, så jeg tror nok de vet hva de gjør hos Trangia. Fordelen med stål på innsiden er forøvrig at gjenstridig matrester og annen smuss kan fjernes med stålull eller sand som skuremiddel. Tåler mer enn alu/hardanod uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.