Gå til innhold
  • Bli medlem

ally som passer meg


Fetzo

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg en ally kano før sommeren kommer :oops: . Men er litt usikker på hvilken størrelse som passer best til. Det som kommer til å romme den er 2 personer 2 sekker og en hund, men vil også kunne bruke den som en enmannskano uten bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 personer, sekker og hund går også i en 15 foter, men så lenge det ikke er solopadling som er hovedsaken ville jeg også godt for 16,5 fotern. Hvis det meste av padlinga skal foregå på stille vann kan det være verdt å vurdere modellene med rett kjøllinje f.eks 17 fot. Disse er enklere å padle rett fram, mens 16,5 er lettere å manøvrere i elva. Et lite tips til slutt. Bestem deg raskt hvis du vil ha den til sommeren, kan visst være vanskelig å skaffe på kort varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei jeg var på Villmarksmessa og snakket med Khøn han som har tegnet den nye Allyn, han anbefalte oss den gamle Allyn som den beste hvis den skal brukes til forskjellige typer padling.

Våre krav var veldig like dine.

Kjøpte 16,5 Allyn til min far, håper å få prøvet den i løpet av mai, er det noe som har noen fine turer på 2-5 dager å anbefale rundt Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikeren over alle klassikere er å padle fra Mylla i nord til Øyungen eller Bjørnsjøen (Bjørnholt). Med en Ally og to voksne trenger dere ikke tralle, men det er en del bæreetapper. Rutevalget gir seg selv, hvis dere har med et godt kart og ser etter hvor stiene går. En avstikker inn i Spålen kan også anbefales. Turen bør nok gjøres tidlig på sommeren mens vannføringen er god.

Den noe bortgjemte avslutningen gjennom Fortjern og Myrtjern før du kommer til Rottungen og Øyungen er et veldig fint parti, men vi endte opp med en veldig kronglete bæring opp fra Myrtjern, østover. Mulig det er bedre å line kanoen ned utløpet.

Dessverre er det flere som har hørt om denne turen, så det kan være lurt å starte på en "ukurant" tid. For eksempel ikke starte fredag ettermiddag i pinsehelga. Da kan det bli kamp om de få teltplassene ved vannene rett sør for Mylla.

Turen krever selvsagt litt logistikk - dvs snille folk som kjører og henter. Avslutning på Øyungen gir kortere bæring til parkeringsplass (Skar) enn om du slutter på Bjørnholt (Hammeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.