Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Jeg har limt den grove borrelåsen på skoen, og sydd den mye borrelåsen på på innsiden å tåladdene. De sitter bra, så det bør ikke komme mye snø mellom her.

Bør kanskje impregnere underdelen av tåladdene som hindrer at snø fester seg. Feks når du går over ei myr/vann som har overvann, slik at det blir fuktig som medfører at tørr snø fester seg og lager den gedigen snøball under. Bruker pote salve på bikkjene, funker bra i starten, men må ofte smøre flere ganger under turen. Tenker en lignende kan funke å smøre underdelen på tåladdene dine 😇Potesalven jeg bruker er semi naturlig. Skal være mulig å få laga en slik impregnering 100% naturlig.

Skrevet

Impregnering er nok ikke særlig nødvendig. Når det er så kaldt at disse at disse må på, så er det tørr snø.

Jeg får jo ikke snø under gamasjene, så da går nok dette minst like bra ;)

Når jeg vaser rundt i snøen, bruker jeg lange fotposer over.

Dessuten, det er så enkelt som å løfte opp, børste av, og legge de ned igjen om det skulle skje.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei @Marius Engelsen

Alpina Alaska er nok vanskelig å få varm. Jeg har samme støvel, som funker bra til mye, men er ikke spesielt varm. 

Min erfaring (etter femten år med vinterturer) er at det er lett å overdrive hvor mange/tykke sokker man har i, og tenke at det skal gjøre det varmere. Men, det eliminerer fort den isolerende luften i skoen. Dette virker nok tynnere enn varianter du har prøvd, men jeg ville virkelig anbefale å gi det et forsøk. Her er noe jeg har hatt god erfaring med:

- Ullsåle i bunn (disse vil bli vesentlig tynnere når de er gått inn, selv om de kan virke for tykke når de er nye. Kanskje du kan gå dem flatere i et par vanlige sko/tøfler først?)

- Brynje super thermo-sokk som ytterste sokk. Jeg har begge variantene og synes den korte holder: https://www.brynje.no/no/nb/super-thermo-super-sock-w-net-lining

- Brynje active som innerste sokk. Ville valgt en lang sokk fordi det å varme opp leggene gir mer varmt blod til føttene:  https://www.brynje.no/no/nb/active-knee-high-sock-35-38

i tillegg gjør jeg som deg i leir. Tar på Helport fotposer. I dem har jeg klippet til to innersåler av gammelt tynt liggeunderlag, som isolerer vesentlig. Kan virkelig anbefale å i tillegg ha med et par isolerte fotposer./dunsokker Jeg bruker disse inni de tynne fotposene i leir. À la: https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChsSEwiNvsfm2-iSAxXBFqIDHbunA3YYACICCAEQHBoCbGU&co=1&gclid=Cj0KCQiAqeDMBhDcARIsAJEbU9TIeRD2_wnSYUX11hy1N9f8h0meN1ZobiYjDacX5U0J6UZ-pRDRIr0aAtxxEALw_wcB&cce=2&sig=AOD64_3wRjYj7VjFRSRZmzF4KdkEoUy03Q&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwixyb7m2-iSAxWNIBAIHSZkF4QQwg8oAHoECBYQPg&adurl=

Jeg ville også brukt overtrekk, som du har gjort, både for å ha noe varmere luft på utsiden, og for å unngå at snø stjeler energi. Jeg har også sydd overtrekk til randosrøvler av en gammel primaloft-jakke, og det funket supert. Laget bare et fleksibelt felt av en bred strikk opp bakenden av skoen, som gjorde det mulig å tre dem på skoene.

Til slutt: Vil ikke anbefale en vanlig fjellskistøvel med tre par sokker i som et godt alternativ. Det finnes veldig gode dedikerte varmere støvler.  For eksempel Alfa Polar. De har kartanker, som er måten å virkelig hoppe mange hakk opp på varmeskalaen.

• Takk 1
Skrevet

Eg hadde same problemet på kalde teltturar, blei for kaldt. Brukte standard 75mm fjellskisko. Etter litt prøving og feiling har eg no landa på tova ullkartankar og Crispi Antarctic str 47, altså 4 nr over det eg normalt brukar i skisko. Er det grisekaldt så er det sikkert lurt med dampsperre mellom kartank og ullsokk, men det har eg ikkje prøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.