Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold ved Austnubben, Stornubben, Nautgardstinden og Nautgardsoksle


askogvoll

Anbefalte innlegg

Tenker meg en tur på disse i helga som kommer, grunnet at det virker som om det blir et stasjonært høytrykk over østlandet som vil holde evt lavtrykk borte.

Planen er å gå fra Hindsæter, og innover i fjellet. Spørsmålet mitt er; Hvor mye snø er det innover i fjellet, er det skareføre, mye avblåst osv??

Noen som var der i påska 07 som kan gi meg en liten rapport?

Mvh: Alexander :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg var i Øst-Jotunheimen i påsken (gikk fra Glitterheim til Gjendesheim den 7/4), og da var det hardt føre, men nok snø. Var på Glittertind den 6/4, og da var det lite snø en del steder, men det er forsatt mulig å finne en rute hvor det er nok snø. Går ut fra at det samme vil gjelde for andre topper i området.

Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar B)

Jeg kommer til å dra på lørdags formiddag da vakta mi er ferdig, og håper at det er fine muligheter for en rundtur med ei overnatting. Ser at det blåser kuling i fjellene nå, men med de beskrivelsene dere har, så kommer det nok til å ligge snø sikkert som en type drivsnø-fokksnø.

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi gikk Hindsæter-Austnubben-Stornubben-Austre Nautgardstind-Hindsæter 2. påskedag. Natta mellom 1. og 2. påskedag kom det 3-4 cm snø som gav fine forhold oppa den harde skaren. I lesiden (østsiden) la det seg 10-20 cm vindtransportert snø som var puddermyk. Hvis det blåser kuling der nå vil nok det ha hardnet noe til. I løpet av hele turen bar vi skiene over stein kun noen få minutter og hele den lange flata før selve topprekken var farbar på ski.

Jeg har inntrykk av at det er mer snø enn vanlig i dette området. Jeg gikk samme tur helgen før påsken i fjor og da satt skiene fastspent på sekken i flere timer over hele topprekka og det var lange strekninger i lia mot Hindseter hvis vi måtte bære.

God tur!

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp til Nautgardstind og over alle Nubbene på lørdag. Jeg kunne like godt ha parkert skia nede på platået nedenfor toppene, jeg måtte bære de på sekken hele turen, det var temmelig avbåst der oppe. Bortsett fra det var det en strålende tur, pent vær, varmt og deilig. Det blåste ganske heftig på Stornubben av en eller annen grunn, det var en utfordring å stå oppreist med ski på sekken. Men litt utfordringer er jo bare gøy!

Jeg så ikke snurten av noen andre der oppe på lørdag, men det var såpass lite snø i hele området, så hvis man vil bruke skia bør man ikke vente for lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp til Nautgardstind og over alle Nubbene på lørdag. Jeg kunne like godt ha parkert skia nede på platået nedenfor toppene, jeg måtte bære de på sekken hele turen, det var temmelig avbåst der oppe.

Eaa og jeg sto faktisk og diskuterte hvor snøfattig det så ut til å være på Nautgardstind i går søndag. Fra nordre Bukkeholstind (2149) stakk den opp der borte i øst, nesten helt avblåst. Vi så da riktignok vestflanken, som vanligvis er mer utsatt for vind.

Lite snø registrerte jeg også blant annet på toppdelen av store Memurutind, som ikke egner seg noe særlig med ski på beina nå. Skiføret var det fortsatt i Visdalen og innover, men det tinte fort i går ettermiddag. Det gjorde veien til Spiterstulen også… :roll: Bil med høy bakkeklaring en stor fordel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp hepp.. Da var jeg på aust nubben, veslenubben, stornubben, austre nautgardstind og nautgardstind i går (søndag 15 april).. Etter å ha glemt det viktigste av alt denne helga (solkrem), har jeg fått cirka 50 kommentarer idag om den krafige røde fargen i ansiktet. Kommer til å skrive en tur-rapport om et par dager, men har noen oppgaver på skolen som må gjøres først..

Skiene bar jeg over alle toppene, hvor at de kun ble benyttet til å forflytte meg i lavlandet. Noe av det tyngste på hele turen var gjennomtråkket gjennom skogen den siste kilometeren til bilen hvor at temperaturen var høy, og hvor at skiene forsvant langt ned i snøen...

Turrapport kommer snart:)

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på snøforholdene. Det er lite snø, så regn med mye bæring av ski over nubbene. I tilleg store muligheter for gjennomslag i snøen om det ikke blir veldig kaldt da. rundt syv timer må du regne med.

Drøyt fra hindsæter og opp til første nubben. Gå tidlig på skaren så går det greit.

Ha en fin tur.

quote="Viking"]Heisann!

Har muligens tenkt å gå til "nubbene" fra hindsætersiden engang i løpet av de neste 14 dagene.. hvor lang tid bør jeg beregne turretur fra hindsæter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.