Gå til innhold
  • Bli medlem

Påskeavslutning på Trolltinden


Okv

Anbefalte innlegg

Litt i tvil om jeg skulle poste dette, men bildene er nå der, og det er et par poenger også.
For Trolltinden har vært vist før her, men vi tåler vel noen nye bilder, dessuten så er det jo slik, at alle turer er unike.

Denne siste dagen i påska var det bra vær, og jeg dro på Trolltinden, nokså sent på dagen.  

Det er fint å surre rundt nedpå sletta gjennom skogen på vei opp, det danner en slags kontrast til det forblåste terrenget lenger oppe på ryggen mot toppen.
Man får med andre ord med seg det som er fint med pinnskitur, og samtidig et bra fjell med fine nedkjøringsmuligheter.
Jeg hadde regnet med å se mange spor ned sida denne dagen, men det ble bare mitt spor i dag.
De senere årene har det blitt mye mer populært med toppturer og folk har feitere ski og det er mange som kjører bra, så det er ofte tildels oppkjørt ned fra de mest populære fjellene.

På vei tilbake over sletta gjennom skogen, etter nedkjøring og pause i skogkanten, blir fristelsen for stor.
Noen har gått opp langs nordsida på en kolle, og laget et nydelig spor ned igjen, akkurat der snøen er skjermet for solstek og enda tørr og fin.
På med feller igjen og opp, for dette blir bra.
En kort, grei og arti nedkjøring ned gjennom skog som er åpen nok for god skikjøring, på nydelig føre, ser jeg for meg.
Og akkurat slik blir det.
Korte linjer, særlig etter å ha kjørt noen høydemeter først, blir ofte bra, for da har man kjørt seg varm og blir heller ikke sliten før man er nede.
Legger sporet ved siden av det andre i toppen, respekt for andres verk, og blåse videre gjennom skogen, der bestemmer trær og slikt hvor man kan kjøre.
Stor moro og bra.

Det er ingen bilder fra toppen.
For den er ikke så interessant, det er bare et sted der man snur, som regel kaldt og forblåst.

 

post-1275-133474459006_thumb.jpg

post-1275-13347445901_thumb.jpg

post-1275-133474459019_thumb.jpg

post-1275-133474459176_thumb.jpg

post-1275-133474459193_thumb.jpg

post-1275-1334744592_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er ingen bilder fra toppen.

For den er ikke så interessant, det er bare et sted der man snur, som regel kaldt og forblåst.

Hmm... mener du at toppen ikke er interessant? Utsikten? Nedkjøringen er i alle fall veldig bra om en har tur med føret...

Jeg linker opp et par bilder, her er Trolltinden såvidt synlig til venstre:

21.jpg

Og her viser fjellsida veldig godt, skiføre også på dette bildet.. B) (Trolltinden høyest til venstre). Og dette er også nesten hele "Skorgedalstraversen" som jeg har lyst på prøve (gi!!), jeg skal pinadøh ta å tenne bål på egga mellom Trolltinden og Ytstetinden! :wink: Her er forresten en annen og brattere linje du kjørte Okv, i fjor var det vel.

24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, renna ned fra Middagsfjellet/Sandfjellet gikk jeg ned nå på forvinteren (bart, isete). Den er vel rundt 40 grader i øvre del, og ikke så veldig smal, heller ikke så veldig lang. Fineste nedkjøringen tror jeg likevel må være litt lenger mot Sunnmøre, der kan en kjøre bratt helt ned til vatnet. Bet meg merke i den fjellsiden når jeg gikk der... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger sporet ved siden av det andre i toppen, respekt for andres verk...

Det er ingen bilder fra toppen.

For den er ikke så interessant, det er bare et sted der man snur, som regel kaldt og forblåst.

Det var da svært til respekt for et gammelt skispor da! :roll:

Hmmm - "bare et sted der man snur..." -

Jammen er vi er forsjellige gitt! Men det er vel kanskje bare bra? :(

...jeg skal pinadøh ta å tenne bål på egga mellom Trolltinden og Ytstetinden! 8)

Hehe, ja dette "enkle" friluftslivet, du Svein! Kanskje ikke like enkelt oppå der nei. :?

Men - det vil jeg jaggu se bilde av! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Fineste nedkjøringen tror jeg likevel må være litt lenger mot Sunnmøre, der kan en kjøre bratt helt ned til vatnet.

Ja, der er det fint å kjøre, bare å bikke ned kanten og kjøre ned til vatnet.

Kjørte en fin linje direkte ned mot botnen mot Trolltinden sist jeg var der, skikkelig halvbratt når man bikker kanten, den var veldig fin og arti.

Den starter helt utpå enden av Meddagsfjellet, mot Trolltinden.

Først rett ned langs kanten i retning vatnet, så bikke til venstre, utfor, på rett sted, så gir det seg sjøl resten.

Etterpå kjørte jeg sørvestsida på Trolltinden, da var jeg ikke oppå toppen engang, gikk bare til oppå der det flata ut.

post-1275-133474459676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er vi er forsjellige gitt! Men det er vel kanskje bare bra?

Ja, det er bra.

For da blir det bedre plass, i og med at ikke alle bruker fjellet på samme måte og sted, og så kan man få inspirasjon og ideer til ting en sjøl kanskje kan begynne med også.

