Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranostinden


mg-f

Anbefalte innlegg

Hei !

Etter mange år med trasking og toppturer i Rogalandsheiene har jeg nå planer om å utvide repetoaret med litt mer luft under vingene.

Har lagt min elsk på Uranostinden i Jotunheimen som jeg har planer om å besøke på sensommeren.

Har noe hobbyerfaring med klatring og rappellering og har derfor rimelig kontroll på høyderedselen.

Planen var å gå opp fra sørsiden og følge ryggen (S1 og S2) over til hovedtoppen. Etter å ha lest endel om denne ruten så har jeg etterhvert kommet frem til at denne ruten muligens ligger i overkant som en "jomfrutur" hva tindebestigning angår for mitt vedkommende.

Alternativet er å nå hovedtoppen fra nordsiden som skal være overkommelig for de fleste.

Vurderte å melde meg på en organisert tur hvor turen til nordenden går over Uranosbreen.

Et godt alternativ, men som "einstøingen" jeg er så liker jeg å styre klokke og tempo selv og til tider nyte opplevelsene alene.

Så til spørsmålet.

Ser at det går en rute (sti) til nordenden av Uranostinden via vestsiden av Urdalsvatnet - ved nordenden av Urdalsvatnet skrår en over mot nordøst mot skaret som ligger mellom nordenden av Uranostinden og Slingsbytinden.

Noen som kan gi meg noen tips om dette alternativet for å komme seg til nordenden av Uranostinden ?

Får en bruk for stegjern /øks ?

Noen andre tips for denne turen ?

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Breen og søreegn er nok de fineste adkomstene. Vestlia av Uranostiden/Slingsbytinden er en god del ubehaglig løs ur, men det er endel som går opp der. Siden du har kontroll på høydeskrekken tror jeg ikke Søreggen vil være noe stort problem. Du kan jo også alliere deg med ett par personer og lage ett taulag over breen. Uranosbreen er ikke av de vanskeligste å krysse, men det krever stegjern, isøks, tau og er fordel med at en av personene i laget har breerfaring. De andre alternativene trenger ikke ekstrautstyr.

Se f.eks denne turbesrivelsen hvor en gjeng gikk breen og en over eggen: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk ned på vestsida etter å ha gått opp søreggen. Eg gjekk imidlertid tilbake i flanken rett sørover, ikkje ned til Urdalsbandet (men eg meiner å ha høyrt at folk har gått ned der også). Det var litt laust, men greit nok å gå ned der. Søreggen er definitivt mykje finare (i alle fall oppover), men det er jo temmeleg luftig til tider.

Kart over ruta eg gjekk: http://breogfjellsport.no/files/pictures/upload/rutekart_uranosryggen_juli_2005_550.jpg

Bilde oppover av øvre del av vestlia: http://breogfjellsport.no/files/pictures/bildenr2891.jpg

Bilde oppover av nedre del av vestlia: http://breogfjellsport.no/files/pictures/bildenr2892.jpg

Det står vel også litt om dette i boka: "Norges fjelltopper over 2000 meter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til spørsmålet.

Ser at det går en rute (sti) til nordenden av Uranostinden via vestsiden av Urdalsvatnet - ved nordenden av Urdalsvatnet skrår en over mot nordøst mot skaret som ligger mellom nordenden av Uranostinden og Slingsbytinden.

Noen som kan gi meg noen tips om dette alternativet for å komme seg til nordenden av Uranostinden ?

Får en bruk for stegjern /øks ?

Noen andre tips for denne turen ?

Som Ragnar og Langbein Rise vil jeg også anbefale deg å prøve søreggen siden du er fortrolig med høyde og sikkert da vil takle den skarpe eggen opp til Uranostind. Det er egg med stor E! :shock: Den ser noe skremmende ut når du står på søre Uranostind, men det løser seg bra opp når du begynner på klyvingen opp. Eggens smaleste passasje mener jeg forøvrig var her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3336

Returen kan du legge via vestsiden og enten ned mot Uradalsbandet, eller holde vestflanken mer som Ragnar gjorde. På vår tur over Uranostindene i 1997 skrådde vi ned mot Uradalsbandet fra skaret mellom Slingsbytind og Uranostind. Det var dog noe mer plundrete enn vi hadde forventet. På rundt 1700 moh ligger høydekurvene noe tettere, og der støtte vi på noen bratte skrenter som vi ikke ville friste skjebnen med. Vi gikk derfor sørover i vestflanken til vi var nokså rett nedenfor (vest for) toppen av Uranostind (2157) og fortsatt hadde en høyde av rundt 1740 moh. Derfra skrådde vi sørvestover og ned slik at vi møtte DNT-stien litt sør for høyeste punkt på Uradalsbandet. Flere steder nedover måtte vi omgå småskrenter og stup, men fant hele tiden enkelt en lettere vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjekk Uranostindene fra syd i 2004. Kan bekrefte at Sydeggen er lett – viss ikke høydeskrekk er noe problem.

Nedturen mot Uradalsbandet ble fra skaret mellom Slingsbytind og Uranostind. Det var skummelt og meget utsatt, og jeg var gladd for å nå ned med livet i behold :roll: Der er helt sikkert at jeg gjør det aldri mer :?

Til sommer har jeg planer om en ny travers av Uranostindene fra syd, men da blir returen lagt over Slingsbytinden, derfra NV over 1900m toppen og ned i Skogadalen, slik som det er tegnet inn på kartet s. 320 Norges Fjelltopper.

Planen min er å innlegge traversen på turen mellom Fonsbu og Skogadalsbøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Takker for kjappe og utfyllende svar - og ikke minst alle linkene!

Fantastisk flott bilde Nils hadde som vedlegg. Joda, hele eggen frister mer og mer.

Da ender det nok opp med at jeg "toppe heile driden" som Kristian Valen ville sagt det.

Kjenner jeg meg selv rett så vil nok bilturen hjem til Rogaland bli noe lettere med vissheten om å ha mestret hele eggen.

Et par spørsmål tilslutt.

Ser at det er parkeringsmuligheter ved Koldedalsvatnet.

Er veien inn dit åpen og grei å komme seg frem på ?

Hvilken tid på sommeren er gunstigst å ta denne turen ?

mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.