Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur i Pasvik, 3.-10. april 2007


mattings

Anbefalte innlegg

Pasvik. Det lyder et sus av villmark over dette navnet. Store villmarksområder og lite folk. Øde skoger og mange rovdyr. Liker man rolig terreng og knitring fra tyribål er dette helt klart stedet å være.

Denne påsken reiste jeg og kjæresten min til Kirkenes med fly. Turen starta i Sandnesdalen ca 1 mil utenfor Kirkenes sentrum. Vi hadde som mål å komme fram til Vaggatem øverst oppe i Pasvikdalen en uke etter vi starta. Ruta vi fulgte ga oss muligheten til å ligge i åpne koier nesten hver natt. Eneste unntak var første natta som vi tilbrakte under åpen himmel i ned mot -20 grader under noen furutrær. De åpne koiene er et unikt tilbud for vandrere i dette området. Standarden på koiene varierer, men er jevnt over helt grei. Hyttebøkene på koiene vitner om lite bruk. Flere steder går det mange måneder mellom besøkene. Vi kunne også lese i flere av hyttebøkene at Lars Monsen var i disse traktene i oktober i fjor. Regner derfor med det kommer en episode på NRK utpå høsten fra besøket hans her...

Været var særdeles varierende denne påsken i disse traktene. Vi opplevde alt fra -20 grader til flere plussgrader. Nydelig silkeføre til forferdelig kladdeføre, og snødrev med dårlig sikt til skyfri himmel. Det kom ca 30 cm nysnø andre natta, noe som gjorde skiforholda betraktelig dårligere etter dette. Denne snøen ble liggende som tung nysnø og gjorde det tungt å ta seg fram i terrenget. Etappene var korte men pga snøforholda og tunge ryggsekker tok det sin tid å ta seg fram. Turen var totalt på ca 90 km, så med åtte dager til rådighet hadde vi god tid til å virkelig nyte denne turen.

Les utfyllende turrapport med kart og flere bilder på mine nettsider.

post-1574-133474458912_thumb.jpg

post-1574-133474458924_thumb.jpg

post-1574-133474458936_thumb.jpg

post-1574-133474458948_thumb.jpg

post-1574-13347445896_thumb.jpg

post-1574-133474458972_thumb.jpg

post-1574-133474458984_thumb.jpg

post-1574-133474458995_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Pasvik er absolutt verd et besøk. Dette var første, men garantert ikke siste gang jeg var her. Tenker allerede på ny tur til disse traktene til høsten. Kanskje med kano.

Vi var vel ganske heldige med været ja, hele landet sett under ett. Det virka som om det var lite vind her iforhold til det som var i fjellet de fleste andre steder. Vi syntes vi hadde valgt bra reisemål når vi hørte om drittværet sørpå på radioen... :shock: Vi var også veldig heldige med den første natta når vi lå under åpen himmel. Da var det skyfritt og nesten vindstille. De neste nettene snødde det og blåste en del. Det var vel egentlig bare tre dager med overskya vær (onsdag, skjærtorsdag og langfredag), de fem andre dagene var det stort sett veldig bra. Vi sjekka værstatistikken for denne perioden ganske grundig før vi bestemte oss for påske-reisemål. Pasvik kom ganske godt ut av det sammenligna med mange andre steder her oppe i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasvik er eit vidunderleg område, der eg vart forunnt 2-3 dagar i mai 1993. Eg har bestemt meg å å dra tilbake der til ein gong. Neste gong eg dreg til Finnmark, vonleg ei av dei næraste åra, skal eg attende til Pasvik óg. Det er som eit lite mystisk "Sibir" dette, og skogen derifrå er forresten samanhengjande heile vegen austover og gjennom Sibir (taigaen). Pasvik er eigentleg like "flat" som sørlege Østfold, men er langt meir spanande, og for ikkje å snakka om villmarkskjensla ein opplever der. Her kan ein rekna med bjørnebesøk på turen, anten ein får sjå bjørnen eller ei. Den er sjeldan langt unna. (I tillegg har Stuttjukken tenkt å gjera noko så lite fjellsportsleg som å ordna turvisum og stikka innom Murmansk når han er på dei kantar, om det framleis er mogleg når eg kjem der til neste gong).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ja Pasvik er et flott villmarksområde. det kan jeg skrive under på.

Artig å se en liten turrapport fra området. Jeg kjenner det godt.

Mon tro om ikke du var en av de vi kunne se hadde skrevet i hytteboka til de fleste av koiene. Det var jo ikke mange besøkende disse koiene har i løpet av et år, så gjengangerene ble lett lagt merke til... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.