En topp er noe man gjerne skal oppå, men på slike turer som dette så er det nedkjøringen som er i fokus.

Og da er det ikke nødvendigvis slik at man i det hele tatt kommer forbi det høyeste punktet, hvis det ikke er derfra man skal kjøre.

Har jeg vært på et fjell x antall ganger før så er det ikke nødvendig å gå helt på toppen.

Gode eksempler på slike fjell:

- Svinetinden, fordi de siste 4 meterene egentlig krever isøks og stegjern, dessuten så er føret sikkert på vei til å forsvinne så man har det travelt,

- Nordre, når man kommer opp fra Kvanndalen (feil side..),

- Kolåstinden, fordi det er veldig trang og folksomt oppå toppen og som oftest sundtrakka og umulig å kjøre på ski derfra likevel.

På Trolltinden kommer jeg på toppen hvis jeg går opp toppryggen, for det er god plass til å ordne ski og utstyr der, og så får man flest mulig flate høydemeter å kjøre seg inn på før man bikker kanten.

Men jeg sitter ikke oppå der og studerer på tilværelsen, det er mye bedre å ta seg en pause lenger nede, der det er le og behagelig temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg vært på et fjell x antall ganger før så er det ikke nødvendig å gå helt på toppen.

Gode eksempler på slike fjell:

- Svinetinden, fordi de siste 4 meterene egentlig krever isøks og stegjern, dessuten så er føret sikkert på vei til å forsvinne så man har det travelt

Det var da veldig så forsiktige vi skulle være? :roll:

- Kolåstinden, fordi det er veldig trang og folksomt oppå toppen og som oftest sundtrakka og umulig å kjøre på ski derfra likevel.

Det er en grunn til at jeg ikke går på Kolåstind på vinteren. Verst av alt er at nedturen som regel er sundtrakka og sundtryna også.

Jeg går alltid oppom toppen så sant det er mulig, skiføre eller ikke. Det blir en tomhetsfølelse hvis jeg må snu på en rygg eller midt i en side, selv om turen ned er aldri så fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolåstinden er en fin tur uansett folkemengde syns jeg, men det blir smak og behag. Med vinteråpen vei over Standaleidet så er den lettere tilgjengelig før de store hordene våkner og skal ha vårskituren(-e) sine. Januar-februar må være veldig bra, nedkjøring ned breen selvfølgelig :wink:

Jeg var der for et par uker siden, stusset over alle "pinnene" som sto på de oppdyrkede markene nedenfor Kvanndalskjeften. Gikk bort til en og såg et nr, da skjønte jeg at det var hyttetomtene som var markert. De kommer tett, og det blir mange, til neste vår er der kanskje hytter der også.

Ellers er jeg enig med deg Ozzi, toppen av fjellet har stor tiltrekningskraft. Nedfarten er bonusen etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan vel kalles avansert sporetikk, eller hva sier du Okv ? :D

Helt rett, det er sporetikk for viderekomne.

Sporetikk er noe som stort sett mangler helt hos nordboere, dette er noe de kan nedi landa.

Der kjører de gjerne parallelle spor over hele fjellsider, med knappe halvmeteren mellomrom mellom sporene.

Da blir det plass til mange.

Ulempen er at alle må kjøre samme svinglengde, og det passer meg veldig dårlig.

Det eneste jeg har stor aversjon mot er traverskjørere som kapper hele sider i to, dette er både etisk forkastelig og potensielt farlig, fordi man kapper snødekket og kan løse ut hele spetakkelet og utgjør en fare for seg selv og den som kommer dundrenede ovenfra.

Ellers så synes jeg alle skal få kjøre akkurat som de sjøl vil, og kjører noen over sporet mitt så har det jo ingenting å si.

Hvis det passer seg slik så kjører jeg gjerne over et spor eller to sjøl også.

Spor er i alle tilfelle ferskvare med kort holdbarhet her oppe på Det Sorte Fastland.

post-1275-133474459688_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Og da er det på tide å hente fram igjen denne, det er tydeligvis ikke alle som har lest på fjellforum om Trolltinden.

Gode grunner for å gå ryggen opp:

1. Etikk: Unngår å rasere sida der DU og de fleste andre skal kjøre ned igjen.

2. Sikkerhet 1: Unngår å oppholde seg midt i et heng der det potensielt kan komme skikjørere ned, sammen med en del snø, av og til MYE snø.

3. Sikkerhet 2: Unngår å utsette seg for unødig risiko for ras (nå har vel denne sida aldri gått ut etter det jeg vet, i hvertfall ikke delen som er lengst mot vest); ved å gå opp sida med hellingsvinkel 30+ grader og kappe hele henget flere ganger så maksimerer man risikoen for at noe skal skje.

Gode grunner for å gå rett opp sida og rasere hele henget:

1. Finner ingen gode grunner for å gjøre noe slikt, så lenge alternativ, tryggere oppgang finnes.

2. Får mest mulig spenning i hverdagen ved å traversere et 30+ grader heng flest mulig ganger på vei opp?

Det var litt irriterende dette.

Men, alle må få gjøre slik de sjøl mener er best, så lenge de ikke ødelegger for andre.

Og dette ødela ingenting for meg, for jeg kjørte ned sørvestsida i stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.